کامپیوتر و لپ تاپ
 
پی سی لپ تاپ مرجع نقد و بررسی انواع کامپیوتر و لپ تاپ و....

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 33981
تعداد مطالب : 59
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

رايانه(کامپیوتر) چیست؟

کامپیوتر ماشینی است قابل برنامه ریزی که از ترکیب اجزای الکترونیکی والکترومکانیکی تشکیل شده است ومی تواند پس از دریافت ورودی ها بر اساس دنباله ای از دستور والعمل ها پردازش های خاصی را انجام داده وسپس نتیجه را ذخیره نموده ویا به خروجی بفرستد. کامپیوتر در آموزش ،صنعت ، سینما وتلویزیون ،پروژه های علمی وتحقیقاتی کاربرد دارد.
داده چیست ؟ 
در سیستم کامپیوتری مقادیر ورودی سیستم را داده يا data می نامند.
پردازش 
هر عملی که کامپیوتر روی داده ها انجام می دهد پردازش processing می نامند.
اطلاعات 
در سیستم کامپیوتر، حاصل پردازش سیستم را اطلاعات Information گویند.



تاریخچه پیدایش کامپیوتر



نخستین ماشین محاسبه ماشین مکانیکی ساده ای بود که بلز پاسکال آن را ساخته بود وبه وسیله چند اهرم وچرخ دنده ، می توانست عملیات جمع وتفریق را انجام بدهد.
پس ازآن لایب نیتز با افزودن چند چرخ دنده به ماشین پاسکال ماشینی ساخت که میتوانست ضرب وتقسیم را هم انجام بدهد وآن را (ماشین حساب) نامید.
بعدها چارلز بابیج ماشینی برای محاسبه چند جمله ای ها ابداع کرد که آن را ماشین تفاضلی نامیدند وسپس به فکر ساخت وسیله ی محاسباتی کاملتری افتاد که می شد به آن (برنامه) 
داد این ماشین شباهت فراوانی به کامپیوترهای امروزی داشت وبه همین دلیل نام بابیج به عنوان پدرکامپیوتر در تاریخ باقی مانده است.
در گذشته دستگاه‌های مختلف مکانیکی ساده‌ای مثل خط‌کش محاسبه و چرتکه، نیز رایانه خوانده می‌شدند. در برخی موارد از آن‌ها به‌عنوان رایانه آنالوگ نام برده می‌شود. چراکه برخلاف رایانه‌های رقمی، اعداد را نه به‌صورت اعداد در پایه دو بلکه به‌صورت کمیت‌های فیزیکی متناظر با آن اعداد نمایش می‌دهند. چیزی که امروزه از آن به‌عنوان «رایانه» یاد می‌شود در گذشته به عنوان «رایانه رقمی (دیجیتال)» یاد می‌شد تا آن‌ها را از انواع «رایانه آنالوگ» جدا سازند.
رایانه یکی از دو چیز برجسته‌ای است که بشر در سدهٔ بیستم اختراع کرد. دستگاهی که بلز پاسکال در سال ۱۶۴۲ ساخت اولین تلاش در راه ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار بود. پاسکال آن دستگاه را که پس از چرتکه دومین ابزار ساخت بشر بود، برای یاری رساندن به پدرش ساخت. پدر وی حسابدار دولتی بود و با کمک این دستگاه می‌توانست همه اعدادشش رقمی را با هم جمع و تفریق کند.
لایبنیتز ریاضی‌دان آلمانی نیز از نخستین کسانی بود که در راه ساختن یک دستگاه خودکار محاسبه کوشش کرد. او در سال ۱۶۷۱ دستگاهی برای محاسبه ساخت که کامل شدن آن تا ۱۹۶۴ به درازا کشید. همزمان در انگلستان ساموئل مورلند در سال ۱۶۷۳ دستگاهی ساخت که جمع و تفریق و ضرب می‌کرد.
در سده هیجدهم میلادی هم تلاش‌های فراوانی برای ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار انجام شد که بیشترشان نافرجام بود. سرانجام در سال ۱۸۷۵ میلادی استیفن بالدوین نخستین دستگاه محاسب را که هر چهار عمل اصلی را انجام می‌داد، به نام خود ثبت کرد.
از جمله تلاش‌های نافرجامی که در این سده صورت گرفت، مربوط به چارلز بابیچ ریاضی‌دان انگلیسی است. وی در آغاز این سده در سال ۱۸۱۰ در اندیشهٔ ساخت دستگاهی بود که بتواند بر روی اعداد بیست و شش رقمی محاسبه انجام دهد. او بیست سال از عمرش را در راه ساخت آن صرف کرد اما در پایان آن را نیمه‌کاره رها کرد تا ساخت دستگاهی دیگر که خود آن را دستگاه تحلیلی می‌نامید آغاز کند. او می‌خواست دستگاهی برنامه‌پذیر بسازد که همه عملیاتی را که می‌خواستند دستگاه برروی عددها انجام دهد، قبلا برنامه‌شان به دستگاه داده شده باشد. قرار بود عددها و درخواست عملیات برروی آن‌ها به یاری کارت‌های سوراخ‌دار وارد شوند. بابیچ در سال ۱۸۷۱ مرد و ساخت این دستگاه هم به پایان نرسید.
کارهای بابیچ به فراموشی سپرده شد تا این که در سال ۱۹۴۳ و در بحبوحه جنگ جهانی دوم دولت آمریکا طرحی سری برای ساخت دستگاهی را آغاز کرد که بتواند مکالمات رمزنگاری‌شدهٔ آلمانی‌ها را رمزبرداری کند. این مسئولیت را شرکت IBM و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند که سرانجام به ساخت دستگاهی به نام ASCC در سال ۱۹۴۴ انجامید. این دستگاه پنج تنی که ۱۵ متر درازا و ۲٫۵ متر بلندی داشت، می‌توانست تا ۷۲ عدد ۲۴ رقمی را در خود نگاه دارد و با آن‌ها کار کند. دستگاه با نوارهای سوراخدار برنامه‌ریزی می‌شد و همهٔ بخش‌های آن مکانیکی یا الکترومکانیکی بود از زمان رایانه‌های اولیه که در سال ۱۹۴۱ ساخته شده بودند تا کنون فناوری‌های دیجیتالی رشد نموده‌است......


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی

معرفی انواع نسخه های ویندوز سون و تفاوت های آنها

 

                  Image result for ‫ويندوز سون استارتر‬‎

 

 

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام نصب ویندوز کدامیک از نسخه های ویندوز را انتخاب و نصب کنید. برای پاسخ به این پرسش همیشگی کاربران به بررسی انواع مختلف نسخه های ویندوز می پردازیم. به طور کلی 6 نسخه از ویندوز 7 تولید شده است. اما بیشتر کابران تنها از دو نسخه استفاده می کنند. مایکروسافت گفته است که 80 درصد کاربران از نسخه windows 7 home premium (مخصوص مصرف کنده ها) یا نسخه windows 7 Professional (مخصوص کسب و کارهای کوچک و کارمندان دورکار) استفاده می کنند . مایکروسافت بیشترین انرژی تبلیغاتی خود را بر روی همین 80 درصد متمرکز کرده است.مدیر کل پروژه سیستم عامل ویندوز می گوید: ما بیش از یک بیلیون کاربر داریم که راضی کردن آن ها تنها با یک نسخه امکانپذیر نیست. مشتری هایی وجود دارند که همه ی امکانات ویندوز را می خواهند و همچنین مصرف کننده های عادی وجود دارند که می گویند من نسخه ای می خواهم که بتوانم آن را همراه با نیازهایم گسترش دهم. تاکنون تحلیل گران زیادی مایکروسافت را متهم کرده اند که مایکروسافت با تولید تعداد زیادی از نسخه های ویندوز با مهارت فراوانی کاربران را گمراه کرده است و به سود بالایی دست یافته است. وبلاگ نویس ها تاکید می کنند که تنها سه نسخه کافی است. در ادامه مرور مختصری بر روی ویژگی های هر یک از این 6 نسخه و کاربران خاص آن ها داریم. 

 

 

                         انواع نسخه های ویندوز سون

Windows 7 Starter

ساده ترین نسخه است که تنها به صورت 32 بیتی توزیع شده و برای مصارف ابتدایی و ساده مناسب است. در ابتدا مایکروسافت قصد داشت که کابران را از اجرای همزمان بیش از سه نرم افزار منع کند اما سپس این محدودیت برداشته شد. Starter برای برای نت بوک های سبک وزن طراحی شده است، البته مایکروسافت ادعا می کند که همه 6 نسخه بر روی نت بوک ها اجرا می شود. Windows 7 starter از رابط کاربری Aero پشتیبانی نمی کند همچنین تصویر پشت زمینه و ویژگی های بصری قابل تغییر نیستند. Starter تنها به صورت از پیش نصب شده بر روی کامپیوتر های نو و تحت لیسانس های OEM مایکروسافت موجود است. نرم افزار OEM به نرم افزاری گفته می شود که در تعداد انبوه به تولید کننده های کامپیوتر و سخت افزار(OEMها) فروخته می شود. 

 

 

انواع نسخه های ویندوز سون

Windows 7 Home Basic

Home Basic را می توان نسخه ی میان starter و Home Premium محسوب کرد. Home Basic تمامی ویژگی های Windows 7 Starter را دارد و تنها تحت لیسانس OEM در بعضی کشورهای خاص (مانند کشورهای در حال توسعه) موجود است. همچنین مانند Starter از رابط کاربری Aero پشتیبانی نمی کند. این نسخه به صورت قانونی در آمریکا موجود نیست. به این نسخه امکانات بهتری نسبت به Starter اضافه شده است، برای مثال: 

  • نسخه 64 بیتی
  • پیش نمایش آیکون های نوار ابزار
  • Mobility Center: به شما امکان مدیریت شبکه های مختلف که به لپ تاپتان متصل هستند را می دهد.

 

انواع نسخه های ویندوز سون

Windows 7 Home Premium

Windows 7 Home Premium تمامی امکانات Home Basic و Starter را به همراه چند وبژگی اضافه دارد. این نسخه، اصلی ترین نسخه ویندوز 7 است و بیشترین مخاطب را دارد. این نسخه به دو صورت فروخته می شود: 

1. تحت لیسانس OEM 
2. تک فروشی 

ویژگی های این نسخه عبارتند از: 

  • Aero Glass یا رابط شیشه ای
  • Aero Background یا پس زمینه شیشه ای
  • Windows Touch یا ویندوز لمسی
  • Home Group Creation امکان ایجاد شبکه Home Group
  • Media Center
  • DVD Playback and Creation
  • premium games بازی های حرفه ای
  • Mobility Center

 

انواع نسخه های ویندوز سون

Windows 7 Professional

این نسخه نیز هم یه صورت OEM و هم خرده فروشی موجود است. نسخه Professional تمامی ویژگی های Home Premium را دارد، علاوه بر این قابلیت های شبکه و حفاظت از اطلاعات برای مشاغل کوچک و کاربران خانگی به آن اضافه شده است.Windows 7 Professional این قابلیت را دارد که به یک دامین ویندوز سرور متصل شود. قابلیت های دیگر آن را می توان این گونه نام برد: 

  • Remote Desktop server
  • فایل سیستم کدگذاری شده برای حفاظت از اطلاعات
  • Presentation Mode
  • سیاست های محدود کردن نرم افزارها

 

انواع نسخه های ویندوز سون

Windows 7 Enterprise

Windows 7 Enterprise تنها تحت لیسانس volume موجود است و تمام ویژگی های Windows 7 Professional را به همراه امنیت و امکانات شبکه بیشتر دارد.امکانات و ویژگی هایی که Enterprise را از Professional متفاوت می کنند این چنین اند: 

  • Bitlocker: داده ها را بر روی دیسک های داخلی و خارجی کدگذاری می کند.
  • DirectAccess: اتصال به شبکه شرکت ها بدون شبکه اختصاصی مجازی(وی پی ان)
  • AppLocker: از اجرای نرم افزارهای غیر مجاز جلوگیری می کند.
  • BranchCache: سرعت دسترسی به فایل های بزرگ از راه دور در دفاتر شعبه های دیگر را افزایش می دهد.
  • Multilingual User Interface: رابط کاربری چند زبانه (MUI)
  • UNIX Application Support: پشتیبانی از نرم افزارهای یونیکس

 

انواع نسخه های ویندوز سون

 

Windows 7 Ultimate

نسخه نهایی ویندوز 7 است که تمامی امکانات نسخه های دیگر را دارد و می توان از آن به عنوان نسخه Enterprise مخصوص مصرف کننده های خانگی یاد کرد. Ultimate گران ترین نسخه از ویندوز 7 است. اکثر کاربران معمولی به تمام امکانات امنیتی و شبکه ای ابن نسخه نیاز ندارند. 

 

 

ین نسخه ها کمی پیچیده به نظر می رسند، اما انتخاب یکی از آن ها چندان هم مشکل نیست. به این منظور چند راهنما برای شما گردآوری کرده ایم: 

  • اگر از کامپیوترتان در خانه استفاده می کنید، نسخه Windows 7 Home Premium را انتخاب کنید.
  • اگر به یک دامین متصل می شوید از Windows 7 Professional استفاده کنید.
  • اگر یک متخصص کامپیوتر هستید، بهتر است Windows 7 Ultimate را انتخاب کنید.

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 خرداد 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی

نقد وبررسي تخصصي گوشي هانر6

 

شركت هانر مثل شركتهاي بي نام ونشان چيني در صدد جهاني شدن وعرضه گوشي هاي روز با زير قيمت است حال با توجه به وجود رقيباني مثل شركت شيائومي ولنوو وكول پد و...به زير مجموعه رفتن شركت زير هواوي يك بازي برد برد براي شركت را به ارمغان آورد

 

بعد از اينكه برند هواوي در كشور ما شناخته شد با معرفي يكي از شركتهاي زير مجموعه اين برند يعني honor چند مدل از بهترين هاو خوش قيمترين ها وارد بازار ايران شد  .كه از استقبال خوبي برخوردار شد از جمله مدل هاي 3c وx3كه به نسبت ساير رقيا از قيمت و سخت افزار مناسب بهره ميبرنند

.

حال مدل جديد اين شركت كه سروصداي زيادي  در كشورش يعني چين به پا كرد يعني مدل هانر 6 به صورت تكي وارد كشور شده .اين مدل با سخت افزار جديد وبروزتر وبا دوربين عالي وقدرتمند وسايز مناسب وكم وزن مناسب وايده آل به نظر ميرسد .شايد اين شاهكار چيني با قيمتي بالا در بازار ايران يافت شود ولي بعد عرضه توسط نمايندگي باقيمت مناسب ومنطقي در دست رس خواهد بود .قيمت اينكوشي در حدود 324دلار ميباشدبا مشخصات cpu8هسته اي وگرافيك قدرتمند مالي سري tورم 3وحافظه 16 gبسيار عالي است ودر اين بازه قيمت ميشود گوشي سوني sp يا گلكسي S3راخريدكه از مدل هاي قديمي بازار هستند .اما بايد ديد اين مشخصات بر روي كاغذ چه حرفي براي گفتن دارند.

 

.

اما خوب به دليل نبود گوشي از راهنمايي وب سايت چيني giznchinaكه اين گوشي رو مورد بررسي قرار داده استفاده ميكنيم.

ابعادي مناسب

 باتوجه به سايز گوشي كه ان را براي گذاشتن در جيب شلوار دلچسبتر ميكند .بهره گيري از تجربيات گوشي هاي اپل ومدل هاي قبلي شركت يعني هواوي p6وp7در اين گوشي پيدا است .اما جالب اينجاست پرچمدار جديد هواوي يعني p7از قيمتي بالاتر وسخت افزاري به نسبت پايينتر بهره ميبرد.البته در كشور ما p7به قيمت 1050000وهانر با قيمت 14500000 بهفروش ميزسد در صورتي قيمت p7نزديك 400دلار وهانر 6 نزديك 350دلار است كه غير منطقي وبايد صبر كرد تا به قيمت زير يك ميليون برسد .

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی

با اینکه حافظه های فلش و SSD رو به گسترش هستن اما بازهم استفاده از CD و DVD به عنوان عنصر ذخیره سازی اطلاعات رایج هست . وقتی سی دی و دی وی دی باشه قطعا باید درایو نوری هم باشه تا اطلاعات شون رو بخونه . قبلا ، یعنی همین ۵ ، ۶ سال پیش CD-ROM بود ، CD-Writer بود ، DVD-ROM هم بود . سی دی رام و دی وی دی رام ، وظیفشون فقط خوندن اطلاعات از روی سی دی و دی وی دی بود و نمی تونستن رایت کنن . شاید خیلی ها فکر کنن دی وی دی رام می تونه سی دی رو رایت کنه اما این تفکر اشتباهه . دی وی دی رام فقط می تونه بخونه . اما الان درایو های نوری که در بازار هستن همشون همه کاری میکنن ، سی دی و دی وی دی رو می خونن ، رایت هم میکنن .

این راهنمای خرید رایتر بیشتر برای این هست که کاربران عزیز علم فردا بدونن کدوم مارک خوبه و با برخی اصطلاحات دی وی دی رایتر آشنا بشن تا بدونن از فروشنده چی درخواست کنن . متاسفانه مشتری فقط میره مغازه یا بازار میگه یه دی وی دی رایتر خوب بده و واقعا نمی دونه دی وی دی رایتر چه مشخصاتی باید داشته باشه تا بهش بگن ” دی وی دی رایتر خوب ” . پس تا انتهای این پست همراه من باشید .

 


 

 

حرف X در دی وی دی رایتر چیست ؟ منظور از سرعت دی وی دی رایتر چیست ؟

قبلا ، منظورم خیلی قبله ، اولین سی دی رام ها قابلیت خوندن اطلاعات از روی CD با سرعت ۱۵۰ کیلوبایت در ثانیه رو داشتن ( که با ۱X نشون میدادن ) . بعدها سرعت خوندن و رایت کردن افزایش پیدا کرد ، شرکت ها از یک استاندارد مشخصی برای تعیین سرعت رایتر و درایو نوری استفاده کردن . ترکیبی از یک عدد و حرف X . مثل ۱۶X . حرف X نشون دهنده اینه که سرعت اولیه یعنی ۱۵۰ کیلوبایت در ثانیه ، ضرب در ۱۶ شده . یا به عبارت دیگه ۱۶ برابر سرعت اولیه ( ۲۴۰۰ کیلوبایت در ثانیه ) می تونه اطلاعات رو بخونه . نکته ای که لازمه بگم اینه که برای خوندن DVD توسط دی وی دی درایو یا رایتر یه سرعت مشخصی در نظر میگیرن و برای رایت کردن DVD توسط دی وی دی رایتر هم یه سرعت مشخص . مثلا حداکثر سرعت خوندن DVD توسط رایتر شاید ۵۲X باشه اما نهایت سرعت رایت همون DVD توسط رایتر شاید ۱۸X  باشه .

الان اگه یه DVD خام رو بردارید و روش رو نگاه کنید قطعا حرف X رو همراه با یه عددی میبینید . روی پکیج دی وی دی رایتر تون هم همچین چیزی رو باید ببینید .

۲ تا سرعت داریم کلا ، سرعت خوندن ( Read ) ، سرعت رایت ( Write ) . ضمن اینکه سرعت ۱X برای CD با سرعت ۱X برای DVD فرق داره . به جدول زیر نگاه کنید .

 

سرعت رایت CD و DVD

سرعت رایت CD و DVD

 

بافر چیست ؟ بافر دی وی دی رایتر چه کاری انجام می دهد ؟

بافر buffer نوعی از حافظه در یک دستگاه و یا سخت افزار جانبی است که به طور موقت ، اطلاعات رسیده از پردازنده اصلی رو تو خودش نگه می داره تا تبادل اطلاعات بین پردازشگر اصلی و دستگاه جانبی ( مثل هارد ، رایتر و …) به صورت هماهنگ و منظم انجام بشه . اگه بافر نباشه ، دستوراتی که CPU به هارد ، پرینتر یا رایتر میفرسته هدر میره و یه بی نظمی و اختلال عجیب و غریبی در کل سیستم بوجود میاد . به زبون ساده بخوام بگم : سرعت CPU از بقیه قطعات سخت افزاری در کامپیوتر بیشتره ، هارد یا رایتر سرعت CPU رو ندارن ، اگه قرار باشه CPU سرعت خودش رو با هارد یا رایتر سینک ( همزمان ) کنه دیگه باید قید سرعت نجومی CPU رو بزنید . واسه اینکه این مشکل پیش نیاد ، یه رابط یا حافظه واسط به نام بافر بین CPU و هارد یا رایتر قرار میدن تا اطلاعات ارسالی از CPU اونجا ذخیره شه و رایتر و یا هارد سر فرصت حسابشون رو برسن . اگه پرینتر داشته باشید قطعا این مسئله واستون اتفاق افتاده که دستور پرینت های پی در پی به طور خودکار در بافر پرینتر ذخیره میشه و به نوبت حتی بعد از خاموش و روشن شدن پرینتر ، اطلاعات پرینت میشن . دلیلش اینه که دستورات پرینت در بافر ذخیره شدن . CPU دستور رو میفرسته و میره دنبال کار خودش ، یعنی حوصله منتظر موندن واسه سخت افزار های تنبل و تن پرور رو نداره ! فلسفه وجودی بافر هم همینه .

بافر در دی وی دی رایتر هم همین وظیفه رو داره ، چیپ ست پردازشی که روی بورد رایتر تعبیه شده سرعت کمتری از CPU داره واسه همین مثلا موقع رایت CD و یا DVD ، اطلاعات ارسالی از هارد به رایتر باید یه جایی ذخیره بشه .

بافر دی وی دی رایتر حین کار همواره باید پر از اطلاعات باشه تا درایو نوری یا همون دی وی دی رایتر بدون وقفه به کار خودش ادامه بده . در برخی مواقع ، چون رایتر اطلاعات خودش رو معمولا از منابع کم سرعت مثل هارد و یا CD و DVD دیگه دریافت می کنه ، کار کردن مثلا با مدیا پلیر و یا گوگل کروم و یا فتوشاپ می تونه در ارسال اطلاعات به بافر رایتر وقفه ایجاد کنه که منجر به خالی شدن بافر میشه . اگه این بافر خالی بشه ، خطای buffer underrun و یا buffer underflow جلوی چشماتون ظاهر میشه . ولی شرکت های سازنده دی وی دی رایتر و همچنین شرکت های  طراح نرم افزارهای رایت DVD مثل NERO جدیدا این مشکل رو حل کردن . با وجود این راه حل ، لیزر رایتر می تونه کار خودش رو در هر لحظه ای از زمان به طور موقتی متوقف کنه و بعد از پر شدن مجدد بافر به کار خودش ادامه بده .

لازمه بگم که هر چی حافظه بافر بیشتر باشه بهتره . پس تو شرایط مساوی بین دو دی وی دی رایتر ، اونی که بافر بیشتری داره اولویت داره . الان اکثر دی وی دی رایتر ها دارای بافر مگابایتی هستن . مثلا ۲ مگابایت .

تفاوت دی وی دی رایتر اکسترنال و رایتر اینترنال

اکسترنال External یعنی خارجی و اینترنال Internal یعنی داخلی ( می دونم می دونی ، بغل دستیت شاید ندونه بنده خدا ) . تفاوت اصلیشون اینه که رایتر اینترنال داخل کیس و به صورت ثابت نصب میشه ، اما رایتر اکسترنال رو می تونید خارج از کیس و از طریق پورت USB به لپ تاپ و یا کامپیوتر وصل کنید . عملکرد جفتشون شبیه به هم هست ، جفتشون دی وی دی می خونن و رایت می کنن . رایتر اکسترنال گرون تره چون دست شما رو باز میذاره و برخی تکنولوژی های خاص مثل تکنولوژی Link2TV شرکت لایتون فقط در دی وی دی رایتر های اکسترنال دیده میشه . انتهای پست ، Link2TV رو توضیح دادم .

دی وی دی رایتر اکسترنال بیشتر برای تعمیرکار ها کاربرد داره وگرنه خیلی لزومی برای کاربرای عادی نخواهد داشت . مزیت رایتر اکسترنال اینه که چون با سیم USB به پورت USB وصل میشه . سرعت راه اندازیش و استفادش خوبه . از نظر تکنیکال هم ، رایتر اکسترنال با یک سیم دو سر USB به کامپیوتر وصل میشه اما رایتر اینترنال یه ورودی ساتا داره و یه ورودی برق .

 

 

 

 

 

چرا برخی از دی وی دی رایتر های اکسترنال دو عدد سیم USB دارند ؟

 انتخاب مارک دی وی دی رایتر

در مورد انتخاب بهترین مارک دی وی دی رایتر یا باید به وب سایت های معتبر که کارشون رتبه بندی وسایل الکترونیکی هست مراجعه کرد ، یا باید به صورت تجربی و استفاده از چندین مارک مختلف متوجه شد و یا اینکه از فروشندگان دی وی دی رایتر بپرسید . گزینه اول و دوم معقول تر به نظر می رسه چون معمولا اگه خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم وب سایت های رتبه بندی تقریبا بی طرفانه این کار رو انجام میدن . حالا اگه مغرضانه هم هست گناشون پای خودشون اما میشه یه ذهنیت نصفه نیمه نسبت به مارک های مختلف بدست بیارید . روش دوم هم که بستگی به خود فرد داره . اولا نظر کسی درسته که به امور کامپیوتری و سخت افزاری آشنا باشه ثانیا باید در شرایط یکسان ، دی وی دی رایتر های مختلف رو تست کرد .

ضمنا اینجور که من تحقیق کردم و خب طبیعی هم هست ، اکثر شرکت ها از تکنولوژی های مشابه روی دی وی دی رایتر های خود استفاده کردن ، تکنولوژی هایی که شاید فقط اسمشون فرق داشته باشه ولی عملکرد مشابه دارن . تکنولوژی برای رفع لرزش رایتر ، تنظیم سرعت خوندن و رایت ، تکنولوژیLightScribe برای حک کردن لیبل روی دی وی دی و … اما من فکر میکنم شرکت LG و لایتون و HP و یه جاهایی ایسوس و سامسونگ تو زمینه تولید دی وی دی رایتر ابداع کننده برخی تکنولوژی ها هستن و بهتر عمل میکنن . طبق سایت های رده بندی رایتر ، دی وی دی رایتر LG ، اچ پی ، سامسونگ و پلکستور جزو ۴ دی وی دی رایتر برتر دنیا هستن .

جالبه که دی وی دی رایتر سیستم خود من پلکستور Plextor هست . ۵ ساله که داره کار میکنه و خدائیش من ازش راضیم ، خدا ازش راضی باشه . میخوام بگم یک سری چیزها مربوط به مارک میشه ، چه تو مارک لپ تاپ ، چه مارک دی وی دی رایتر ، بقیه قضیه مربوط به خود کاربر و طریقه استفادش از اون دستگاه هست .

تجربه خود من از کار کردن با دی وی دی رایترهای مختلف رو در قالب اولویت بندی بهتون میگم . لایتون ، پلکستور ، پایونیر ، سونی ، ایسوس ، HP ، LG وسامسونگ . همین اولویت بندی من شاید از نظر بعضی ها درست نباشه یا نظر دیگه ای داشته باشن . در هر صورت اگه شما تجربه یا نظر دیگه ای دارید حتما در قسمت نظرات بفرمایید .

تکنولوژی های به کار رفته در دی وی دی رایتر

■ Silent Play در دی وی دی رایتر ال جی

شرکت ال جی با شعار Play In Peace این تکنولوژی رو معرفی کرده . با وجود تکنولوژی Silent Play ، هنگام پخش CD و یا DVD کمترین نویز و صدا رو می شنوید .

■ Jamless در دی وی دی رایتر ال جی

ال جی با شعار NONSTOP PLAYABILITY این تکنولوژی رو معرفی میکنه . قطعا براتون پیش اومده که CD خش دار داخل دستگاه بگذارید و با کلی مصیبت و سر و صدای آزار دهنده فیلمی رو تماشا کنید . با تکنولوژی Jamless  ، لنز وقتی به بخش خش دار یا کثیف DVD میرسه به جای اینکه سر و صدا کنه و فیلم قطع و وصل بشه از روی قسمت خش دار میپره و فیلم به طور پیوسته دیده میشه . والا هنوز خود من عملکردشو ندیدم و نمی دونم چجوری این اتفاق می افته اما قطعا چیز خوبیه  .

■ تکنولوژی LightScribe در دی وی دی رایتر hp

شرکت اچ پی برای اولین بار تکنولوژی لایت اسکرایب رو ابداع کرد . با این تکنولوژی ، کاربر می تونه حین رایت سی دی یا دی وی دی ، لیبل رنگی یا سیاه و سفید روی DVD بزنه . اوایل سیاه و سفید بود و بعدها چاپ رنگی لیبل هم امکان پذیر شد . استفاده از این تکنولوژی احتیاج به سی دی و دی وی دی خاص ( پرینت شدنی یا به انگلیسی Printable ) و همچنین رایتری که لایت اسکرایب روش تعبیه شده داره . قیمت این رایتر ها بیشتر از رایتر های معمولی است . البته لایت اسکرایب در رایتر های غیر از hp هم دیده میشه چون شرکت های دیگه امتیازش رو از اچ پی خریدن .\

 


نمونه ای از چاپ روی سی دی با لایت اسکرایب

 

■ تکنولوژی Link2TV در دی وی دی رایتر لایتون

این تکنولوژی در رایتر اکسترنال لایتون هست . LINK2TV برای اتصال مستقیم دی وی دی رایتر اکسترنال به تلویزیون طراحی شده یعنی رایتر اکسترنال لایتون مثل یک دی وی دی پلیر عمل میکنه و می تونید بدون نیاز به کامپیوتر ، فیلم مورد علاقتون رو در تلویزیون ببینید .

 


Link2TV دی وی دی رایتر اکسترنال لایتون

 

■ تکنولوژی ABS در دی وی دی رایتر لایتون

ABS در اینجا مخفف Automatic Balancing System هست که وظیفش حذف نویز و لرزش هست . به گفته شرکت لایتون ، حتی در حداکثر سرعت چرخش هم ، کمترین لرزش رو شاهد خواهید بود . تشخیص درست بودن این مطلب رو میذاریم به عهده خواننده .

■ تکنولوژی AVRS در دی وی دی رایتر ایسوس

AVRS مخفف Auto Vibration Reducing System هست که برای جلوگیری از لرزش دی وی دی رایتر استفاده میشه . مشابه تکنولوژی Silent play ال جی .

■ Asus Webstorage چیست ؟

روی بسته بندی دی وی دی رایتر های ایسوس رو که نگاه کنید ، یه جاییش زده Asus Webstorage  . این امکان ، حافظه ابری شرکت ایسوس هست که با خرید کالاهای ایسوس می تونید به صورت رایگان ۵ گیگا بایت حافظه در اختیار داشته باشید . فقط کافیه مدل و سریال نامبر دی وی دی رایتر رو داخل سایتWebstorage وارد کنید تا اکانت شما فعال بشه .


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:دی وی دی, دیویدی,دیویدی رایتر, دی وی دی رایتر,رایتر, , توسط مهندس جمالی

اگر شما یک کاربر ویندوز هستید که برای سالهای جز این سیستم عامل و فضای آن سیستم عامل دیگری را تجربه نکرده اید، شاید بد نباشد که کمی تنوع را در دستور کار خود قرار داده و اقدام به تجربه OS X در دل ویندوز کنید. این کار از طریق نصب تم مربوط به Mac با عنوان iOS7 Skin Pack برای ویندوز امکان پذیر است:


هرچند نام این بسته با نام سیستم عامل موبایل اپل رقم خورده است اما در واقع ویژگیهای هر دو سیستم عامل دسکتاپ و موبایل اپل را در ویندوز به همراه دارد.

دانلود و نصب این بسته هیچ مورد خاصی ندارد جز آنکه در میانه راه نصب از کاربر در خصوص ابزارهایی که تمایل به نصب آنها دارد سوال میشود که بهتر آن است این گزینه ها را بدون تغییر نگه دارید:


 نکته مهم  برای اطمینان از عدم هرگونه آسیب به سیستم عامل  آن است که قبل از نصب بسته، اقدام به ذخیره تنظیمات فعلی سیستم در قالب Restore Point کنید تا در صورت بروز هرگونه خطایی بعد از نصب یا پاک کردن این بسته بتوانید سیستم را به حالت اول بازگردانید.

برای این کار در منوی Start کلیک کرده و با وارد کردن عبارت Restore Point بر روی گزینه Create Restore Point کلیک کنید. در پنجره ای که باز میشود از لیست درایوها، درایو سیستمی خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه Create کلیک کنید تا سیستم اقدام به ذخیره تنظیمات فعلی کند. البته لازم به یادآوری است که در ابتدای نصب بسته نیز به شکل خودکار اقدام به ذخیره تنظیمات فعلی میشود:


بعد از دانلود و نصب نرم افزار باید اقدام به راه اندازی مجدد سیستم کنید که بعد از شروع به کار مجدد ویندوز با فضای متفاوتی مواجه میشود که همان فضای OS X است. در نگاه اول متوجه می شویدکه نوار وظیفه یا همان Taskbar معمول ویندوز به بالای صفحه منتقل شده است و جای آن را پنل Rocket Dock معروف OS X گرفته است که در واقع ابزارهای اصلی OS X را در بر دارد. همچنین متوجه تغییر آیکون ها و نشانگر ماوس نیز خواهید شد:

شاید وجود دو پنل در بالا و پایین صفحه برای بسیاری از کاربران ویندوز خوشایند نباشد، در نتیجه میتوان نوار وظیفه یا Taskbar را به حالت Auto Hide در آورد. برای اینکار بر روی نوار کلیک راست کنید و با انتخاب Properties وارد تنظیمات نوار شده و بر روی گزینه Auto Hide کلیک کنید:


اما در پنل OS X شاهد عملکرد معمول آن و جلوه های ویژه خاص ان نیز خواهید بود. البته استفاده از برخی از ابزارهای معمول OS X نیاز به کمی وقت گذاشتن و سر و کله زدن با آنها دارد. دقت کنید که اگر اقدام به کوچک کردن پنجره ها کنید، آنها در سمت راست این پنل دیده میشوند و نه به شکل معمول در نوار وظیفه ویندوز:

و یا اگر ترجیح میدهید، میتوانید با کلیک بر روی تنظیمات پنل Dock و ورود به تنظیمات آن جای و نحوه عملکرد این پنل را تغییر دهید:


ودرنهایت اگر چندان از فضای جدید لذت نبرده اید، میتوانید در منوی Start و در زیر مجموعه SkinPack اقدام به حذف این تم نمایید:


به این ترتیب کاربران ویندوز میتوانند محیط سیستم عامل OS X را تا حد زیادی درک کرده و با آن آشنا شوند. هرچند این ابزار تنها یک تم برای ویندوز است، اما قابلیت های خوب آن از جمله در بر داشتن برخی از ابزارهای اصلی OS X منجر به آن شده است که به عنوان یک محیط فوق العاده برای درک این سیستم عامل و ایجاد تنوع در دسکتاپ یا Shell معمول ویندوز تلقی شود.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی

 

در نمایشگاه CES امسال یکی از محبوب‌ترین محصولات ممکن کیس‌های موبایل هستند که کاربری‌های ویژه‌ای را به خریدار عرضه می‌کنند و در این میان کیس باتری Mophi با دوبرابر کردن مدت کارکرد باتری و همچنین حافظه داخلی آیفون به عنوان یک محصول محبوب توانسته بود حجم بالایی از توجه را به خود جلب نماید.

 

بنا به گزارش ایتنا شاید تعداد کیس باتری‌های مناسب برای آیفون بیشتر از ۵۰ عدد باشد و به همین دلیل نیز شرکت‌های سازنده باید برای عرضه محصول خود راهکاری نوین بیاندیشند تا در بازار موفق باشند و به همین دلیل نیز سازندگان موفی برای کیس خود امکاناتی را فراهم کردند که می‌تواند بین ۱۶ تا ۳۲ گیگابایت به ظرفیت انباره اطلاعاتی گوشه بیفزاید.

 


این کیس باتری با ظاهری بسیار زیبا و ظریف یک باتری اضافی نیز بر روی خود دارد که تقریبا زمان کارکرد باتری موبایل‌های آیفون شرکت اپل را دوبرابر می‌کند.

قیمت مدل ۱۶ گیگابایتی این کیس باتری ۱۴۹ دلار بوده و مدل ۳۲ گیگابایتی آن با قمت ۱۷۹ دلار عرضه می‌گردد.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی

 

مرکز تحقیقاتی ABI Research پیش‌بینی کرده است در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۶۰ درصد خودروهای عرضه‌شده در بازار آمریکا به گیرنده بی‌سیم Wi-Fi مجهز خواهند شد.

 به نقل از سلولار- نیوز، گیرنده بی‌سیم Wi-Fi طی یک سال گذشته به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها برای خودروسازان و تولیدکنندگان محصولات لوکس تبدیل شده است و طی این دوره زمانی بسیاری از محصولات خود را مجهز به گیرنده Wi-Fi و با قابلیت دریافت خدمات شبکه مخابراتی LTE عرضه کرده‌اند.

این فرآیند در بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس شرکت GM اعلام کرده است که در سال 2014 میلادی نسل جدید خودروهای خود مبتنی بر گیرنده‌های LTE بر پایه سیستم Wi-Fi را روانه بازار می‌کند.

تولیدکنندگان خودرو در تلاشند به جای استفاده از دستگاه‌های گران‌قیمت پخش دیسک‌های DVD، از نمایشگرهای مجهز به گیرنده Wi-Fi استفاده کنند و بر این اساس کوشیده می‌شود آخرین استاندارد ارایه شده در این زمینه موسوم به 802.11ac Wi-Fi مورد استفاده قرار گیرد.

این پروتکل بی‌سیم نسبت به استانداردهای قبلی ازمزایای بیشتری برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش سرعت انتقال داده‌ها و کاهش تاخیر در جابه‌جای اطلاعات اشاره کرد. ترکیب این استاندارد با قابلیت‌های شبکه مخابراتی LTE این امکان را فراهم می‌کند تا سرنشینان خودرو خدمات مورد نظر خود را با پهنای باند بالا در اختیار بگیرند و برای مثال، امکان انجام بازی‌های آنلاین یا ارتباط با شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها فراهم شود.

"گارث اون"( Gareth Owen) تحلیلگر برتر مرکز ABI Research در این خصوص گفت: «اگرچه برخی کاربران در ابتدا حاضرند ماهانه 15 تا 30 دلار برای استفاده از خدمات اینترنتی مبتنی بر شبکه Wi-Fi در خودروی بپردازند، اما بیشتر رانندگان تمایل ندارند برای دریافت این خدمات بیشتر از سرویس‌های اینترنتی مخصوص دستگاه‌های موبایلی یا منزل پول پرداخت کنند».


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی

 

 امروز نمایشگاه CES به طور رسمی آغاز بکار کرد و در زیر 10 تا از بهترین رونمایی‌های این رویداد در روز نخستش را معرفی کرده ایم:

 

1-انویدیا تگرا K1: آخرین پردازشگر انویدیا با 192 هسته در دو طعم ARM A-15 32 بیتی و Dual Denver 64 بیتی آمد و خواب را بر چشمان رقیبش کوالکام حرام کرد.

2-سامسونگ گلکسی نوت پرو: تبلت 12 اینچی سامسونگ که هم برای کارهای جدی و هم بر ای بازی مناسب است و به جای تاچ ویز دارای رابط کاربری مگزین بوده که بسیار شبیه به ویندوز 8 است.با مراجعه به آرشیو اخبار مشخصات کامل این تبلت را مشاهده کنید.

3-ال چی لایف بند تاچ: دستگاه جدید پوشیدنی از ال جی با ویژگی جدید بسیاری  که هم با اندروید و هم با iOS سازگاری دارد.

4-ریزر نابو: غول دنیای بازیها ریزر، دستگاهی پوشیدنی با نام نابو را رونمایی کرده است که با قابلیت‌هایش سامسونگ و سونی را کمی در اندیشه فرو می‌برد. این اسمارت بند دارای دو صفحه نمایش OLED است.

5: لنوو وایب زد: اولین هندست 4G LTE از لنوو با یک صفحه نمایش 5.5 اینچی که دارای یک پردازشگر 4 هسته‌ای با فرکانس 2.2 گیگاهرتز از جنس اسنپدراگون800 است در این رویداد معرفی شد که به کاربر سرعت آپلود Mbps50 و دانلود Mbps 150 را ارزانی می‌دارد.


6-ایسر آیکونیکا A1-830: آپدیتی از آیکونیکا A1 با یک صفحه 7.9 اینچی از جنس آلومینیوم با رزولوشن 768×1024 پیکسل که در داخلش یک پردازند 1.6 گیگاهرتزی از جنس اینتل اتم Z2560 می‌تپد و آنرا یک رم 1 گیگابایتی همراهی می‌کند.

7-ایسر آیکونیکا Ba-711: تبلتی 7 اینچی با حافظه داخلی 16 گیگابایتی و قابلیت ارتقا تا 32 گیگابایت دیگر، اندروید آبنبات ژله‌ای 4.1، پردازند مدیا تک ARM Cortex-A9 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز برای هر دو هسته و یک گیگابایت رم، یک تبلت پایین رده از ایسر است که در روز نخست به دنیا معرفی شد.

8-تاف پد Fz-M1 از پاناسونیک: تبلتی سرسخت از پاناسونیک که با یک صفحه نمایش 7 اینچی  تا 16 ساعت دوام دارد. ویندوز 8.1 پرو و یک پردازنده Core i5 اینتل نیز برای آن در نظر گرفته شده‌اند. این تبلت باریکترین و سبک‌ترین تبلت راگد (مقاوم شده) در دنیاست و قابلیت تعویض باتری بدون خاموش شدن را نیز دارد.

9-ترنسفورمر بوک دوىتTD300  از ایسوس: باز هم ایسوس و باز هم خلاقیت. این هایبرید در واقع 4 کاربرد گوناگون دارد و می‌تواند همزمان یک لپتاپ یا تبلت ویندوزی و یا یک لپ تاپ یا تبلت اندرویدی باشد.

10-آلکاتل وان تاچ آیدل اکس پلاس: آلکاتل امروز از آخرین محصول خود با هشت هسته و فرکانس 2 گیگاهرتز، صفحه نمایش فول اچ دی، رم 2 گیگابایتی، دوربین 13.1 مگاپیکسلی در ضخامتی حدود 7.9 میلیمتر رونمایی کرد.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی

اگر کامپیوترتان صدای زیادی دارد، احتمالا به این دلیل است که فن (پنکه) کامپیوترتان با آخرین سرعت در حال کار است، حتی زمانی که نیازی به این سرعت بالا نیست. در اینجا با روش های مختلفی برای مدیریت سرعت فن کامپیوتر آشنا می شوید تا زمانی که نیاز باشد کامپیوترتان را خنک کنید و زمانی که لازم نیست، فن را ساکت نمایید. گرچه برای اجرای کامل بعضی موارد مطرح شده در این مطلب باید آشنایی خوبی با سخت افزارهای کامپیوتر داشته باشید. اما خواندن آن موارد برای سایر افراد نیز خالی از لطف نیست. البته پیش از هر چیز فراموش نکنید که این موارد را با دقت و احتیاط لازم اعمال کنید و مطلب را سر سری نخوانید.

در کامپیوترهای دسکتاپ (رومیزی) با توجه به اینکه شما قطعات کامپیوتر را سر هم می کنید، در اکثر موارد سرعت فن با نیاز کامپیوتر هماهنگ نیست و همیشه با حداکثر سرعت در چرخش است. این مسئله گرچه برای کامپیوتر خوب است و آن را کاملا خنک نگه می دارد اما صدای آزار دهنده ای ایجاد می کند. خصوصا در زمان و مکان هایی که به سکوت نیاز دارید.

راه های زیادی برای تنظیم این فن ها وجود دارد. بسیاری از آن ها آسان و رایگان است. در اینجا چند مورد از آن ها را می آوریم.

 

روش اول: نصب نرم افزارهای کنترل فن

بهترین راه برای کنترل فن استفاده از نرم افزارهای مربوط به این کار است. در ویندوز نرم افزار SpeedFan را برای این کار داریم. می توانید لینک دانلود را در اینجا پیدا کنید  با این نرم افزارها کنترل کامل و اتوماتیکی روی فن کامپیوتر و سرعت آن خواهید داشت. اسپیدفن (SpeedFan) حتی دمای کامپیوتر را نیز مونیتور می کند و سرعت فن را بر آن اساس تنظیم می نماید. جالب تر اینکه اگر وارد تنظیمات اسپیدفن شوید، می توانید دمای دلخواه کامپیوتر را تعیین بفرمایید. خود نرم افزار به طور خودکار تنظیمات لازم را انجام داده و دما را به حد تعیین شده می رساند. البته مراقب باشید، زیرا دماسنج مادربرد همیشه دقیق نیست.

یکی از عیب های اسپیدفن ناسازگاری با بعضی کامپیوترها است. شما می توانید با سر زدن به صفحه ساپورت این نرم افزار سازگاری نرم افزار را با سیستم تان چک کنید. البته شاید ساده تر این باشد که نرم افزار را نصب کنید و بینید درست کار می کند یا خیر. اگر نرم افزار کار نمی کند، می توانید از خواندن ادامه متن «روش اول» بگذرید و به سراغ روش دوم بروید. همچین برای درست کار کردن نرم افزار اسپیدفن باید فن کامپیوتر به اتصالات سه یا چهار پین (Three- or Four-pin headers) مادربورد متصل باشد، نه اتصالات بزرگ مانند Four-pin Molex. در صورتی که مادربورد شما فقط اتصالات مولکس (Molex) دارد، از خیر خواندن ادامه روش اول و دوم بگذرید و روش سوم را مطالعه بفرمایید. در آخر هم باید گفته شود که این نرم افزار نمی تواند تمام فن های کامپیوترتان را کنترل کند، بلکه فقط آن فنی که توسط مادربورد کنترل می شود، در اختیار شما خواهد بود. در صورتی که تمایل دارید تمام فن ها را کنترل کنید، باز هم به روش سوم بروید.

 

روش دوم:‌ تغییر در تنظیمات بایوس

امروزه بسیاری از مادربوردها با استفاده از تنظیمات بایوس (BIOS) کامپیوتر قابل کنترل هستند. البته این تنظیمات به اندازه نرم افزار اسپیدفن به شما امکانات نمی دهند. اما، اگر کامپیوتر شما با نرم افزار اسپیدفن سازگار نیست، بهترین روش باقی مانده، تنظیمات بایوس است. برای شروع باید به تنظیمات بایوس کامپیوتر بروید. برای این کار پس از ریستارت کامپیوتر، در همان ابتدای بالا آمدن کامپیوتر در پیام های اولیه به دنبال دکمه ای که تنظیمات بایوس را می آورد بگردید. معمولا دکمه Delete این وظیفه را به عهده دارد. پس از وارد شدن به پنل تنظیمات، به دنبال تنظیمات فن بگردید. نام آنها بر حسب هر شرکت متفاوت است. برای مثال شرکت Asus از عبارت Q-Fan Control و شرکت Gigabyte از Smart Fan Control استفاده می کند. اگر این تنظیم خاموش است، آن را روشن (enable) کنید و در تنظیمات آن چرخی بزنید. بعضی کامپیوترها فقط به شما امکانات محافظه کارانه و عادی را می دهند، اما سایرین ممکن است مانند نرم افزار اسپیدفن امکان تنظیم دما را نیز در اختیار شما بگذارند.

در ضمن توصیه می کنم بین دو حالت معمول یکی را انتخاب بفرمایید. حالت ولتاژ، ولتاژ فن را تنظیم می کند، در عوض حالت PWM پالس های محاسبه شده ای از ولتاژ را برای فن می فرستد که مقداری سرعت فن را کاهش می دهد. در کامپیوترهایی که فن با اتصال چهارپین (Four-pin) به مادربورد وصل است، بهتر است از حالت PWM استفاده کنید، در مقابل در اتصال سه پین حالت ولتاژ بهتر است. گرچه ولتاژ دقت کمتری دارد و نمی توانید سرعت فن را به اندازه PWM کاهش دهید، اما PWM نیز جزییات و گیرهای خودش را دارد. در صورتی که با PWM به مشکل برخوردید، همیشه می توانید از ولتاژ استفاده کنید. و اگر نتوانستید فن کامپیوتر را با یکی از اتصالات بالا به مادربورد متصل کنید، باید از روش سوم که در زیر آمده استفاده بفرمایید. در روش دوم نیز شما فقط کنترل بعضی فن ها را در اختیار دارید (معمولا فن سی پی یو و فن اصلی سیستم). اگر تمایل دارید تمامی فن های کامپیوتر را در کنترل داشته باشید، توصیه می کنم روش سوم را مطالعه بفرمایید.

 

روش سوم: یک کنترل کننده فن اکسترنال بخرید

گرچه روش های بالا برای کنترل اتوماتیک فن بسیار مناسب هستند، اما آنها نمی توانند تمام فن های کامپیوتر را کنترل کنند و معمولا یک یا دو فن را کنترل می کنند. اگر قصد دارید تمام فن ها را کنترل بفرمایید یا روش های بالا با سیستم شما سازگار نیست، می توانید یکی از این کنترل کننده های فن اکسترنال و ارزان را خریداری بفرمایید. این کنترولر (Controller) ها یکی از جاهای قرارگیری درایوها (drive bay) را اشغال می کنند و به شما امکان تنظیم هر یک از فن های کامپیوترتان را می دهند. البته در اینجا دمای کامپیوتر مانیتور نمی شود و برای این کار باید با نرم افزارهایی نظیر RealTemp و Rainmeter حواس تان به دمای کامپیوتر باشد. در عوض شما توانایی کنترل کامل هر یک از فن ها را خواهید داشت.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی

فن کامپیوتر,سرعت فن

 

بسیاری از کاربران از زوزه بلند کامپیوتر خود شاکی اند. اگرشما هم جزو این گروه هستید و از صدای بلند کامپیوتر خود خسته شده‌اید و اگر از کامپیوترتان گاهی اوقات صدای کارگاه سنگ‌بری می‌شنوید وقت را تلف نکنید با ما باشید. این مطلب مهم را خیلی ساده ومفید توضیح داده‌ایم.

اساس کار یک فن کامپیوتر

در تصویر پیداست که یک فن از چه اجزایی تشکیل شده است. شفت (که محور فن است) شامل یک استوانه ثابت و سیلندر از جنس فلز متخلخل ساخته شده است که با روغن آغشته شده و به عنوان محور می چرخد، روغن مانع از تماس فلز با فلز می‌شود و در نتیجه اصطکاک و تقریبا سر و صدا را از بین می برد.

fan0

می شود گفت  که مقدار اندک روغن در یاتاقان کافیست و در طول عمر فن ثابت باقی می‌ماند. با این حال در برخی از فن‌ها روغن می‌تواند در طول زمان خشک شود وقتی چنین اتفاقی بیفتد‌، محور دوار در تماس مستقیم با سیلندر ثابت باعث ایجاد یک صدای خراش یا سنگ‌زنی می‌شود. علاوه بر سر و صدا، افزایش اصطکاک باعث می‌شود فن آهسته‌ بچرخد و جریان هوا را کاهش می‌دهد. اگر جریان هوا کاهش یابد، سیستم داغ‌تر از آنچه که باید، می‌شود.

روغن‌کاری  فن

اول از همه فن معیوب را باید از کیس جدا کرد (فن سی پی یو یا پاور).

حالا با سشوار با دور تند و با جریان باد سرد فن را غبار زدایی کنید.

اصل داستان سر این است که دقیقا چگونه وکجای فن باید روغن کاری شود.

در تصویر برچسبی روی فن وجود دارد که این برچسب باید تمیز برداشته شود.

fan1

سوت اول:

ترجیحا از یک پیچ گوشتی برای برداشتن برچسب استفاده کنید. همانند شکل زیر:

fan2

سوت دوم:

حالا نوبت برداشتن درپوش پلاستیکی است که جدا کردن آن هم با پیچ گوشتی به همین راحتی است.

fan3

 سوت سوم:

یک قطره روغن بچکانید و به نظرم بهترین روغن برای این کار روغن چرخ خیاطی است (یک قطره کفایت می‌کند).

fan4

 بعد از چند دقیقه درپوش پلاستیکی را گذاشته و سپس برچسب  و اگر احیانا برچسب را با انگشت باز کردید یا برچسب نمی‌چسبد از یک قطره چسب مایع برای چسباندنش استفاده کنید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:, توسط مهندس جمالی
مادربرد MSI X99S XPOWER AC فقط سریع ترین فرکانس DDR4
در جهان در 4351MHz ، تعیین شده توسط اورکلاکر Toppc رسیده MSI X99S XPOWER AC ، یکی از آخرین مادربردهای مبتنی بر اینتل X99 MSI
، فقط موفق به تنظیم سریع ترین سرعت ساعت حافظه DDR4 جهان با استفاده از
حافظه کینگستون HyperX DDR4 4GB در دست اورکلاکر Toppc .
این دستاورد بزرگ یک بار دیگر نشان می دهد که مادربرد MSI X99S XPOWER AC
است
که نه تنها با زرادخانه از ویژگی های بسته بندی شده ، آن را نیز بسته به مقدار زیادی از قدرت
برای انجام دادن کارهای سنگین ایستگاه های کاری مانند ارائه و محاسبات .
 مادربرد جدید MSI X99S XPOWER AC ارائه زرادخانه از ویژگی های جدید و بهبود
و همچنین نبوغ فنی. این مادربرد برجسته ویژگی های OC یک صفحه جدید،راه حل
هوشمندانه برای
اورکلاکرها به سوار گلدان LN2 خود ، و Delid مردن گارد به نصب یک راه حل
خنک کننده
راحت تر ، امن تر و برای کمک به فشار هر مگاهرتز و زمان آخرین خارج
ازCPU delidded
. نسل بعدی OC موتور ارائه می دهد ژنراتور اختصاصی ساعت برای تنظیم
BCLK انعطاف پذیر تر
، از 100 / 125/167 تسمه مگاهرتز . با استفاده از این تسمه سیستم جلوگیری
از توفنده در حالی
که اورکلاک بر روی لبه و باز درب برای رسیدن به حداکثر مطلق
.

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 29 بهمن 1388برچسب:, توسط مهندس جمالی

Image result for ‫لپ تاپ gs60‬‎Image result for ‫لپ تاپ gs60‬‎



باریک و قدرتمند است. روند فعلی نسبت به موارد نوت بوک باریک نیز با صف
ایستگاه های کاری
فعلی MSI ادامه دارد. عملکرد مناسب و معقول همراه با نتایج مورد تلفن
همراه و نور دراستفاده

میکند که نباید برای کاربران جالب باشد فقط حرفه ای است.

ایده برای تجهیز یک شاسی نوت بوک باریک با اجزای قدرتمند است که واقعا 
جدید نیست.
دقت M3800 دل ، و یا ZBook HP 14 مدل نقش و می تواند به نام ایستگاه های
کاری همراهبسیار باریک و سبک . MSI نوت بوک SLIMLINE WS60 زیر این روند
نیز هست. با تشکر از استفاه از مواد مورد نور و اجزای انرژی کارآمد ، سازنده
با هدف دستیابی به عملکرد بالا با وجود ظرفیت های خنک کننده و شاسی
محدود است. دستگاه تست ما نشان دهنده نسخه فعلیورود به سطح از
سری و در حال حاضر مجهز با قیمت خیابان در اطراف 1800 یورو ( 2255 ~ $ ) .
شما دریافت می کنیدCPU اینتل Core i7-4710HQ ، 8 GB RAM ، 1128 GB ذخیره
سازی ( از جمله
هارد دیسک درایو حالت جامد + توزیع ) ، کارت گرافیک Nvidia در کارت
Quadro K2100M - GPU و همچنین کامل پانل HD IPS ضد بازتاب



مورد

MSI تا به یک شاسی جدید برای آن WS60 ایستگاه های کاری SLIMLINE 
توسعه نیست. در عوض سازنده استفاده می کند مورد از نوت بوک های بازی
MSI GS60 بدون واقعا در حال تغییر هر چیزی. نسخه بازی در حال حاضر با ویژگی
های طراحی قابل توجه مانند سطوح براق یا کروم
سرزده و عناصر رنگارنگ توزیع شده بود ، به طوری که WS60 یک دستگاه بسیار
محدود است و همچنین . فقط آرم سازنده بر روی پوشش صفحه نمایش ما را به
یاد فراری یا لامبورگینی
نسخه های قدیمی با طراحی آن است. این در واقع ممکن است یک مشکل
برای aesthetes
دقیق و یا سازنده محدود ، معماران و هنرمندان گرافیک باشد. LED ها وضعیت
بسیار روشندر جلو و دکمه قدرت می تواند آزار دهنده است، به عنوان آنها ،بر خلاف
نور صفحه کلید نمی تواند پوشیده شود . ثبات مورد است تا یک استاندارد خوب است، و می تواند با دیگر ایستگاه
های کاری همراه به رقابت بپردازند. فقط دقت M3800 دل ( دل XPS 15 شاسی )
است در میان دستگاه های باریک کمی بهتر است. بقیه نخل شرکت است و
تنها می تواند در برخی از نقاط با نیروی بیش از
حد تحت فشار قرار دادند . پوشش صفحه نمایش از سوی دیگر است

بسیار انعطاف پذیر و لولا
می تواند محکم در زاویه باز بزرگ است. با توجه به وزن حدود 2 کیلوگرم
( ~ £ 4.4 ) ، MSI انجام
داده است یک کار خوب ، و آن را باید برای اکثر کاربران حرفه ای کافی است.




اتصال

با توجه به طراحی ساخت و ساز باریک و موقعیت از راه حل های خنک 
کننده در پشت ، همه
پورت ها در دو طرف واقع شده است. فاصله بین بنادر می تواند کمی
بزرگتر برای جلوگیری از
هر گونه مسائل در هنگام استفاده از تمام بنادر . کابل های متصل همچنین
استفاده از ماوس
بر روی هر دو طرف تاثیر می گذارد. در غیر این صورت ، انواع پورتمناسب و معقول
است . صاعقه 2
را می توان برای راه حل های ذخیره سازی سریع و یا برای صفحه نمایش خارجی
( مینی DisplayPort ) استفاده می شود. دستگاه های نامربوط چندگانه به
طور همزمان
کار می کنند از شما می توانید آنها را در سری ، شبیه به استاندارد فایروایر
منسوخ ضمیمه کنید.
کمی لوازم جانبی مسن تر نیز می تواند از طریق USB 3.0 و HDMI 1.4 متصل شود
. پورت اتصال
اختصاص داده شده، شکاف ExpressCard یا خلیج مدولار برای درایوهای یا باتری
در دسترس نیست .

Front: No ports

Left side: Kensington slot, power, 2x USB 3.0, audio in/out

Back: No ports

Right side: USB 3.0, card reader, HDMI, Thunderbolt 2, LAN

ارتباط
مفهوم کلی در حال حاضر نشان می دهد مجموعه ای مناسب و معقول
از وسایل با توجه به
ماژول های ارتباطات : شبکه گیگابیت ، WLAN 802.11ac ، بلوتوث 4.0 ، یک
وب کم HD کامل و
همچنین به عنوان یک میکروفون یکپارچه ارائه تمام قطعات سخت افزاری
لازم برای ویدیو
چت ، وظایف شبکه و اتصالات شبکه های بی سیم از طریق WLAN .
اجزای کسب و کار نمونه
مانند یک ماژول WWAN ( اینترنت تلفن همراه ) ،مودم آنالوگ
( برای اسناد فکس ) و یا پورت
سریال در دسترس نیست ، حتی به عنوان یک گزینه . وب کم تصاویر زیبا
در شرایط نوری خوب
طول می کشد . شرایط بد در افت قابل ملاحظه ای در وضوح ، روشنایی
منجر ، و در نتیجه
کیفیت تصویر به طور کلی. نه محدوده WLANو نه کیفیت سیگنالهر گونه
مسائل در محیط
بررسی خاص ما نشان داد . ( بدون دید مستقیم ~ 49 فوت) از روتر 802.11n
ما حدود 6 مگابیت
در ثانیه در فاصله 2 متر ( ~ 6.5 فوت) و در حدود 2 مگابیت در ثانیه در فاصله
15 متر اندازه گیری شد.


امنیت
به غیر از BIOS و سیستم کلمه عبور معمول، MSI WS60 هیچ ویژگی های
امنیتی ویژه
( هوشمند ، اثر انگشت ، TPM ، Computrace ، رمزگشایی سخت افزار ،
و غیره ) ندارد.
این شاخص دیگری است که اساس نوت بوک بازی است و نه نیازهای
کسب و کار معمولی
است . در حالی که ویژگی های نه همه ارائه شده توسط رقبای کسب
و کار واقعی ، همیشه
در هر محیط کاری استفاده می شود، ما باید حداقل انتظار می رودخواننده
اثر انگشت اضافی
برای ایستگاه های کاری WS60 MSI .


نگهداری
گزینه های تعمیر و نگهداری بسیار به دلیل ساخت و ساز باریک محدود
، اما هنوز هم بسیار
بهتر از مدلهای MacBook اپل ، به عنوان مثال. پوشش پایین می تواند
برداشته شود برای
به دست آوردن دسترسی به فن، هارد دیسک و باتری . حافظه و SSD M.2
از سوی دیگر،
در زیر صفحه کلید قرار دارد ، و در نتیجه سخت تر برای دسترسی به .
ما هیچ دستورالعمل
به جای قطعات در کتابچه راهنمای بسیار کوتاه و یا هر جای دیگری را
پیدا کند. ما تماس MSI ،
اما آنها حتی توصیه می کنند که کاربر می کند جایگزین هر گونه قطعات
نیست. شاسی
باریک با طرح داخلی شلوغ ، خرس خطر آسیب رساندن به سایر اجزاء.


گارانتی
بر خلاف معمول دوره گارانتی MSI ، سازنده ارائه می دهد گارانتی از 36 ماه
برای ایستگاه های
کاری همراه آن است. مهر و موم متصل در پایین نیز ضمانت در همه
کشورها تاثیر نمی گذارد
، اما شما باید تولید کننده و یا خرده فروش بپرسید تا مطمئن شوید .


دستگاه های ورودی

لطفاً به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 23 بهمن 1388برچسب:, توسط مهندس جمالی

مک بوک های اپل در مقابل هم : مقایسه MacBook Pro Retina 2014 با MacBook Air

 

همانطور که میدانید Macbook Pro های اپل به تازگی دستخوش تغییراتی شده و این کمپانی برخی از سخت افزار های این محصولات را ارتقاء داده و همین موضوع بهانه خوبی برای مقایسه این محصولات به رقبایشان شده است.دیروز بود که Macbook Pro retina 2014 را به Surface Pro 3 مایکروسافت مقایسه کردیم.اما اگر می‌خواهید بدانید که این مدل‌های جدید در برابر نوت‌بوک پرچم‌دار اپل، MacBook Air، چگونه به نظر می‌رسند ، اجازه دهید این دو دستگاه را مورد مقایسه قرار دهیم تا اطلاعات بیشتری از ویژگی‌ها و خصوصیاتشان بدست آوریم.

 

پیش از شروع، به یاد داشته باشید که هر دو مک‌بوک این مقایسه از مدل‌های ۱۳ اینچی هستند. Retina MacBook Pro در مدل ۱۵ اینچی هم فروخته می‌شود، در حالی که ایر، مدل کوچک‌تر ۱۱ اینچ را به عنوان یک پیکربندی دیگر ارائه می‌دهد. از این رو در این مقایسه، مدل‌های یکسان ۱۳ اینچی انتخاب شده تا مقایسه‌ای پایاپای و برابر داشته باشیم.

اندازه

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-1

در این بخش شاهد هیچ گونه تغییری نیستیم، به طوری که مک‌بوک رتینای جدید با همان ابعاد مدل گذشته (اواخر ۲۰۱۳) عرضه شده است. این ابعاد موجب شده تا ایر همچنان چهار درصد بلندتر و سه درصد عریض‌تر از رتینا باشد.

در مورد عمق، باید اندکی این اندازه‌گیری نشان داده شده در تصویر را با دقت بیشتری در نظر داشت. این رقم مربوط به ضخیم‌ترین نقطه از مک‌بوک ایر می‌باشد. در مقابل، مک‌بوک پرو دارای ضخامت یکپارچه‌ای در سراسر بدنه‌ی خود بوده و با این حال به باریکی ایر ساخته نشده است.

وزن

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-2

مک‌بوک‌ ایر با وجود داشتن قالب بزرگ‌تر، ۱۴ درصد سبک‌تر از rMBP ساخته شده است. این ویژگی می‌تواند یکی از دلایل عمده‌ی انتخاب ایر نسبت به پرو توسط کاربران باشد.

جنس بدنه

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-3

طبق روال همیشگی، اپل در هر دو مک‌بوک از بدنه‌ی یکپارچه‌ و براق آلومینیومی استفاده کرده است.

کیبورد دارای نور پس‌زمینه

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-4

برتری کیبوردهای مک‌بوک‌های اپل همچنان محسوس است و همانند تمامی دستگاه‌های مدرن این خانواده، کلیدهای صفحه‌کلید این دو مورد مقایسه‌ی امروز ما نیز دارای نور پس‌زمینه‌ی قابل تغییر بوده، از این رو می‌توانید از مک‌بوک‌های خود به سادگی در تاریکی استفاده نمایید.

صفحه‌نمایش (اندازه)

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-5

در این مقایسه، همانطور که ذکر شد، از مدل‌های ۱۳.۳ اینچی این دو نوت‌بوک استفاده شده است.

صفحه‌نمایش (رزولوشن)

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-6

این بخش از دلایل واضح توجه به مک‌بوک پرو می‌باشد. این دستگاه ۲۱۶ درصد پیکسل بیشتر نسبت به رزولوشن میان‌رده‌ای مک‌بوک ایر را در اختیارتان قرار می‌دهد که منجر به نمایش واضح‌تر و شفاف‌تر محتویات شده است.

صفحه‌نمایش لمسی

macbook-pro-retina-vs-macbook-air-7

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 21 بهمن 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

 تمام ویژگی‌های جدید آیفون 6 و آیفون 6 پلاس اپل 


 

با تمام ویژگی‌های جدید آیفون 6 و آیفون 6 پلاس اپل آشنا شوید
اپل گوشی‌های آیفون جدید خود را با صفحه‌نمایش‌های 4.7 و 5.5 اینچی معرفی کرد. این آیفون‌ها که به اعتقاد اپل بهترین گوشی‌های دنیا هستند نسبت به iPhone 5S تغییرات زیادی داشته‌اند. اگر می‌خواهید خلاصه‌ای از این ویژگی‌ها را به همراه تصاویر رسمی ببینید این مطلب را از دست ندهید.


یک – طراحی جدید و ضخامت کمتر

 

گوشی های جدید اپل,ویژگی‌های گوشی آیفون 6اپل,گوشی آیفون 6 پلاس اپل

 
از آن‌جا که اندازه صفحه‌نمایش و در نتیجه اندازه گوشی‌ها بزرگتر شده است طراحی سابق با لبه‌های تیز ارگونومی خوبی نداشته و اپل به طراحی جدیدی با لبه‌های خمیده روی آورده است. آیفون 6 حالا تنها 6.6 میلی‌متر و آیفون 6 پلاس هم 7.1 میلی‌متر ضخامت دارند.

 

گوشی های جدید اپل,ویژگی‌های گوشی آیفون 6اپل,گوشی آیفون 6 پلاس اپل

 

 با این حال کماکان از مواد باکیفیتی مانند آلومینیم و استیل در طراحی آیفون استفاده شده است؛ هرچند که خبری از شیشه یاقوت کبود و یا استاندارد ضدآب نیست.


دو – صفحه‌نمایش بزرگتر و با وضوح بیشتر

 

گوشی های جدید اپل,ویژگی‌های گوشی آیفون 6اپل,گوشی آیفون 6 پلاس اپل

 
بالاخره اپل برای این‌که سهم بیشتری از بازار را از دست ندهد به گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگتر روی آورده است. آیفون 6 با صفحه‌نمایش 4.7 اینچی وضوحی برابر با 750 در 1334 پیکسل (تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر اینچ) و آیفون 6 پلاس با صفحه‌نمایش 5.5 اینچی وضوح فول اچ‌دی یعنی 1080 در 1920 پیکسل و در نتیجه تراکم پیکسلی حتی بیشتر 401 پیکسل بر اینچ را داراست.


سه – پردازنده قوی‌تر

 

گوشی های جدید اپل,ویژگی‌های گوشی آیفون 6اپل,گوشی آیفون 6 پلاس اپل

 

چیپست Apple A8 در آیفون‌های جدید نسبت به نسل قبلی 30 درصد از نظر پردازشی و 50 درصد از نظر گرافیکی بهبود داشته است. همچنین با وجود اینکه آیفون 6 کماکان یک گیگابایت رم در اختیار دارد اما آیفون 6 پلاس رم دو گیگابایتی را به همراه خواهد داشت. گفته می‌شود پردازنده جدید نسبت به اولین آیفون اپل 84 برابر سریع‌تر شده است!

 

گوشی های جدید اپل,ویژگی‌های گوشی آیفون 6اپل,گوشی آیفون 6 پلاس اپل

 

به لطف پردازنده بهتر و موتور گرافیکی جدید Metal آیفون بازی‌هایی خلق شده که گرافیکی تقریباً در حد کنسول‌های بازی دارد.


چهار – دوربین بهتر

 

گوشی های جدید اپل,ویژگی‌های گوشی آیفون 6اپل,گوشی آیفون 6 پلاس اپل

 
با وجود حفظ وضوح 8 مگاپیکسلی و اندازه


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 21 بهمن 1388برچسب:, توسط مهندس جمالی

به گزارش فارس به نقل از تراستدریویو، دقت نمایشگر این گوشی هم 1704 در 960 اعلام شده است. گفته می‌شود این گوشی که در ماه آگوست در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد دارای نمایشگری 4.7 اینچی است و احتمال دارد که در ماه سپتامبر مدل بزرگتری از آن با نمایشگر 5.5 اینچی در دسترس علاقمندان قرار بگیرد. هنوز اطلاعاتی در مورد دقت تصویر نمایشگر این گوشی منتشر نشده است.

 

جدیدترین مدل عرضه شده از آیفون موسوم به آیفون 5 اس دارای نمایشگرهای 4 اینچی با دقت 1136 در 640 است. دقت نمایشگر اولین سری عرضه شده از گوشی‌های آیفون 480 در 320 و نمایشگر آنها 4 اینچی بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اپل با هر بار عرضه مدل تازه‌تر آیفون تلاش کرده تا وضوح نمایشگر آن را در مقایسه با مدل اولیه دو یا سه برابر کند. افزایش مقاومت در برابر خش و خراش و بهره‌مندی از سیستم عامل iOS8 از جمله دیگر ویژگی‌های این گوشی خواهد بود.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

لِنُوُو (به انگلیسی: Lenovo) شرکت رایانه‌ای چینی و چندملیتی است، که از بزرگترین شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده لپ‌تاپ، رایانه شخصی، تجهیزات جانبی و دیجیتالی در دنیاست.

دفاتر مرکزی شرکت لنوو در شهرهای پکن و موریزویلِ کارولینای شمالی قرار دارند. این شرکت با نام اصلی «لِجند» (Legend) در سال ۱۹۸۴ توسط لیو شوانژی در شهر پکن تاسیس شد و در سال ۱۹۹۳ با پیشی گرفتن از دو شرکت اِی‌اِس‌تی و کامپک به بزرگترین تولیدکننده داخلی رایانه در چین تبدیل گشت. شرکت لجند به سال ۱۹۹۹ به مقام بزرگترین فروشنده رایانه شخصی در منطقهآسیا-اقیانوسیه (به غیر از کشور ژاپن) دست یافت و به منظور نوآوری در تولید رایانه و تامین نیازهای مشتریان خود، اقدام به ایجاد چند مرکز تحقیق و توسعه نمود.[۴]

این شرکت، نام «لنوو» را در سال ۲۰۰۳ برای خود برگزید که برگرفته از «Le» ابتدای «Legend» و «novo» به معنای «نُوین» در زبان لاتین می‌باشد. (نام چینی آن: 联想 در پین‌یین: liánxiǎng به معنای «تداعی ایده‌ها» و یا «خلاقیت» است) لنوو دو سال بعد از این تاریخ با واحد مربوط به تولید رایانه شخصی شرکت آی‌بی‌ام ادغام شد و میزان فروش آن در سطح جهان افزایش یافت. طبق برآوردهای دو شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای فناوری اطلاعات گارتنر و آی‌دی‌سی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰، شرکت لنُووُ چهارمین شرکت بزرگ فروش رایانه شخصی در دنیا اعلام شد. (سه شرکت دیگر به ترتیب اچ‌پی، ایسر و دِل بودند) گارتنر میزان رایانه‌های فرستاده شده به نقاط مختلف جهان توسط شرکت لنوو را ۹٫۱۴ میلیون واحد تخمین زد. در سال ۲۰۱۲ لنوو با ارسال ۱۳٫۸ میلیون دستگاه رایانه، پس از اچ‌پی، در رتبه دوم قرار گرفت.[۵]

محصولات لنوو در سطح جهانی، لپ‌تاپ‌های تینک‌پد و رایانه‌های رومیزی تینک‌سِنتر که به همراه بسته‌های نرم‌افزاری تینک‌وَنتِج ارائه شده و همچنین نمایشگرهای تینک‌ویژن و انواع لوازم جانبی رایانه را شامل می‌شود. این شرکت برای بازار داخلی چین، رایانه سرور و سایر ابزارهای دیجیتالی را نیز ارائه می‌دهد. لنوو محصولات خود را با تولید دوربین دیجیتال، تلفن همراه و تجهیزات شبکه نیز توسعه بخشیده است.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

asus logo

شرکت رایانه‌ی اِیسوستک (به انگلیسی: ASUSTeK Computer Incorporated) (به چینی سنتی: 華碩電腦股份有限公司؛ به پین‌یین: Huáshuò Diànnaǒ Gǔfèn Yǒuxiàn Gōngsī)، از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی رایانه و تجهیزات جنبی آن در دنیا است که مرکز آن در تایپه پایتخت تایوان قرار دارد. محصولات اصلی آن شامل مادربورد، مادربورد سِرور، رایانه‌ی شخصی، سیستم سِرور، لپ‌تاپ، نمایشگر کریستال مایع (اِل سی دی)، کارت ویدیو، کارت ویدیوی ۳ بعدی و دستگاه‌های اینترنت پهن‌باند می‌شود. از دیگر محصولات این شرکت، تلفن همراه، رایانه‌ی جیبی، دیسک‌گردان‌های نوری، روتر ارتباط بی‌سیم، قطعات شبکه و دیگر ابزارهای جانبی مانند ابزار حکاکی بر روی دیسک و وب‌بین (وب‌کم) را می‌توان نام برد. آسوس‌تک برای دیگر فروشندگان قطعات رایانه‌ای چون هیولت پاکارد و آی‌بی‌ام نیز، خدمات تولیدی ارائه می‌دهد.[۱]

شرکت ایسوستک که معمولاً با نام اختصاری آن ایسوس (یا آسوس) شناخته می‌شود، توسط چهار مهندس کامپیوتر که سابقاً در شرکت رایانه‌ای «اِیسر» فعالیت می‌کردند در تاریخ ۲ آوریل ۱۹۹۰ در تایوان تأسیس شد. در حال حاضر این شرکت، به غیر از کشور مبدا، محصولات خود را در سایر کشورهای ۵ قاره‌ی جهان نیز توزیع می‌کند. نام آن از ۴ حرف آخر کلمه پگاسوس (اسب بالدار افسانه‌های یونان باستان) گرفته شده‌است.[۲] آسوس بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مادربورد در دنیاست و در یک‌سال منتهی به ۲۶ نوامبر ۲۰۰۹، در بیش از ۲۹ درصد رایانه‌های دنیا و بیش از هر شرکت دیگری، از مادربوردهای این شرکت استفاده شده‌است.[۳][۴] درآمد شرکت آسوس در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۲۱٫۹ میلیارد دلار و سود آن حدود ۵۲۲ میلیون دلار بوده‌است.[۵]

از محصولات موفق آسوس، رایانه‌ی شخصی «ای» (Eee PC) می‌باشد که در سال ۲۰۰۷ به بازار ارائه شده و جوایز متعددی را از آن خود کرده‌است. این نوت‌بوک کوچک، ارزان و سبک وزن برای کاربران کم تجربه رایانه که به تمام ابزارهای یک رایانه‌ی کامل احتیاجی ندارند، طراحی شد و به‌خاطر برنامه‌های سازگار با اینترنت در آن، به «نِت‌بوک» شهرت یافت. با استقبال بازار از این محصول، دیگر شرکت‌های رقیب مانند ایسر، لِنووُ، توشیبا، دِل و هیولت پاکارد نیز، بیدرنگ به ساخت نت‌بوک‌های مشابه پرداختند و شرکت ایسر در فروش این نوع محصول، از آسوس پیشی گرفت.[۶][۷]

در سال ۲۰۱۰ این شرکت یک خانواده‌ی جدید را با نام «ای‌پَد» (EeePAD) به سبد تولیدی خود اضافه نمود. این محصول نسل جدیدی از «رایانه‌ی لوحی» است که از ویژگی‌های جالبی برخوردار می‌باشد.[نیازمند منبع] همچنین آسوس، نخستین نوت‌بوک سه‌بعدی بدون نیاز به عینک را در نمایشگاه سبیت ۲۰۱۱ رونمایی کرد.

محصولات

 
 


اولین محصولات ایسوس شامل مادربوردهای بر پایه‌ی پردازنده های اینتل می شدند که حاصل امضای قراردادی در سال 2000 با شرکت اینتل بود. البته مدتی بعد AMD نیز دست به کار شد و با توجه به فروش بالای ایسوس در بازارهای جهانی، اقدام به ارائه‌ی قرارداد همکاری کرد. البته قرارداد ایسوس و اینتل منفعت بیشتری برای اسوس در برداشت و آن‌ها پس از IBM، دومین شرکتی هستند که اطلاعات پردازنده های آینده‌ی اینتل را در اختیار خواهند داشت. نکته جالب توجه، ارائه‌ی مادربوردهای مبتنی بر پردازنده های اینتل توسط اسوس، پس از گذشت 6 ماه از عرضه‌ی همان محصولات توسط IBM است! محصولات ایسوس در طیف وسیعی تولید می گردند و شامل مادربورد (اینتل و AMD) ، کارت های گرافیک، تجهیزات شبکه، نوت بوک، نت بوک، تبلت، صفحه‌ی نمایش، کارت صدا، تجهیزات سرور، UPS و GPS می شوند. تمام محصولات ایسوس در سه سطح برای کاربران عادی، حرفه ای و خاص طراحی و تولید می گردند. محصولات خاص ایسوس بیشتر در بخش کارت گرافیک تولید می گردند که می توان به کارت گرافیک افسانه ای ARES اشاره کرد. هم اکنون کارت های سری MARS II و Direct CU II در رده‌ی خاص قرار می گیرند. کارت های گرافیک تولیدی با خنک کننده های اختصاصی Direct CU II و MARS II، از قدرتمندترین و پرفروش ترین کارت های گرافیکی جهان هستند. تجهیزات سرور ایسوس بدون اغراق از بهترین ها درجهان است و این امر توسط اکثر سایت های معتبر و مراکز داده جهان مورد تایید قرار گرفته است. در سال 2005 شرکت ایسوس اولین کارت گرافیکی مجهز به فناوری Physx انویدیا را وارد بازار کرد و پنجره ای جدید برای بازی دوستان گشوده شد.در سال 2006 نیز برای اولین بار نوت بوک های خاص ایسوس به سفارش شرکت اتومبیل سازی لامبورگینی (Lamborghini) با پسوند VX معرفی گردیدند. این نوت بوک‌ها در تعداد محدود تولید شدند و قیمت بالایی نسبت به دیگر رقبا داشتند. البته در این سال ایسوس در پروژه‌ی Origami شرکت مایکروسافت همکاری کرد تا محصولات UPMC را وارد بازار کند. UPMC جرقه‌ی تولید تبلت های امروزی بودند و در سال 2006 بیشتر به سمت اسمارت فون‌ها کشیده می شدند. پروژه‌ی Origami برای ایسوس موفقیت آمیز نبود، اما تجربه گذشته برای تولید تبلت های امروزی بسیار مفید بوده و هم اکنون ایسوس یکی از حرفه‌ای‌ترین‌های بازار تبلت است. محصولات خانواده‌ی Eee ساخت ایسوس نیز از بچه معروف های بازار هستند، و جوایز متعددی از جمله " بهترین نت بوک سال" را از موسسه‌ی فوربس، مجله PC World و Computer Shopper به دست آورد. محصولات خانواده‌ی Eee شامل Box PC برای تولید نت تاپ، Stick برای تولید تجهیزات بی سیم که با تشخیص حرکات دست کاربر، کارکردی مشابه ماوس دارد، Top شامل کامپیوترهای All in one و در نهایت Pad Transformer که تبلت مجهز به سیستم عامل اندروید 3 است (این محصول در ماهنامه‌ی شماره‌ی 32 مورد بررسی قرار گرفت). کارخانه‌ی مرکزی ایسوس در سال 2007 به سه بخش Asus ،Pegatron و Unihan Corporation تقسیم گردید. در سال 2008 بخش Pegatron موفق به خرید سهام Unihan Corporation از ایسوس گردید و به نوعی یک انتقال فامیلی انجام شد! ایسوس در همین سال، فعالیت خود روی تجهیزات با سیستم عامل اندروید را به صورت یک پروژه‌ی منبع باز (Open Source) آغاز کرد. لازم به ذکر است که شرکت ابسوس سالانه تعداد 2 میلیون مادربورد و 150 هزار نوت بوک روانه‌ی بازارهای جهانی می کند. یکی از دلایل موفقیت ابسوس، توزیع گسترده و مناسب در سطح جهانی است، به طوری که همیشه محصولات ایسوس به راحتی در دسترس هستند. مادربورد Crosshair VI Formula ایسوس به عنوان مادربورد تیم FX شرکت AMD جهت ثبت رکورد جهانی فرکانس پردازنده، مورد استفاده قرار گرفت و موفق به ثبت رکورد در کتاب گینس 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1389برچسب:, توسط مهندس جمالی

 نرم افزار (Software)

نرم افزار یا برنامه کامپیوتری دستورالعملهایی هستند که باعث کار کردن سخت افزار می شوند، بطور کلی به اطلاعات و برنامه های درون کامپیوتر، نرم افزار می گویند. مثل برنامه “WordPad”، بازی های کامپیوتری و …

۲-۱-۱) سخت افزار (Hardware)

به ساختمان الکترونیکی، مدارات، اجزای داخلی کامپیوتر، و بطور کلی قسمت فیزیکی کامپیوتر سخت افزار می گویند. مثل موس (Mouse)، کیبورد (Keyboard)، مانیتور (Monitor)، و …

۳-۱-۱) انواع کامپیوتر

کامپیوترها بسته به نوع استفاده و کاربردی که دارند به چندین قسمت تقسیم می شوند ولی بطور کلی کامپیوترها بر اساس سرعت و حافظه ای که دارند دسته بندی می شوند، که به شرح ذیل است:

۱) سوپر کامپیوتر یا ابر کامپیوتر (Super computer)

سوپر کامپیوتر، کامپیوتر بزرگ و فوق العاده سریع و گران قیمتی است که از آن برای انجام محاسبات پیچیده و پیشرفته در امور ستاره شناسی، نظامی ، هواشناسی، مدل سازی، شبیه سازی و … استفاده می کنند.

می نی کامپیوترها را به نامهای کامپیوتر شخصی (Personal Computer or PC)، کامپیوتر رومی زی (Desktop_Computer)، و کامپیوتر خانگی می شناسند، این کامپیوترها بعلت تنوع کاری زیاد و ارزان بودن بیشتر از انواع دیگر خریداری می شوند. از این گروه نیز می توان به کامپیوتر کیفی (Laptop) و کامپیوتر جیبی (Poket PC) اشاره کرد.

۴-۱-۱) چگونگی کارکردن یک کامپیوتر

 

PC Block Diagramشکل ۲ – بلوگ دیاگرام کارکرد یک کامپیوتر

 

با توجه به شکل، اطلاعات از طریق وسایل ورودی مثل کیبورد و … وارد واحد ورودی/خروجی کامپیوتر می شود و سپس برای پردازش به واحد پردازش فرستاده می شود در آنجا توسط CPU یا مغز کامپیوتر، بروی اطلاعات پردازش صورت می گیرد. اطلاعات پردازش شده در صورت لزوم در واحد حافظه ذخیره می شود و در نهایت نتایج برای نمایش به کاربر به وسایل خروجی فرستاده می شود، واحد کنترل وظیفه هماهنگی بین تمامی واحدها و نظارت بر واحدها را بر عهده دارد.

۵-۱-۱) اجزای تشکیل دهنده یک کامپیوتر

یک کامپیوتر از ترکیب بعضی یا همه اجزای زیر بوجود می آید که به شرح زیر است:

۱) مادر برد (Mather Board or Main Borad or M.B.)

2) پردازنده (CPU)

3) حافظه موقت رم (RAM)

4) حافظه دائم هارد دیسک (Hard Disk Drive or H.D.D)

5) کارت گرافیک (Graphic Card)

6) کارت صدا (Sound Card)

7) کارت مودم (Modem Card)

8) CD-ROM Drive or DVD-ROM Drive

9) CD-Writer or DVD-Writer

10) فلاپی درایو (Floppy Disk Drive or F.D.D.)

11) بلند گو (Speaker)

12) کیس (Case)

13) مانیتور (Monitor)

14) موس (Mouse)

15) کیبورد (Keyboard)

 

قبل از این که به عنوان یک تعمیرکار کامپیوتر خود وارد عمل شوید، باید در مورد خطرهای احتمالی موجود آگاهی یابید. بیشتر این موارد بیش از این که برای شما خطرناک باشند، متوجه کامپیوتر هستند. به جز ولتاژهای موجود در منبع تغذیه کامپیوتر؛ سایر ولتاژهای سیستم کمتر از حدی است که بتواند به شما آسیب بزند، اما ولتاژ مزبور می‌تواند قطعات حساس را خراب کند.
ـ اخطار:
در داخل منبع تغذیه کامپیوتر خازن‌هایی استفاده شده که تخلیه خود به خودی آنها بسیار اندک بوده و قدرت جمع شده در آنها حتی بعد از خاموش کردن دستگاه نیز می‌تواند مهلک باشد. هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی مطلقاً منبع تغذیه کامپیوتر را باز نکنید.
هر چند علت چنین اخطارهایی برای افرادی که به کار با وسایل الکترونیکی عادت دارند روشن و مسلم است اما جا دارد که یک بار دیگر آنها را یادآوری کنیم:
قبل از انجام هر کاری که به باز کردن درپوش کامپیوتر احتیاج دارد، کابل تغذیه آن را از پریز برق خارج کنید. بارها مشاهده شده که بسیاری از کاربران فقط به خاموش کردن کلید Power در کامپیوتر اکتفا کرده‌اند. اما کلید مزبور ممکن است درست عمل نکرده و یا کنتاکت‌های آن به یکدیگر چسبیده باشند. برای این که از عدم وجود ولتاژ تغذیه در کامپیوتر اطمینان پیدا کنید، کابل‌ برق را هم از کامپیوتر و هم از پریز برق خارج کنید.
برای تخلیه الکتریسیته‌ی احتمالی، ابتدا انرژی الکتریکی بدنتان را تخلیه کنید. فقط با یک جرقه‌ی کوتاهِ الکتریسیته‌ی ساکن ممکن است تمام قطعات الکترونیکی کامپیوتر آسیب ببینند.
برای تخلیه بار الکتریکیِ بدنتان باید ابتدا محفظه فلزی کامپیوتر، و یا حفاظ منبع تغذیه را لمس کنید. اگر در محلی که به باز کردن کامپیوتر اقدام می‌کنید لوله شوفاژ نیز در دسترس باشد می‌توانید با تماس دست به آن انرژی الکتریکی را از بدن خود خارج کنید.
ـ اخطار:


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

مخترع موس کامپیوتر، در سن 88 سالگی مرد

فناوری اطلاعات > اینترنت - اگر شما با کلیک کردن موس در حال خواندن این مقاله هستید، باید از داگلاس انگلبارت که در سن 88 سالگی مرد، تشکر کنید.
 

 

مخترع امریکایی روز دوم جولای در خانه اش در آترتون کالیفرنیا در سن 88 سالگی درگذشت.

از وی همیشه به عنوان یکی از بزرگان دره سیلیکون یاد خواهد شد چرا که نه فقط موس، بلکه سایر ابداعات و ابتکارات وی در حوزه های Hypertext یا ابرمتن، تله کنفرانسینگ، ویدئو کنفرانسینگ، word processing، هایپرمدیا، شبکه و واسط گرافیکی کاربر یا GUI ، object addressing and dynamic file linking نیز بر کسی پنهان نبوده است.

نهم دسامبر 1968 را کسی نمی تواند فراموش کند،90 دقیقه پرزنتیشن توسط انگلبارت و 17 محقق دیگر در مرکز تحقیقات استنفورد در منلو پارک و اختراعی که با هر کلیک، خود را زنده می کند.

مقاله وی قبل از اختراع موس در سال 1962 در مورد چهارچوب مفهومی از تکامل بشر را هرگز فراموش نمی کنیم

بسیاری از بزرگان دنیای کامپیوتر  از جمله وینتون سرف، پدر اینترنت؛ پیام های تسلیت ارسال کرده و از دکتر انگلبارت به نیکی یاد کردند.

وینتون سرف در ایمیلی نوشت: داگلاس و لیک لایدر، دو تن از آینده بینان بزرگ عصر ما بودند و داگلاس مشتاق بود تا راهی را باز کند تا کامپیوتر بتواند به تقویت ظرفیت انسان در تفکر کمک کند. بخش عمده ای از آنچه در Xerox PARC رخ داد، مدیون وی و کسانی که NLS را ایجاد کردند، بود. وب بخشی از امیدواریهای داگلاس بود که به کمک انسان آمد تا ظرفیتهای مورد نظر وی متحقق گردد.

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

امروزه ماوس دارای جایگاه خاصی می باشد. ماوس قادر به تشخیص حرکت و کلیک بوده و پس ازتشخیص لازم، اطلاعات مورد نیاز را به رایانه ارسال می کند تا عملیات مورد نیاز انجام شود. در سیستم های اولیه ماوسی وجود نداشته زیرا رایانه ها در آن زمان دارای اینترفیسی مشابه ماشین های تایپ یا کارت پانچ بودند. بعداز چندین سال کلید های پیکانی در اغلب ترمینال ها مورد استفاده قرار گرفتند، (حدوداً اواخر سال ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰) سپس مدادهای نوری و Joy Stickها به بازار عرضه شدند، تا اینکه ماوس به همراه رایانه های مکینتاش ارائه گردید و این یک موفقیت بزرگ بود.
عملکرد ماوس طبیعی و قیمت آن بسیار ارزان بود تا اینکه سیستم های عامل نیز از ماوس حمایتکردند.
مهم ترین عملی که ماوس انجام می دهد تبدیل حرکت دست به سیگنال هایی است که رایانه قادر به استفاده از آن می باشد
.
اجزای اصلی ماوس
گوی کوچکی درون ماوس قرار دارد و سطح مورد نظر را لمس نموده، حرکت کرده و می چرخد.
دو غلتکی که گوی را لمس می کنند (که یکی حرکت x را تشخیص می دهد و دیگری حرکت y را.)
هر غلتک به یک میله متصل می باشد و میله باعث چرخش دیسک می گردد.
در دو طرف دیسک دو قطعه اصلی وجود دارد که یکی LED مادون قرمز و دیگری سنسور مادون قرمز می باشد. دیسک دارای سوراخ هایی می باشد که باعث شکست نور می شود، این نور توسطLED ایجاد می شود بدین ترتیب سنسور مادون قرمز پالس های نور را مشاهده می کند. تعداد پالس  ها با سرعت ماوس و مسافتی که ماوس حرکت می کند ارتباط مستقیم دارد.
پردازنده ای که بر روی برد قرار دارد ، پالس ها را خوانده و تبدیل به باینری می کند و به رایانه ارسالمی نماید
نکته: قطر گوی ماوس تقریباً ۲۱ میلیمتر، قطر غلتک ۷ میلیمتر و تعداد سوراخ های دیسک ۳۶ عدد می باشد.
ماوس های نوری
این ماوس ها در اواخر سال ۱۹۹۹ به بازار ارائه گردیدند و در هر ثانیه توسط دوربین کوچک خود ۱۵۰۰تصویر می گیرنداین ماوس ها در محل مسطحی قابل استفاده می باشند
ماوس های نوری دارای یک LED قرمزرنگ می باشند که باعث تشعشع نور درون یک سنسور CMOSمی باشد. این سنسور هر تصویر را برای تجزیه و تحلیل در اختیار پردازنده سیگنال های دیجیتال(DSP) قرار می دهد.
DSP 
با سرعت ۱۸ میلیون دستور العمل در ثانیه عملیات خود را انجام می دهد و قادر به تشخیص الگوهای موجود در تصاویر و نحوه تغییر آنها با تصویر قبلی می باشد. DSP قادر به 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

قیمت خرید و فروش لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad S 510 p - A Lenovo IdeaPad S510p - A

برند Lenovo نامی آشنا در زمینه تولید لپ تاپ و اولترا بوک به شمار می رود و در سبد خرید لپ تاپ های این شرکت، تنوع زیادی وجود دارد که این گوناگونی مدل باعث پوشش اقشار مختلف کاربران شده است.
مدل مورد بررسی ما در خانواده ideaPad و در سری S محصولات Lenovo قرار می گیرد، یکی از نکات اصلی در مورد این مدل، ضخامت 24 میلیمتری آن بوده که لپ تاپ مورد بررسی ما را از این حیث به یک اولترابوک شبیه کرده است.

laptop-lenovo-ideapad-s510p-1

طراحی ظاهری

همانطور که در مقدمه مطلب به آن اشاره کردیم، ضخامت باریک این لپ تاپ یکی از نکات قابل توجه آن محسوب می شود. این مدل با ابعاد 24x259x380 میلیمتری و وزنی معادل 4/2 کیلوگرم، یک لپ تاپ سبک و جمع و جور برای حمل و نقل به شمار می رود. Lenovo در ساخت این مدل از پلاستیک فشرده با کیفیت بالا استفاده کرده که این موضوع موجب افزایش استحکام این مدل نیز شده است.
بدنه خارجی به رنگ مشکی مات طراحی شده و طرح مشبک مانند که به صورت نقاط ریز برجسته روی بدنه طراحی شده، جلوه زیبا و دلپسندی به S510P بخشیده است. همچنین مات بودن و نوع جنس پشت در لپ تاپ باعث شده تا اثر انگشتان به سختی روی آن باقی بماند. در قسمت گوشه در نیز لوگوی Lenovo به چشم می خورد.

laptop-lenovo-ideapad-s510p
وقتی در لپ تاپ را باز می کنیم، با یک نمایشگر براق 6/15 اینچی مواجه می شویم که تصاویر را با کیفیت 768 x1366 پیکسل به نمایش در می آورد. بد نیست بدانید مدل S510P دارای نمایشگر لمسی نیز بوده، اما مدلی که برای بررسی برای ما ارسال شد، از این نظر مستثنا است.

laptop-lenovo-ideapad-s510p
قسمت داخلی لپ تاپ نیز کاملا به رنگ مشکی طراحی شده است. در این بخش شاهد صفحه کلید هستیم که از فناوری انحصاری AccuType بهره مند است. اندازه استاندارد کلیدها، فاصله مناسب شان از یکدیگر و طراحی جزیره ای مانند آنها، بهره مندی از شاسی های نرم و همجنین حالت تقعر مانندی که روی کلید ها وجود دارد، همگی تایپ کردن با S510P را آسان کرده است. در قسمت بالای صفحه کلید تنها کلید فیزیکی روشن و خاموش کردن دستگاه به چشم می خورد رنگ مشکی کلیدها و سطح پس زمینه که آن هم به رنگ مشکی طراحی شده در کنار فقدان نور پشتی صفحه کلید ممکن است کاربر را در حین کار کردن در محیط های تاریک کمی آزار دهد.
بخش استراحتگاه مچ دستان نیز از اندازه مناسبی برخوردار بوده و یک تاچ پد به همراه دو کلید راست و چپ کلیک در این قسمت قرار گرفته است.
اگر چه جنس این بخش نیز مانند بدنه خارجی از پلاستیک فشرده است، اما به دلیل نوع طراحی برس خورده و کیفیت قابل قبول ، حس استفاده از فلز در این لپ تاپ برای کاربر تداعی می شود.

laptop-lenovo-ideapad-s510p
در قسمت راست لپ تاپ شاهد درایو نوری، یک در گاه USB 2.0 و فیش ترکیبی هدفون و میکروفون هستیم، پنل چپ دستگاه نیز میزبان ورودی برق برای شارژ دستگاه، مجرای خروجی هوای درون دستگاه، درگاه اترنت برای اتصال به شبکه های کابلی، خروجی تصویر HDMI و دو درگاه USB 3.0 است. همچنین در کنار ورودی برق، یک کلید به نام OneKey Recovery وجود دارد که وظیفه آن برگردان سیستم به حالت اولیه است.

Hi,  I would like to implement the following scenario in my OC setup.  I have 2 different customer groups:  1. Users 2. Dealers  I want to define 2 different prices for Dealers group in a way that if their total number of ordered items is 1-3, then price A would apply in the final checkout but if the total number of ordered items is more than 3 items, then the price B should be applied.   Dealer can order different products and he is not restricted to only one type of product in order to benefit from these discounts.  This can't be done in products discount tab, because it only works if the dealer order only the same product.  Please help me to find a solution for this pricing scheme

بررسی فنی و جمع بندی

در بخش قبل دیدید که مدل S510P از نظر طراحی ظاهری یک لپ تاپ معمولی و رایج بازار تلقی می شود و نکته خاصی در این بخش مشاهده نشد. در بررسی فنی نیز این موضوع صدق می کند. وظیفه پردازش مرکزی این مدل بر عهده پردازشگر Intel Corei7 4500U بوده که متشکل از دو هسته فیزیکی و چهار رشته پردازشی منطقی است. هر کدام از رشته ها در فرکانس پیش فرض 8/1 گیگاهرتز فعالیت می کنند که در حالت توربو این مقدار تا حداکثر سه گیگاهرتز قابل افزایش است. همچنین چهار مگابایت حافظه نهان سطح سه این بخش را تکمیل می کند.

قیمت خرید و فروش لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad S 510 p - A Lenovo IdeaPad S510p - A

laptop-lenovo-ideapad-s510p
در بخش بررسی کارایی پردازنده، به کمک نرم افزار Cinebench R15 امتیاز 251cb به ثبت رسید. همچنین این پردازنده 32 میلیون رقم اعشار عدد p را در مدت زمان 10 دقیقه 594/44 ثانیه محاسبه کرد. هر دو نتیجه بدست آمده بیانگر کارایی متوسط و قابل قبول پردازنده S510P هستند.
این مدل از هشت گیگابایت حافظه رم DDR3 با فرکانس 1600 مگاهرتز برخوردار بوده و برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت دائمی از یک هارددیسک یک ترابایتی ساخت Seagate با سرعت 5400 دور در دقیقه بهره می برد.
لپ تاپ مورد بررسی ما برای پردازش اطلاعات گرافیکی علاوه بر تراشه مجتمع Intel HD Graphic 4400، از تراشه Nvidia GeForce 820M نیز کمک می گیرد. تراشه مذکور دارای فرکانس هسته 775 مگاهرتز بوده و از دوگیگابایت حافظه DDR3 با رابط 64 بیتی و فرکانس 1001 مگاهرتزی حافظه استفاده می کند.
از دیگر مشخصات فنی تراشه گرافیکی می توان به وجود 96 واحد هسته پردازشی کودا، هشت اپراتور ROP، شانزده واحد بافت گذاری و پشتیبانی از DirectX 11 اشاره کرد. تراشه 820M توسط اینترفیس PCIe 2.0 روی مادربورد لپ تاپ وصل شده است. در بررسی فنی گرافیکی به کمک نرم افزار 3DMARK PRO 2013 ، در آزمایش های Ice Storm,Cloud Gate و Fire Strike به ترتیب نمرات 46968، 4987 و 773 به ثبت رسید که بیانگر کارایی متوسط تراشه گرافیکی هستند.
وظیفه تامین انرژی در زمان غیاب برق بر عهده یک باتری لیتیوم یونی به ظرفیت 2800 میلی آمپر ساعت و توان 41 وات ساعت است. میزان متوسط شارژدهی باتری در حالتی که سیستم فقط روشن باشد حدود هشت ساعت و در زمان کارکرد متوسط مانند گشت و گذار در اینترنت زمانی در حدود چهار ساعت است.قیمت خرید و فروش لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad S 510 p - A Lenovo IdeaPad S510p - A .

laptop-lenovo-ideapad-s510p
البته Lenovo یک نرم افزار انحصاری مختص مدیریت مصرف انرژی برای لپ تاپ های خود طراحی کرده که به کمک این برنامه می توان تا حد قابل توجهی میزان شارژدهی باتری لپ تاپ را افزایش داد. همچنین لازم به یادآوری است که این مدل فاقد سیستم عامل بوده و نصب آن بر عهده خود کاربر خواهد بود. سیستم عامل پیشنهادی Lenovo برای این مدل Windows 8.1 است.

قیمت خرید و فروش لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad S 510 p - A Lenovo IdeaPad S510p - A
در مجموع با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که مدل S510P در رده لپ تاپ های متوسط بازار برای کارکردهای معمولی و روزانه و اجرای برخی از نرم افزارهای تخصصی قرار می گیرد. بیشتر مخاطبان این مدل را دانشجویان، کاربران متوسط خانگی و افرادی که به دنبال خرید یک لپ تاپ خوب و متوسط از نظر کارآیی و همجنین وزن مناسب هستند تشکیل می دهند.

جهت قیمت خرید و فروش لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad S 510 p - A Lenovo IdeaPad S510p - A ار سایت دیجی ابزار اقدام فرمایید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مهر 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

Notebook Lenovo IdeaPad S510p - A

 

لپ تاپ لنوو آیدیاپد S510p i3/4/500/2/DOS

 
لپ تاپ لنوو آیدیاپد S510p i3/4/500/2/DOS با ویژگی های فنی زیر در فروشگاه معتبر اینترنتی دنیا کامپیوتر :
مشخصات فیزیکی:ابعاد: 25 × 259 × 381 میلی‌متر - وزن: 2.58 کیلوگرم
پردازنده مرکزی:Intel Core i3 4010U 1.70 GHz
حافظه RAM:ظرفیت: 4 گیگابایت - نوع: DDR3
حافظه داخلی:ظرفیت: 500 گیگابایت - نوع: هارد دیسک - مشخصات: 5400rpm
پردازنده گرافیکی:NVIDIA GeForce GT 720M 2GB
صفحه نمایش:15.6 اینچ از نوع TFT LED-backlit LCD با دقت 1366x768
امکانات:DVD-RW Webcam Card Reader Wi-Fi Bluetooth Ethernet Port HDMI Port
سایر مشخصات:باتری 4 سلولی - فاقد سیستم‌عامل

مشخصات کلی :

 

مشخصات کلی: وزن 2.58 کیلوگرم - نوع معمولی -

 

پردازنده: مدل پردازنده Core i3 4010U - سرعت پردازنده 1.7 GHz - سازنده پردازنده اینتل (Intel) - حافظه کش 3 مگابایت -

 

حافظه: حافظه رم 4 گیگابایت - نوع حافظه رم DDR3

 

هارد دیسک: مشخصات هارد دیسک 5400 RPM - هارد دیسک 500 گیگابایت -

 

کارت گرافیک: مدل کارت گرافیک GeForce GT 720M - سازنده کارت گرافیک انویدیا (nvidia) - حافظه کارت گرافیک 2 گیگابایت -

 

صفحه نمایش: نوع صفحه نمایش TFT LED-backlit LCD - اندازه صفحه نمایش 15.6 اینچ - رزولوشن صفحه نمایش 1366x768

 

امکانات: درایو نوری DVD - RW - بلوتوث بلوتوث داخلی - کارت خوان دارد - مشخصات اسپیکر بلندگوهای استریو با تکنولوژی صوتی Dolby Advanced Audio - شبکه LAN دارد - شبکه بی سیم Wi-Fi دارد - تعداد پورت USB 2.0 1 - تعداد پورت USB 3.0 2 - پورت HDMI دارد

 

سایر مشخصات: سیستم عامل DOS - کارکرد باتری 5 ساعت - نوع باتری 4 سلولی

 
 

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مهر 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

قیمت خرید و فروش لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad S 510 p - A Lenovo IdeaPad S510p - A

 پردازنده قدرتمند

لپ تاپ Ideapad S510/i5   لنوو با  صفحه نمایش لمسی نسل چهارم پردازنده های اینتل Core™ i5-4200U  و 4گیگابایت رم DDR3، و 500 گیگابایت هارد، دستگاهی به روز، بسیار سریع، قدرتمند و مخصوص حرفه ای هاست. این دستگاه دارای گرافیک بسیار قدرتمند Nvidia GT720M 2GB, intel HD4400 می باشد که امکان انجام هر کار گرافیکی سنگینی را به شما می دهد.

 طراحی بی نظیر

این دستگاه 15.6 اینچی صفحه لمسی در نگاه اول شما را مجذوب قطر پایین و وزن فوق العاده خود میکند. بدنه پشتی این لپتاپ به صورت مشبک و کاملا ضد خش طراحی شده و به خاطر ترکیبی که از پلاستیک و آلومینیوم دارد به سبک تر شدن s510 کمک شایانی کرده است. صفحه نمایش آن قابلیت پشتیبانی از لمس 10 انگشت به طور همزمان را دارد و کیفیت آن HD می باشد.

 کاربری آسان

کیبورد ACCU Type به گونه ای طراحی شده است که تایپ را آسان تر و خطاها را کاهش می دهد؛ کلید ها بی نظیر طراحی شده اند و قابلیت ارتجاعی بالایی دارند. هچنین اسپیکرهای استریو، میکروفون، 3 پورت USB، پورت های HDMI و کارت خوان SD و بیش از 6 ساعت شارژ باتری  و از همه مهمتر ویندوز 8 اورجینال همه از ویژگی های کاربر محور این دستگاه فوق العاده هستند. همچنین با  b/g/n Wireless 7260, Bluetooth® 4.0 می توانید همیشه و همه جا با هرچیز و هرکسی در ارتباط باشید.

جهت قیمت خرید و فروش لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad S 510 p - A Lenovo IdeaPad S510p - A از سایت دیجی ابزار اقدام فرمایید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مهر 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی
حداقل 30 درصد اشکالات و عيوب قطعات سخت‌افزاري، به نوعي مربوط به انتخاب و نصب پاورهاي غير استاندارد و يا عدم تناسب پاور با سخت‌افزار مربوطه مي‌باشد. جالب است که اکثر افراد حاضرند با پرداخت هزينه‌هاي گزاف، نسبت به خريد و يا ارتقاي پردازنده خود اقدام نمايند. درحالي که عدم توجه به تناسب پاور با سخت‌افزار مربوطه که عموما هزينه آن 30 درصد قيمت يک پردازنده روز در بازار مي‌باشد، مي‌تواند در بهترين حالت کارآيي و سرعت پردازنده ايشان را با اختلال مواجه سازد. با توجه به اين مقدمه مختصر، لازم است که در هنگام خريد پاور به موارد ذيل توجه بيشتري داشته باشيم که در ادامه به آن مي‌پردازيم.


1 ـ تناسب ويرايش پاور با توجه به سخت‌افزار بکار برده شده

در سيستم‌هاي امروزي استفاده از پاورهاي ويرايش ATX 12V V2.0 , 2.01, 2.2 الزامي مي‌باشد. قابليت اصلي اينگونه پاورها در افزايش قدرت شاخه 12 ولت آنها مي‌باشد و در اينگونه ويرايش‌ها، خروجي 12 ولت را در حداقل 2 لاين مجزا ارائه مي‌نمايند. مهمترين دلايل اين مسئله، عدم آسيب مسير عبوري ولتاژ با شدت جريان بالاتر از 18 آمپر و همچنين عدم تاثير گذاري نويز و هارمونيک ايجاد شده از طرف الکتروموتورهاي تغذيه شونده از شاخه اول ولتاژ 12 بر روي شاخه دوم ولتاژ 12 مي‌باشد. همچنين توصيه مي‌شود براي سيستم‌هاي حرفه‌اي جديد، از پاورهاي سري EPS، که قابليت‌هاي ويژه‌اي دارند، استفاده گردد.


2 ـ تناسب توان پاور با توجه به سخت‌افزار بکاربرده شده

عموما اين سوال براي ما پيش آمده که سيستم انتخابي ما چقدر مصرف مي‌کند. قبل از پاسخ به اين سوال، يک اصل را هميشه در نظر داشته باشيد و آن اين است که پاور به عنوان قلب سيستم شما، آخرين انتخاب سخت‌افزاري شما بايد باشد. چرا که نوع قطعات انتخابي شما، نشادن دهنده ميزان مصرف آنها از پاور خواهد بود. عموم سخت‌افزارهاي امروزي، به پاورهايي با توان حقيقي حداقل 400 وات نياز دارند و در مورد سخت‌افزارهاي حرفه‌اي اين رقم به صورت تصاعدي افزايش مي‌يابد. در اين مورد نياز به بحثهاي بيشتري مي‌باشد.


3 ـ توجه به توان واقعي پاور الزامي‌ است 

اکثر شرکت‌هاي ايراني و يا واردکننده، پاور 150 تا 200 واتي خود را با درج اعداد و ارقام نجومي ‌بر روي ليبل‌هاي خود ( 500 تا 700 وات ) به بازار عرضه مي‌نمايند و هيچ مرجعي قادر به پيگيري اين موضوع نمي‌باشد. بنابراين توجه به توان واقعي پاور از موارد مهم است.
نکته‌اي ديگر در اين خصوص مسئله‌اي به نام Peak است. Peak يک کلمه کاملا بازاري مي‌باشد که البته توجيه فني هم دارد. مثلا عموم پاورها تا لحظه‌اي که Over Power Protection آنها فعال شود قادرند حدود50 تا70 درصد بالاتر از حد توان واقعي خود را تحمل کنند. آن هم در مدت زماني کمتر از يک دقيقه! ولي اين اصلا و ابدا نبايد براي مصرف کننده ملاک انتخاب باشد. متاسفانه در بازار ايران، اغلب توليدکنندگان بر روي توان Peak مانور مي‌دهند.

4 ـ تعبيه محافظ‌‌هاي ايمني در مباني ورودي و خروجي پاور الزامي‌ است

وظيفه و هدف از تعبيه محافظ‌هاي ايمني در پاور، جلوگيري از آسيب رساني پاور به سخت‌افزار مي‌باشد. چرا که اين محافظ‌ها هستند که در موارد اضطراري و غير طبيعي که به هر دليلي ممکن است براي يک پاور به وجود بيايد، با عملکرد سريع خود مي‌توانند مانع از آسيب رسيدن به سخت‌افزار گردند.
در زير به نمونه‌هايي از اين محافظ‌ها اشاره شده است : 
SHORT CIRCUIT PROTECTION) SCP) : در صورت به وجود آمدن اتصال كوتاه درهر يك از شاخه‌هاي خروجي، منبع تغذيه به صورت خودكار خاموش مي‌شود.
OVER POWER PROTECTION) OPP) : در حدود تعيين شده در استاندارد، در صورت افزايش بارمصرفي خارج از توان حداكثر، منبع تغذيه به صورت خودكار خاموش مي‌شود.
OVER VOLTAGE PROTECTION) OVP) : در حدود تعيين شده در استاندارد، در صورت افزايش ولتاژ در هر يك ازشاخه‌هاي خروجي، منبع تغذيه به صورت خودكار خاموش مي‌شود.
UNDER VOLTAGE PROTECTION) UVP) : در حدود تعيين شده در استاندارد، درصورت کاهش ولتاژ ورودي پاور، منبغ تغذيه به صورت خودکار خاموش مي‌شود.
OVER CURRENT PROTECTION) OCP) : در حدود تعيين شده در استاندارد، در صورت اضافه بار خارج از توان بر روي هر يك از شاخه‌هاي خروجي، منبع تغذيه به صورت خودكار خاموش مي‌شود.


5 ـ اهميت راندمان در صرفه جويي مصرف انرژي
 

توجه به راندمان پاور مي‌تواند شما را از پرداخت هزينه اضافي جهت انرژي اتلاف شده، نجات دهد. در بسياري از موارد يک پاور با راندمان بالاي 80 درصد، قادر است هزينه خريد خود را در طول يک تا دوسال اول مصرف، از طريق قبض برق شما جبران نمايد. به صورت عموم، توصيه مي‌شود از پاورهاي با راندمان بالاتر از 70 درصد، استفاده فرماييد. اغلب ما در هنگام تهيه يک محصول الکترونيکي توجه کمي ‌به ميزان مصرف انرژي آن داريم. راندمان يک مبحث مهم در بخش مصرف انرژي مي‌باشد. اگر به تبليغات تلويزيوني که اين روزها پخش مي‌گردد توجه کرده باشيد، برروي اين موضوع در لوازم برقي، لوازم گازسوز و خلاصه هرآنچه که با انرژي سرو کار دارد، مانورهاي زيادي داده مي‌شود. شما وقتي پي به اهميت اين مسئله مي‌بريد که ميزان مصرف انرژي دو محصول يکسان، با دو راندمان مختلف را با يکديگر مقايسه نماييد. ممکن است در بعضي مواقع اختلاف هزينه پرداختي شما بابت انرژي مصرف شده در طول مدت يک سال رقمي ‌معادل يکصد هزار تومان باشد! البته اين مورد، با ميزان ساعات استفاده نمودن شما از آن وسيله هم مرتبط مي‌باشد.
حال بحث را برروي يکي از لوازمي ‌متمرکز مي‌کنيم که راندمان آن در ميزان مصرف انرژي الکتريکي کامپيوتر شما دخيل مي‌باشد. به طور واضح تر سخن بگوييم. شما اگر يک پاور 500 واتي از بازار تهيه نماييد، به منزله آن نمي‌باشد که سيستم شما 500 وات مصرف مي‌نمايد، بلکه اين رقم نشان دهنده مقدار توان خروجي پاور شما در حالت ماکزيموم مصرف آن مي‌باشد. ميزان انرژي مورد مصرف يک سيستم، مرتبط به نوع قطعاتي مي‌باشد که شما برروي سيستم خود نصب نموده‌ايد. مثلا ممکن است شما يک پاور 500 واتي داشته باشيد ولي سيستم شما بيشتر از 300 وات مصرف نکند. در حقيقت ميزان مصرف کامپيوتر شما 300 وات در نظرگرفته مي‌شود. در اينجا مقوله ميزان اتلاف انرژي در جهت تامين 300 وات انرژي مصرفي کامپيوتر شما، اهميت پيدا مي‌کند. 
راندمان به صورت کلي، ضريب انرژي ورودي دستگاه به انرژي خروجي دستگاه مي‌باشد. به عنوان مثال ؛ شما يک لامپ 100 واتي را در نظر بگيريد. از 100 وات انرژي که لامپ مصرف مي‌کند، تقريبا 30 وات آن به صورت روشنايي در اختيار ما قرار مي‌گيرد و چيزي در حدود70 وات آن به صورت انرژي گرمايي، تلف مي‌گردد، به عبارتي لامپ مورد نظر داراي 30 درصد راندمان مي‌باشد. اين رقم در مورد پاور ساپلاي سوئيچينگ، عموما بين 60 تا80 درصد ( بسته به نوع طراحي ) متغير مي‌باشد. همانطورکه مستحضريد پاورهاي سوئيچينگ درصدي از انرژي ورودي خود را در طول مسير تا خروجي، به صورت انرژي گرمايي و امواج مغناطيسي ازدست مي‌دهند . اين ميزان اتلاف هرچه کمتر باشد، طبيعتا در مصرف بهينه انرژي و عمر پاور تاثير گذار خواهد بود . مقايسه عملي آن، در مورد دو نمونه پاور 300 واتي با راندمان‌هاي مختلف جالب به نظر مي‌رسد . نمونه پاور 300 واتي اول که راندمان 70 درصدي داشت، در حالت فول لود 95 / 1 آمپر از برق ورودي مصرف مي‌نمود در حالي که نمونه دوم که راندمان 80 درصدي داشت، در حالت فول لود 7 / 1 آمپر از برق ورودي مصرف مي‌نمود ( ولتاژ ورودي در هر دو نمونه 220 ولت در نظر گرفته شده است. ) اين ( عدد 25 / 0 آمپر ) اختلاف مصرف شايد در نگاه اول رقم تعجب برانگيزي نباشد، ولي در صورت مصرف طولاني مدت به رقم چشمگيري تبديل مي‌گردد و تاثيراتش را در قبض برق مصرفي شما نمايان خواهد کرد.
با استفاده از جدول شماره 1 و فرمول ارائه شده در شکل 1، به وضوح تاثير راندمان را در قبض برق مصرفي سه نمونه پاور 500 واتي با راندمان‌هاي مختلف را، ملاحظه مي‌کنيد. اين رقم‌ها شايد شما را مجاب نمايد که در هنگام تهيه پاور، براي راندمان آن اهميت ويژه‌اي قائل شويد، چرا که گاها معادل قيمت خود پاور، مابه التفاوت قبض پرداختي شما در طول يک سال مي‌باشد و شما با انتخاب صحيح خود مي‌توانيد هزينه خريد يک پاور با راندمان بالاي 80 درصد را، از طريق قبض برق خود جبران نماييد! به عنوان يک فرد ايراني، قطعا با در نظر گرفتن موضوع راندمان در هنگام خريد هر نوع کالا، به مجموعه تليد و چرخه انرژي در سطح کشور کمک خواهيد نمود. 




شکل 1

جدول 1
 
 

 
ـ نوع فن به کاربرده شده

اگر خواهان يک پاور کم صدا هستيد، توصيه مي‌شود از پاورهايي که يک فن 12 سانتي متري برروي خود دارند، استفاده نماييد. ولي بهترين و مناسب‌ترين روش، جهت تخليه هواي گرم داخل پاور، استفاده از يک فن 8 سانتي يا دوفن 8 سانتي متري، که يکي در جلوي پاور و ديگري در پشت پاور قراردارند، مي‌باشد. بديهي است در اين روش، گرماي داخل پاور بهتر تخليه مي‌گردد و عمر پاور کاهش نمي‌يابد، ولي نقطه ضعف آن ايجاد صدايي بيشتر از يک فن 12 سانتي متري مي‌باشد. در اين قسمت همانطور که در سه شکل 2 و 3 و4 مشاهده خواهيد کرد، به بررسي سه حالت عمومي‌در مبحث کولينگ پاور مي‌پردازيم؛
به شکل 2 دقت نماييد. رنگ آبي، مسير ورودي هوا و رنگ قرمز، مسير خروجي هوا است.


شکل 2 : استفاده از فن 12 تا 14 سانتي متري
مزايا:
ـ صداي کمتر در قسمت خروجي هوا از پاور.
معايب:
ـ تامين هواي ورودي از فضاي گرم اطراف پردازنده.
ـ خروجي قسمتي از هواي گرم پاور از شيارهاي پشت پاور و ورود اين هواي گرم به چرخه کولينگ سيستم.
ـ اعمال گرماي پاور به برد PCB و آسيب ديدن برد در دراز مدت.( خصوصا اگر برد داراي قطعات SMD باشد )


شکل 3 : استفاده از يک فن 8 سانتي متري
به شکل 3 دقت کنيد، منبع تغذيه با يک فن 8 سانتي‌متري را نشان مي‌دهد. در زير به مزايا و معايب اين نوع اشاره شده است.
مزايا:
ـ کولينگ مناسب هواي گرم محيط داخلي پاور.
ـ جلوگيري از تاثير حرارت پاور بررويPCB
ـ تامين هواي ورودي از خنک‌ترين محيط کيس، يعني قسمت پشت اپتيکال درايوها.
معايب:
ـ صداي بيشتر در مقايسه با نوع اول ( که البته با هوشمند نمودن مدار و تعبيه کنترلر دور فن متناسب با گرماي داخلي پاور، اين مسئله به حداقل مي‌رسد )


شکل 4 : استفاده از دو فن 8 سانتي متري در قسمت جلو و پشت پاور
به شکل 4 دقت کنيد، منبع تغذيه با دو فن 8 سانتي متري در قسمت جلو و پشت پاور را نشان مي‌دهد.
مزايا:
ـ با توجه به توان، راندمان و چيدمان قطعات برروي برد پاور، ممکن است يک عدد فن 8 سانتي متري جوابگوي تخليه گرماي داخلي پاور نباشد. در اين صورت بهترين گزينه استفاده از دو فن 8 سانتي متري مي‌باشد که کمک مي‌نمايد تمامي‌ نقاط کور پاور در مسير عبوري هوا قرار گيرد.
ـ عدم تاثيرگذاري حرارت پاور برروي برد PCB
ـ صداي کمتر در مقايسه با يک فن 8 سانتي متري. چرا که فن پشت پاور در داخل سيستم قرار دارد و همچنين حرارت داخلي پاور، پايين تر از مورد دوم مي‌باشد و مدار هوشمند کنترل دور فن، عموما در حالت حداقل قرار مي‌گيرد.
معايب:
ـ
 در عمل هيچ نوع مشکلي در اين روش وجود ندارد.
بحث نهايي:تمامي‌ موارد فوق را در کنار اين مسئله قرار دهيد که حداقل 50 تا 60 درصد مصرف کنندگان پاور، اهميتي براي مبحث مهم کولينگ سيستم خود قائل نمي‌شوند و عموما وظيفه تخليه هواي گرم سيستم خود را بر دوش پاور قرار مي‌دهند. همچنين تمامي‌ موارد فوق را در کنار اين مسئله قرار دهيد که، مهم تخليه گرماي خود پاور به بهترين شکل ممکن است، چرا که اگر پاور شما در مبحث کولينگ دچار ضعف شود، عملا سلامت سيستم شما به خطر خواهد افتاد.


7 ـ عمر مفيد پاور

همانطور که مي‌دانيد، براي هر وسيله الکترونيکي، ميانگين ساعت کارکرد در شرايط استاندارد در نظر گرفته مي‌شود. در مورد پاور، نيز اين قضيه بنابر طراحي و کيفيت قطعات داخلي آنها، مابين 20000 تا 120000 ساعت تخمين زده مي‌شود. اين مورد با قيمت پرداختي شما در هنگام خريد، رابطه‌اي مستقيم دارد. يعني اگر شما يک پاور580 وات با MTBF : 100,000Hrs خريد نماييد، ممکن است بابت آن مبلغ 80 هزار تومان بپردازيد، ولي بابت يک پاور 580 وات با MTBF : 50,000Hrs مبلغي معادل 50 هزار تومان هزينه نماييد. بديهي است که به نفع ما مي‌باشد که يک پاور با MTBF بالاتر را خريداري نماييم، چرا که به ازاي 30 هزار تومان مابه التفاوت، آن پاور دو برابر عمر خواهد نمود. ( البته در شرايط کاري برابر )


8 ـ نويز و ريپل خروجي پاور

يکي ديگر از مواردي که بر کارآيي و عمر قطعات کامپيوتر شما اثر گذار مي‌باشد، ميزان نويز و ريپل خروجي پاور مي‌باشد. هرچه دامنه اين نويز و ريپل بسته‌تر و محدودتر باشد، آسيب‌پذيري قطعات کاهش مي‌يابد و کارآيي سيستم شما تثبيت مي‌گردد. توصيه مي‌گردد از پاورهايي استفاده نماييد که ميزان نويز و ريپل آنها در کليه خروجي‌هاي مثبت، کمتر از 150 ميلي ولت در حالت Peak to Pea) kPP) باشد.


9 ـ PFC و تاثيرات آن بر هارمونيک

همانطور که مي‌دانيد، هارمونيک‌ها، تاثيرات بسيار مخربي بر کارآيي پاور خواهد گذاشت. هارمونيك‌ها عموما توسط بارهاي غير خطي بوجود مي‌آيند كه از برق شهر جريان‌هايي با راندمان بالا مي‌كشند بارهاي حاوي يكسو كننده‌هاي كنترل شده، منابع تغذيه Switching به ويژه ماشين‌هاي الكتريكي را مي‌توان به عنوان منابع ايجاد اين نوع تاثير نام برد. براي مثال مي‌توان به كامپيوترها، دستگاه‌هاي فتوكپي، پرينترهاي ليزري و موتورهاي دوار با سرعت متغير اشاره كرد. هارمونيك‌ها باعث افزايش نامناسب جريان مي‌شوند و اين افزايش اثر خود را در دماهاي بالا نشان داده و باعث خرابي اجزاء تشكيل دهنده پاور و افزايش حرارت داخلي آن مي‌گردد. وظيفه PFC ( تعريف PFC در ادامه همين مقاله توضيح داده شده ) ايجاد محدوديت هارمونيکي در مباني ورودي ولتاژ و همچنين جلوگيري از خروج هارمونيک‌هاي ايجاد شده توسط خود پاور مي‌باشد. غالبا PFC به سه روش اعمال مي‌گردد:
Passive : که صرفا با قرارگرفتن سلفي پر قدرت ( منظور اين است که قطر رشته‌هاي سيمي ‌بالا بوده که از هدر رفتن انرژي و ايجاد مقاومت در مسير جلوگيري به عمل آيد ) در يک لاين ورودي از ورود و خروج هارمونيک‌ها جلوگيري به عمل مي‌آورد. همانطور که اشاره شد بدليل قطر بالاي سيم‌ها امکان نصب سلف Passive بر روي پاورهاي پر قدرت‌تر از 430 وات امکان پذير نمي‌باشد. چرا که ابعاد اين سلف به طور تصاعدي افزايش مي‌يابد و ممکن است براي يک پاور 480 واتي هم اندازه خود پاورشود. اين ابتدايي‌ترين روش مهار هارمونيک مي‌باشد.
Active: دراين تکنولوژي هارمونيک توسط يک مدار الکترونيکي، نه تنها مهار مي‌شود بلکه تبديل به انرژي کاري در دامنه فرکانس تعيين شده پاور، مي‌گردد که خود به نوعي موجبات کاهش مصرف انرژي را به دنبال خواهد داشت.
Auto Active : همانطور که از اسمش پيداست هرگاه که‌ هارمونيک‌ها خارج از استاندارد تعيين شده باشند، درگيرمي‌شود. از نکات مثبت اين روش کاهش حرارت‌هاي ناشي از کارکرد مدار PFC مي‌باشد.
پيشنهاد مي‌شود از PFC با روش اجرايي Active يا Auto Active استفاده نماييد. چرا که طبق تجربه، روش Passive PFC در ايران نمي‌تواند به درستي عمل نمايد و برعکس موارد تئوري عنوان شده، موجب افزايش حرارت کلي داخل پاور مي‌گردد!
 

 
گارانتي و خدمات پشتيباني

متاسفانه کاربران به دليل اشتياق اوليه خريد ( در مورد هر نوع کالا ) ، به مقوله گارانتي و نوع خدمات ارائه شده از سوي ارائه کننده کالا، توجهي ندارند. ولي پس از گذشت مدت زماني و برخورد با اولين اشکال در کالاي خريداري شده تازه به اهميت گارانتي آن پي مي‌برند. هر وسيله الکترونيکي، مکانيکي و ... مي‌تواند در طي پروسه مواد اوليه، توليد، کنترل کيفيت، بسته بندي، عرضه و حمل و نقل دچار آسيب فني و يا ظاهري گردد. همانطور که مي‌دانيد مقوله گارانتي در ايران، به درستي تعريف و اجرا نمي‌شود . ولي با اين حال مي‌توان در هنگام خريد پاور، با تحقيق از سطح بازار و دوستاني که در زمينه سخت‌افزار فعاليت دارند، با نام شرکت‌هايي که سابقه مثبتي در زمينه گارانتي دارند آشنا خواهيد شد. به طور معمول نگاه اغلب شرکت‌هاي ايراني به مقوله گارانتي و خدمات سرويس، يک نگاه صرفا هزينه‌اي مي‌باشد. ولي يک شرکت معتبر مي‌تواند با خدمات سرويس صحيح، مشتري خود را راضي نگاه دارد و از آن به عنوان عاملي مثبت در تبليغات و فروش خود استفاده نمايد. در اين شرايط نه تنها گارانتي يک عامل هزينه بر محسوب نمي‌شود بلکه خود تبديل به عاملي در جهت ارتقاء سطح فروش مي‌گردد و به نوعي هزينه‌هاي خود را جبران مي‌نمايد.


آشنايي با استانداردهاي کيفي منابع تغذيه

همانطورکه مي‌دانيد استانداردهاي کيفي منبع تغذيه در سه گروه و به شرح ذيل مي‌باشند:
1 ـ کارآيي ( Performance )‌ بند IEC / EN61204 
2 ـ ايمني ( Safety ) بند IEC / 60950 
3 ـ سازگاري الکترومغناطِيسي Electro Magnetic Compatibly ) EMC که خود در چند گروه تقسيم گرديده است:
EN / 55022 : تشعشعات الکترو مغناطيس
EN / 55024 : مصونيت کاربر
IEC/61000-4-2 ESD : بررسي مصونيت در برابر تخليه بار و الکتريسيته ساکن
IEC / 61000-4-3 : بررسي مصونيت در برابر تشعشعات
IEC / 61000-4-4 : بررسي مصونيت در برابر سيگنال گذاري هاي شديد
IEC / 61000-4-5 : بررسي مصونيت در برابر رعد و برق
IEC / 61000-4-6 : بررسي مصونيت در برابر تشعشعات هدايت شده
IEC / 61000-4-8 : بررسي مصونيت در برابر ميدان هاي مغناطيسي ايجاد شده
IEC / 61000-4-11 : بررسي مصونيت در برابر نوسانات برق و يا قطع کامل برق ورودي ( Surge ~ Down ) 
IEC / 61000-3-3 : فيليکر استاندارد
IEC / 61000-3-2 : هارمونيک و اثرات متقابل
ـ جلوگيري از ورود هارمونيک‌هاي اضافي فرکانس در بخش ورودي .
ـ جلوگيري از خروج هارمونيک‌ها در بخش ورودي .
در اين رابطه شما را با مختصري از موارد تست فني يک منبع تغذيه با توضيحات محدود که اميدواريم براي عموم خوانندگان محترم قابل استفاده باشد، آشنا مي‌نماييم. 
MTBF TEST 
مطابق با استاندارد، طراحي مدار، كيفيت قطعات داخلي، راندمان و دور فن به گونه‌اي باشد كه باعث بالا رفتن عمر مفيد منبع تغذيه گردد . در اين تست ميزان عمر پاور در شرايط استاندارد تخمين زده مي‌شود.
EMC TEST 
مطابق با استاندارد، منبع تغذيه داراي ضربه گير ورودي و لاين فيلتربه همراه خازن هاي X و Yبا علامت درج شده استاندارد باشد .
BURN IN TEST 
در اين تست پاور را در شرايط تعيين شده محيطي استاندارد، از جمله رطوبت، دما و ميزان بار مشخصي قرار مي‌دهند و آزمون را انجام مي‌دهند.
LOW NOISE 
نويز به وجود آمده در کليه خروجي ها، از محدوده مجاز تعيين شده دراستاندارد، تجاوز ننمايد، كه اين مورد در كارايي رايانه و همچنين بالا رفتن عمر مفيد قطعات متصل به منبع تغذيه تاثير بسيار زيادي دارد .
SILENT PSU 
طراحي مدار به گونه‌اي باشدكه دوران فن ها، متناسب با حرارت داخلي، تغيير يابد و ازفن‌هاي استاندارد ( شکل پره‌ها و بالانس حرکتي ) با نويز صوتي پايين استفاده شود. اين مورد باعث پايين آمدن نويزصوتي و بالا رفتن عمر مفيد فن پاور مي‌گردد .
HI-POT TEST 
در حدود تعيين شده در استاندارد، در صورت افزايش ناگهاني ولتاژ در ورودي، منبع تغذيه دچار آسيب جدي نشود .
THERMINAL EARTH 
مطابق با استاندارد، منبع تغذيه داراي ترمينال تخليه بار الکتريکي و همچنين درج علامت مربوطه بر روي بدنه داخلي باشد .
PCB FIRE TEST 
مطابق استاندارد آتش سوزي، برد اصلي منبع تغذيه داراي کليه موارد و نکات ايمني لحاظ شده در استاندارد آتش سوزي باشد .
HOLD UP TIME 
مدت زماني كه به طول مي‌انجامد تا ولتاژ+5V پس از وقفه انرژي در ورودي، از مرز 90 % مقدار اوليه خود پايين تر بيايد، مطابق با استاندارد باشد .
POWER GOOD TIME 
مدت زماني كه به طول مي‌انجامد تا ولتاژ +5V پس از روشن شدن منبع تغذيه، از مرز 95 % مقدار اوليه خود عبور كند، ‌مطابق با استاندارد باشد .
SHORT CIRCUIT PROTECTION 
در صورت به وجود آمدن اتصال كوتاه در هر يك از شاخه‌هاي خروجي، منبع تغذيه به صورت خودكار خاموش شود .
OVER POWER PROTECTION 
در حدود تعيين شده در استاندارد، در صورت افزايش بار مصرفي خارج از توان حداكثر، منبع تغذيه به صورت خودكار خاموش شود.
OVER VOLTAGE PROTECTION 
در حدود تعيين شده در استاندارد، در صورت افزايش ولتاژ در هر يك از شاخه‌هاي خروجي، منبع تغذيه به صورت خودكار خاموش شود .
UNDER VOLTAGE PROTECTION 
درحدود تعيين شده در استاندارد، درصورت کاهش ولتاژ ورودي پاور، منبغ تغذيه به صورت خودکار خاموش شود .
OVER CURRENT PROTECTION 
در حدود تعيين شده در استاندارد، در صورت اضافه بار خارج از توان بر روي هر يك از شاخه‌هاي خروجي، منبع تغذيه به صورت خودكار خاموش شود . 
SCAN DISC FREE PROTECTION 
مطابق استاندارد و جهت جلوگيري از آسيب اطلاعات، مدت زماني كه منبع تغذيه پس از دستور SHUT DOWN به طور كامل خاموش مي‌شود، بيشتر از 2ms به طول انجامد، تا از اجراي SCAN DISKپس از راه اندازي مجدد سيستم عامل جلوگيري شود. ( PS – OFF # > 2ms )
POWER FACTOR CORRECTION يا PFC
درحدودتعيين شده دراستاندارد، ميزان هارمونيک ها در بخش ورودي، توسط مدار PFC تصحيح شود .
STABLE REGULATION 
مطابق استاندارد، ولتاژ در شاخه‌هاي خروجي +3.3V ، +5V ، +12V حد اکثر + % 5 تا - % 5 ( مثبت و منفي % 5 ) و در ولتاژ خروجي شاخه‌هاي -5V و -12V حداکثر + % 10 تا - % 10 نوسان داشته باشد .
CREEPAGE DISTANCE 
مطابق استاندارد، قطعات داخلي و فواصل ما بين آنها، براساس جريان خزشي، عايق كاري شده باشد كه اين مورد باعث کاهش نويز خروجي، جلوگيري از آسيب ديدگي مدار پاور و يا ساير قطعات جانبي مي‌گردد .
INTERACTION & CROSS REGULATION 
مطابق استاندارد، با اعمال بار متقابل بر روي هر يك از خروجي‌ها، تغيير ولتاژ ساير خطوط در گستره معين و هماهنگ با سخت‌افزار به كاربرده شده باشد. اين مورد در سال‌هاي اخير با توجه به تغييرات مكرر تكنولوژي به طور مرتب رو به تغيير بوده و عدم رعايت آن باعث بروز مشكلات اساسي گرديده است .
CONDUCTED EMI 
در صورتي كه منبع تغذيه به فيلترهاي مناسب ورودي و خروجي مجهز باشد، تداخل فركانس‌هاي راديويي بر روي پايانه‌هاي ورودي و خروجي، بايد در محدوده مجاز تعيين شده در استاندارد باشد .
RADIATED EMI 
مطابق با استاندارد، تشعشعات مغناطيسي كه از داخل منبع تغذيه به بيرون و بالعكس درجريان است، باعث بروز مشكل دركاركرد منبع تغذيه و نيز ساير وسايل الكترونيكي مجاور آن نگردد .
ESD PERSONNAL 
مطابق استاندارد، درصورت باردار شدن بدن كاربر به الكتريسيته ساكن و تماس كاربر با منبع تغذيه، مشكلي در كاكرد منبع تغذيه و متقابلا سيستم مورد استفاده به وجود نيايد .
روش‌هاي اصولي تست ابتدايي يک منبع تغذيه
اگر قصد تست معمول و پيش پا افتاده از يک پاور را داريد، موارد ذيل را در نظر داشته باشيد:
 
 
اتصال کوتاه کابل سبز رنگ PS / ON ( رنگ سبز فقط بر روي کانکتور 24 پين پاور معروف به Main Connector مشاهده مي‌شود ) با هر يک از خروجي هاي مشکي رنگ پاور. در اين مورد توجه داشته باشيد که پاورهاي جديد با ويرايش2.01 به بالا در زمينه PS / ON خود بسيار حساسند. چرا که سيگنال ارسال شده توسط Main متناسب با استانداردTTL و طراحي عمومي ‌در اين گونه پاورها مي‌باشد. پس تکرار اين روش به کرات و اتصال طولاني مدت دو کابل، موجب آسيب ديدگي بخش PS / ON پاور مي‌گردد.
2 ـ حتما در نظر داشته باشيد جهت دستيابي به ولتاژ مورد نظر در خروجي يک پاور ساپلاي سوييچينگ، حتما نياز به تعريف حداقل بار ( Low Load ) براي خروجي هاي اصلي پاور خود داريد. همانطور که مستحضريد کليه خروجي‌ها در مدار PWM ( Puls Whidh Modutation ) تحت کنترل و نيازمند بالانس مي‌باشند و مجبور به رعايت اين اصل مهم مي‌باشيد. به طور معمول مي‌توان اشاره داشت که براي خروجي 12+ پاور حداقل نياز به اعمال بار 1 تا 2 آمپر و براي خروجي 5+ پاور نياز به اعمال بار حداقل 3 تا 5 آمپر داريد. همانطور که قبلا اشاره شد خروجي 3 / 3 + و 5+ پاور از يک منشاء واحد مي‌باشند و نياز به اعمال بار در اين تست ابتدايي بر روي شاخه 3 / 3 + نمي‌باشد. در مورد شاخه‌هاي ولتاژ منفي هم همينطور است. در مورد شاخه مجزاي 5+ استندباي هم نياز به اعمال بار نمي‌باشد. چرا که اين شاخه تنها شاخه مجزا و اصلي پاور مي‌باشد که نياز به اعمال بار Low Load ندارد و رقم اعمال بار حداقل آن بسيار ناچيز و در حد صفر مي‌باشد.
3 ـ جهت دريافت ولتاژ هر شاخه مي‌توانيد از ولت مترهاي معمولي استفاده کنيد. بدين صورت که اول حداقل بارها را اعمال نماييد. سپس پروب مشکي رنگ ولت متر را داخل يکي از کانکتورهاي خروجي مشکي پاور قرار دهيد ( اين پروب مشکي را تا تست آخرين ولتاژ دست نزنيد، چرا که تمام کابل‌هاي مشکي خروجي، گراند پاور و از يک نقطه ـ به طور معمول ـ منشعب مي‌باشند ) . در مرحله بعد PS / ON را فعال نماييد و بلا فاصله پروب قرمز رنگ ولت متر را بر روي همه خروجي‌ها و بنا به رنگ آنها قرار دهيد. توجه داشته باشيد که رنگ زرد معرف خروجي 12+ رنگ قرمز خروجي 5+ رنگ نارنجي خروجي 3 / 3 + رنگ سفيد خروجي 5- رنگ آبي خروجي 12- رنگ بنفش خروجي 5+ استندباي مي‌باشند. ( حتما خروجي 5+ ولت استند باي چک شود چرا که اغلب مشاهده مي‌شود اين خروجي مهم، جهت تست از قلم مي‌افتد ).

نکته : خروجي سفيد رنگ پاورها ( 5- ولت ) مربوط به تغذيه کارت‌هاي ISA و مادربردهاي قديمي‌مي‌باشد. مطابق استاندارد جديد ATX توليدکنندگان پاور مي‌توانند اين خروجي را از محصول خود حذف نمايند. در نظر داشته باشيد اگر براي مادربرد قديمي خود پاور تهيه مي‌کنيد، حتما از وجود اين خروجي ( 5- ولت که سفيدرنگ مي‌باشد ) بر روي آن مطمئن شويد .

4 ـ بحث مهم در اين روش چگونگي تشخيص ولتاژ مناسب مي‌باشد. به عبارت ديگر براي هر ولتاژ مثبت در خروجي پاور، دامنه کاري مشخص 5 - / + در صد و براي ولتاژ منفي دامنه کاري 10- / + درصد در نظر گرفته شده است . طبيعي است که هرچه ولتاژ به دست آمده به ولتاژ حقيقي نزديک‌تر باشد، پاور شما صحيح تر عمل مي‌نمايد. به دامنه‌هاي کاري خروجي‌هاي پاور مطابق استاندارد ذيل توجه داشته باشيد:
---------- +12 ولت خروجي پاور در محدوده 60 / 12 + و 40 / 11+ مجاز مي‌باشد.
---------- +5 ولت خروجي پاور در محدوده 25 / 5+ و 75 / 4+ مجاز مي‌باشد.
---------- +3.3 ولت خروجي پاور در محدوده 46 / 3+ و 14 / 3+ مجاز مي‌باشد.
---------- +5 ولت استند باي خروجي پاور در محدوده 25 / 5+ و 75 / 4+ مجاز مي‌باشد.
---------- -12 ولت خروجي پاور در محدوده 80 / 10- و20 / 13- مجاز مي‌باشد.
---------- ‌‌-5 ولت خروجي پاور در محدوده 50 / 4- و 50 / 5- مجاز مي‌باشد.
توجه داشته باشيد که محافظ OVP تعبيه شده در پاورهاي استاندارد، به طور اتوماتيک ولتاژ خارج از محدوده پاور را قطع مي‌نمايد و پاور را خاموش مي‌کند. اين نکته توجه شما را به اهميت وجود محافظ‌هاي خروجي و ورودي پاور استاندارد جلب مي‌نمايد 
5- توجه کافي به کارکرد فن پاور خود داشته باشيد . هرگونه کند چرخيدن فن و صداي اضافي فن پاور مي‌تواند در دراز مدت بر کارکرد پاور شما تاثيرات منفي بگذارد.
6- در بسياري موارد مي‌توانيد از پشت شيارهاي پاور، خازن‌هاي الکتروليت خروجي را ملاحظه فرماييد. چرا که در صورت نشتي آنها ( بادکردن )، معمولا شما از اين طريق تست متوجه اشکال نخواهيد شد . پس به آن توجه کافي داشته باشيد.
7- به تغيير رنگ کانکتورهاي خروجي پاور توجه کافي داشته باشيد. در بسياري موارد مشاهده شده است که با جريان کشيدن زياد از يک خروجي خاص رنگ کانکتور تغيير و متمايل به قهوه‌اي مي‌گردد . اين موضوع هشداري در جهت چک نمودن سخت‌افزار و پاور شما توسط تجهيزات مختص خود مي‌باشد .


شکل 5 : نمونه‌اي از يک تستر معمولي پاور را نشان مي‌دهد.
اين اصل مهم را فراموش ننماييد که حتي در صورت جواب مثبت پاور از مراحل تست معمولي، احتمال وجود خطا در پاور شما تا 50 درصد ناقص مي‌باشد. به عبارت ديگر تايمينگ‌ها، فرکانس‌ها، محافظ‌ها و.... از قلم افتاده‌اند، که در صورت وجود مشکل در هرکدام، به تنهايي دردسرهاي زيادي را براي شما ايجاد خواهد نمود.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

 

 كارت گرافیك در كامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است . كارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط كامپیوتر را اخذ و آنها را بگونه ای تبدیل می نمایند كه برای انسان قابل مشاهده باشند. در اغلب كامپیوترها ، كارت های گرافیك اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر ، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می كنند. در كامپیوترهایLaptop اطلاعات، همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند زیرا این  كامپیوترها اطلاعات را بصورت دیجیتال نمایش می دهند.

اگر از فاصله بسیار نزدیك به صفحه نمایشگر یك كامپیوتر شخصی نگاه كنید ، مشاهده خواهید كرد كه تمام چیزهائی كه بر روی نمایشگر نشان داده می شود از "نقاط" تشكیل شده اند . نقاط فوق " پیكسل " نامیده می شوند. هر پیكسل دارای یك رنگ است . در برخی نمایشگرها ( مثلا" صفحه نمایشگر استفاده شده در كامپیوترهای اولیه مكینتاش ) هر پكسل صرفا" دارای دو رنگ بود: سفید و سیاه . امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ، هر پیكسل می تواند دارای 256 رنگ باشد. در اغلب صفحات نمایشگر ، پیكسل ها بصورت " تمام رنگ "(True Color) بوده و دارای 16/8 میلیون حالت متفاوت می باشند. با توجه به اینكه چشم انسان قادر به تشخیص  ده میلیون رنگ متفاوت است ، 16/8 میلیون رنگ بمراتب بیش از آن چیزی است كه چشم انسان قادر به تشخیص آنها بوده و به نظر همان ده میلیون رنگ كفایت می كند!

هدف یك كارت گرافیك ، ایجاد مجموعه ای از سیگنالها است كه نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر ، نمایش دهند.

 

 

 

كارت گرافیك چیست ؟

یك كارت گرافیك پیشرفته، یك برد مدار چاپی بهمراه حافظه و یك پردازنده اختصاصی است . پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز  گرافیكی ، طراحی شده است . اكثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده كه به كمك آنها می توان عملیات گرافیك را انجام داد. كارت گرافیك دارای اسامی متفاوتی نظیر : كارت ویدئو ، برد ویدئو ، برد نمایش ویدئوئی ، برد گرافیك ، آداپتور گرافیك و آداپتور ویدئو است .

مبانی كارت گرافیك

بمنظور شناخت اهمیت و جایگاه كارت های گرافیك ، یك كارت گرافیك با ساده ترین امكانات را در نظر می گیریم . كارت مورد نظر قادر به نمایش پیكسل های سیاه وسفید بوده و از یك صفحه نمایشگر با وضوح تصویر 480 * 640 پیكسل استفاده می نماید.  كارت گرافیك از سه بخش اساسی زیر تشكیل می شود :

-حافظه . اولین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، حافظه است . حافظه رنگ مربوط به هر پیكسل را در خود نگاهداری می نماید. در ساده ترین حالت ( هر پیكسل سیاه و سفید باشد ) به یك بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیكسل نیاز خواهد بود. با توجه به اینكه  هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت(حاصل تقسیم 640 بر 8 ) برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیكسل های موجود در یك سطر بر روی صفحه نمایشگر  و 38400 بایت ( حاصلضرب 480 در 80 ) حافظه بمنظور نگهداری تمام پیكسل های قابل مشاهده بر روی صفحه ، خواهد بود .

-اینترفیس كامپیوتر . دومین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، روشی  بمنظور تغییر محتویات حافظه كارت گرافیك است . امكان فوق با اتصال كارت گرافیك به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی تحقق پیدا خواهد كرد. كامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود.

-اینترفیس ویدئو . سومین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، روشی بمنظور تولید سیگنال برای مانیتور است . كارت گرافیك می بایست سیگنال های رنگی را تولید تا باعث حركت اشعه  در CRT گردد. فرض كنید كه صفحه نمایشگر در هر ثانیه شصت فریم را بازخوانی / باز نویسی می نماید ، این بدان معنی است كه كارت گرافیك تمام حافظه مربوطه را بیت به بیت اسكن  و این عمل را شصت مرتبه در ثانیه انجام  دهد. سیگنال های مورد نظر برای هر پیكسل موجود بر هر خط ارسال و در ادامه یك پالس افقی sync ، نیز ارسال می گردد.عملیات فوق برای 480 خط تكرار  شده  و در نهایت یك پالس عمودی sync ارسال خواهد شد.

پردازنده های كمكی گرافیك

یك كارت گرافیك ساده نظیر آنچه در بخش قبل اشاره گردید ،Frame Buffer نامیده می شود. كارت،  یك فریم از اطلاعاتی را نگهداری می نماید كه برای نمایشگر ارسال شده است . ریزپردازنده كامپیوتر مسئول بهنگام سازی هر بایت در حافظه كارت گرافیك است .  در صورتیكه عملیات گرافیك  پیچیده ای را داشته باشیم ، ریزپردازنده كامپیوتر مدت زمان زیادی را صرف بهنگام سازی  حافظه كارت گرافیك كرده و برای سایر عملیات مربوطه زمانی باقی نخواهد ماند. مثلا" اگر یك تصویر سه بعدی دارای 10000 ضلع باشد ، ریزپردازنده می بایست هر ضلع را رسم و عملیات مربوطه در حافظه كارت گرافیك را نیز انجام دهد. عملیات فوق زمان بسیار زیادی را طلب می كند.

كارت های گرافیك جدید ، بطرز قابل توجه ای ، حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی كامپیوتر را كاهش می دهند. این نوع كارت ها دارای یك پردازنده اصلی پر قدرت بوده كه مختص عملیات گرافیكی طراحی شده است. با توجه به نوع كارت گرافیك ، پردازنده فوق می تواند یك " كمك پردازنده گرافیكی "  یا یك " شتاب دهنده گرافیكی " باشد. پردازنده كمكی و پردازنده اصلی بصورت همزمان فعالیت نموده و در مواردیكه از شتاب دهنده گرافیكی استفاده می گردد ، دستورات لازم از طریق پردازنده اصلی برای شتاب دهنده ارسال و شتاب دهنده مسئولیت انجام آنها را برعهده خواهد داشت .

 در سیستم های  " كمك پردازنده "  ، درایور كارت گرافیك عملیات مربوط به كارهای گرافیكی را مستقیما" برای پردازنده كمكی گرافیكی ارسال می كند. سیستم عامل هر چیز دیگر را برای پردازنده اصلی ارسال خواهد كرد.  در سیستم های " شتاب دهنده گرافیكی " ، درایور كارت گرافیك هر چیز را در ابتدا برای پردازنده اصلی كامپیوتر ارسال می كند. در ادامه پردازنده اصلی كامپیوتر ، شتاب دهنده گرافیك را به منظور انجام  عملیات خاصی هدایت می كند. مثلا" پردازنده ممكن است به شتاب دهنده اعلام نماید كه :" یك چند ضلعی رسم كن "  در ادامه شتاب دهنده  فعالیت تعریف شده فوق را انجام خواهد داد.

عناصر دیگر بر روی كارت گرافیك

یك كارت گرافیك دارای عناصر متفاوتی است :

-پردازنده گرافیك . پردازنده گرافیك بمنزله مغز یك كارت گرافیك است . پردازنده فوق می تواند یكی از سه حالت پیكربندی زیر را داشته باشد :

--Graphic Co-Processor . كارت هائی از این نوع قادر به انجام هر نوع عملیات گرافیكی بدون كمك گرفتن از پردازنده اصلی كامپیوتر می باشند.

--Graphics Accelerator. تراشه موجود بر روی این نوع كارت ها ، عملیات گرافیكی را بر اساس دستورات صادره شده توسط پردازنده اصلی كامپیوتر انجام خواهند داد.

--Frame Buffer . تراشه فوق ، حافظه موجود بر روی كارت را كنترل و اطلاعاتی را برای " مبدل دیجیتال به آنالوگ " (DAC) ارسال خواهد كرد . عملا" پردازشی توسط تراشه فوق انجام نخواهد شد.

 

 

 

-حافظه . نوع حافظه استفاده شده  بر روی كارت های گرافیك متغیر است . متداولترین نوع ، از پیكربندی dual-ported استفاده می نماید. در كارت های  فوق امكان نوشتن در یك بخش حافظه و امكان خواندن از بخش دیگر حافظه بصورت همزمان امكان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب مدت زمان لازم برای بازخوانی / بازنویسی یك تصویر كاهش خواهد یافت .

-Graphic BIOS . كارت های گرافیك دارای یك تراشه كوچكBIOS می باشند. اطلاعات موجود در تراشه فوق به سایر عناصر كارت نحوه انجام عملیات (مرتبط به یكدیگر) را تبین خواهد كرد.BIOS همچنین مسئولیت تست كارت گرافیك ( حافظه مربوطه و عملیات ورودی و خروجی ) را برعهده خواهد داشت .

-Digital-to-Analog Converter ) DAC) . تبدیل كننده فوق راRAMDAC نیز می گویند. داده های تبدیل شده به دیجیتال مستقیما" از حافظه اخذ خواهند شد. سرعت تبدیل كننده فوق تاثیر مستقیمی را در ارتباط با مشاهده یك تصویر بر روی صفحه نمایشگر خواهد داشت .

 

 

 

-Display Connector . كارت های گرافیك از كانكتورهای استاندارد استفاده می نمایند.اغلب كارت ها از یك كانكتور پانزده پین استفاده می كنند. كانكتورهای فوق همزمان با عرضهVGA :Video Graphic Array  مطرح گردیدند.

-Computer(Bus) Connector . اغلب گذرگاه فوق از نوعAGP است ..پورت فوق امكان دستیابی مستقیم كارت گرافیك به حافظه را فراهم می آورد.ویژگی فوق  باعث می گردد كه سرعت پورت های فوق نسبت بهPCI چهار مرتبه سریعتر باشد. بدین ترتیب پردازنده اصلی سیستم قادر به انجام فعالیت های خود بوده و تراشه موجود بر روی كارت گرافیك امكان دستیابی مستقیم به حافظه را خواهد داشت .

استاندارد های كارت گرافیك

اولین كارت گرافیك در سال 1981 توسط شركتIBM عرضه گردید. كارت فوق بصورت تك رنگ  و با نامMonochrome Display Adapters)MDAs) ارائه گردید. صفحات نمایشگری كه از كارت فوق استفاده می كردند ، متنی بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. در ادامه كارت های چهار رنگHercules Graphic Catd)HGC) ارائه گردیدند. سپس كارت های هشت رنگColor Graphic Adapter)CGA)  و كارت های شانزده رنگEnhanced Graphic Adapter)EGA) ارائه گردیدند.  تولیدكنندگانی دیگر، نظیر كمودور كامپیوترهائی را معرفی كردند كه دارای كارت های گرافیك از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند. كارت های فوق قادر به نمایش تعداد زیادی رنگ بودند.

زمانیكه شركتIBM در سال 1987 كارتVideo Graphic Array)VGA) را معرفی كرد، استاندارد جدیدی در این راستا مطرح گردید. نمایشگرهایVGA قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 400 * 720 بودند. یك سال بعد استانداردSuper Video Graphic Array)SVGA) مطرح گردید.  استاندارد فوق قادر به ارائه 16/8 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1024 * 1280 است .

كارت های گرافیك از استانداردهای متفاوتی پیروی می نمایند. تولیدكنندگان كارت گرافیك همواره سعی در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصویر با توجه به راهكارهای اختصاصی خود دارند. كارت های گرافیك می بایست قادر به اتصال به سیستم باشند. كارت های گرافیك قدیمی اغلب از طریق  اسلات هایISA و یا PCI  به سیستم  متصل می شوند . اغلب كارت های گرافیك جدید از پورتAGP برای اتصال به كامپیوتر استفاده می نمایند.

 

 

 

در مطلب بعدی به بررسی كامل انواع مختلف كارت های گرافیك می پردازیم .


سرعت پردازشگر
مشابه پردازشگر اصلي كامپيوتر ها، داشتن سرعت كلاك بيشتر براي پردازشگر كارت گرافيك ، صرفاً به مفهوم عملكرد سريعتر آن نيست. شايد يك پروسسور 400MHz سريعتر از يك پروسسور 600MHz در يك سيكل كاري باشد. از ديد يك پروسسور گرافيكي سرعت به سرعت Render و سرعت تعداد پيكسل هايي كه مي تواند در هر سيكل پردازش نمايد بستگي دارد. 

ظرفيت حافظه 
عبارت است از ميزان حافظه اي كه روي كارت گرافيك صرفاً جهت فعاليتها و كارهاي گرافيكي قرار گرفته است. در حال حاضر تمامي چيپ ها قابليت استفاده از مقادير مختلف حافظه را دارا هستند .كه در برخي موارد اين ميزان به 512MB هم مي رسد.ميزان حافظه در عملكرد كارت گرافيك به نوع كارت گرافيكيي كه انجم مي دهيد نيز بستگي دارد. دسترسي پردازشگر كارت گرافيك به حافظه كارت بسيار سريع تر از RAM كامپيوتر است. بنابراين حافظه بيشتر بر روي كارت باعث مي شود كه پردازشگر براي به دست آوردن اطلاعات مورد نياز كمتر به حافظه اصلي مراجعه كند و سرعت پردازش تصاوير بالا مي رود. به زبان ساده تر اگر در حال حاضر از كارت گرافيك Geforce 6600 با 128 مگا بايت حافظه استفاده مي كنيد و قصد داريد آن را به 256 مگابايت حافظه ارتقادهيد شايد در زماني كه با كامپيوتر بازي مي كنيد اصلاً متوجه تغيير عملكرد آن نشويد مگر اينكه از بازي هايي استفاده كنيد كه اين قابليت را دارا باشد.

پهناي باند حافظه
خصوصيت سرعتي است كه پروسسور گرافيكي مي تواند با حافظه كارت ارتباط برقرار كند. يكي از محدوديت ها در كارهاي سه بعدي سرعتي است كه كامپيوتر مي تواند اطلاعات را به پردازشگر گرافيك انتقال دهد. حافظه سريعتر به مفهوم بر طرف كردن اين محدوديت است كه باعث افزايش سرعت Rendering خواهد شد. كارت هاي گرافيك در حال حاضر از دو نوع حافظه بهره مي برند. DDR, GDDR3 كه نوع GDDR3 سريعتر است و بهتر مي تواند مانع از مشغول شدن پردازشگر گرافيك شود.
عملكرد كارت همچنين مي تواند از پهناي باند Memory BUS تاثير بپذيرد. يك كارت گرافيك با Memory BUS 128 Bit مي تواند دو برابر يك كارت با Memory BUS 64 Bit اطلاعات را بين حافظه كارت و پروسسور تبادل نمايد.

Shader Model 
مدلهاي Direct X shader جزئيات بسياري را جهت كنترل بر روي آنچه نمايش داده مي شود براي افراد خواستار توسعه ارائه مي دهد. و مي تواند ايفكت هاي بسياري نظير سايه هاي پيچيده انعكاس نور، ايجاد مه و مانند آنها را بوجود آورد. مايكروسافت با ارائه Shader Model از ابتدا قدرت مانور زيادي را در اختيار توسعه دهندگان قرار داده است كه نتيجه آن ايجاد پتانسيل بالا جهت واقعي تر و ملموس تر كردن تصاوير بوده است Shader Model IIنسخه اي است كه DirectX-9.0 در اختيار كاربران قرار مي دهد. در كليه كارتهاي گرافيكي LEADTEK از چيپستهاي Nvidia كه از Shader Model III پشتيباني مي كند استفاده شده است . Ultra Shadow II براي به تصویر کشیدن صحنه های واقعی و باور نکردنی در بازیها و خلق سایه های درست و دقیق استفاده مي شود.فعل و انفعالات پیچیده بین منابع نور ، اشیاء و نشانه های گرافیکی شامل برنامه هایی می شود که جزئیات را با دقت بیشتری بررسی می کنند و در واقع در یک بازی ، تمامی منابع نوری مرتبط به هر شیئ باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. امروزه پردازنده های Nvidia Gforce6 , Nvidia Gforce7, Nvidia Gforce8 توسط تکنولوژی Ultra Shadow ΙΙ بازی ها را برای ساخت جلوه های ویژه و همچنین ایجاد موقعیت های دیجیتالی پشتیبانی می کنند.این بدین معناست که در سیستمهایی که از پردازنده های فوق استفاده می کنند هر زمان که یک بازی یا یک برنامه کاربردی به برآورد سایه ها بپردازد، Ultra Shadow ΙΙ عملکرد نهایی کار را ارتقاء می بخشد. با استفاده از این تکنولوژی هرچه نیاز بیشتری به نورپردازی و محاسبه سایه ها در یک صفحه داشته باشیم بهبود قابل توجهی در نوع عملکرد حاصل خواهد شد و در حقیقت هر چه قدر ترکیبات پیچیده تر باشد، نتایج قابل ملاحظه و برجسته تری به دست خواهد آمد. در مجموع این تکنولوژی نسبت به نسخه قبلی می تواند میزان کارایی سایه زنی را تا چهار برابر افزایش دهد.


یکی دیگر از مزایای این تکنولوژی این است که به نویسندگان نرم افزارهاي گرافيكي این امکان را می دهد که سایه ها را با سرعت بسیار بالاتری از طریق حذف نواحی غیر ضروری برآورد نمایند.در واقع با مشخص کردن پهنای باند یک صفحه و تمرکز بر روی نواحیي که بیشتر تحت تاثیر منابع نوری هستند، نرم افزار نویسان می توانند فرآیند پردازش سایه ها را به طور عمده ای تسریع نمایند. با به کار گیری سایه ها یی که امکان تنظیمات پارامتری را برای افزایش کارایی دارند،نویسندگان نرم افزارهاي گرافيكي می توانند تصاویر گرافیکی باور نکردنیي که به واقعیت بسیار نزدیک می باشند و عملکرد پر هیبتی را برای بازیهای Fast Action به همراه خواهد داشت را خلق نمایند. 

نهایتاً این که تکنیکهای جدید از سوی کمپانی NVIDIA به نویسندگان نرم افزارهاي گرافيكي امکان انعطاف پذیری بیشتری می دهد و بدین ترتیب می توانند از تمام توان سخت افزاری که برای ایجاد جلوه های بی نظیر در بازیها و نرم افزارهای سه بعدی بدان نیاز دارند، بهره گیرند.

بازیهای آینده با سرعت هر چه سریعتر به سمت نورپردازی موزون حرکت می کنند که این امر بدون کاهش عملکرد PC لحظات بسیار جذابی را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.


Fill Speed
اين خصوصيت به مفهوم سرعتي است كه كارت گرافيك مي تواند يك صفحه را نقاشي كند. هر سطح در صحنه هاي سه بعدي داراي يك Textureاست كه به آن نسبت داده شده سرعت پيكسلها (Texel) در ثانيه نشان دهنده اين است كه چه تعداد از پيكسلهاي Texture مي توانند در هر ثانيه نمايش داده شوند.

اينكه Texture چيست ؟ بايد بگويم Texture ها تصاويري هستند كه جنس،حالت و بعضي از خواص ماده را به صورت روكش روي سطح يك جسم سه بعدي نمايش مي دهند مثلآ عكس يك چوب را روي يك مكعب مستطيل قرار مي دهند تا شكل الوار ديده شود. اما يك Texel چيست؟ يك Texel به نوعي مشابه يك پيكسل سه بعدي است. در واقع يك رويه سطح مي تواند توسط خانه هاي يك تصوير 640×480 پيكسل از تصوير آجرها نمايش داده شود. هر پيكسل در اين صفحه Texel خوانده مي شود و روي هر Texel پردازش صورت مي گيرد تا فاصله و زاويه اين نقطه از ديوار را نمايش دهد. سرعت fill حاصل ضرب سرعت كلاك پروسسور و تعداد پيكسل هايي است كه مي تواند در هر سيكل كلاك پردازش شوند.


گوشه ها 
با وجود اينكه سرعت Fill اطلاعاتي در خصوص عمليات Rendering چيپ گرافيكي مي دهد اما در مورد محاسبات هندسي هيچگونه اطلاعاتي ندارد. چيپهاي گرافيكي نمي توانند روي سطوح منحني كار كنند. آنها مي توانند فقط سطوح مسطح را پردازش نمايند. اما اگر به اندازه كافي سطوح مسطح در اختيار داشته باشند مي توانند با كنار هم قرار دادن آنها سطحي مشابه منحني بوجود آورند. و هر چه تعداد اين سطوح مسطح بيشتر باشد انحناي سطح حاصل طبيعي تر به نظر مي آيد البته كار پردازش براي گرافيك هم مشكل تر مي شود.

در پردازشي كه Tessellation خوانده مي شود تمامي اشياء در يك صحنه سه بعدي به سطوح مثلثي شكل شكسته مي شوند. همانطور كه گفته شد افزايش اين سطوح مثلثي باعث نمايش بهتر اشيا مي شود يك جسم سه بعدي مي تواند متشكل از صدها يا هزاران مثلث باشد. اين موضوع همان چيزي است كه سازندگان بازيها در زمان طراحي اشياء و شخصيت هاي بازي با آن در گير هستند يعني مثلاً كاراكتر را به گونه اي طراحي كنند كه نه بازي خيلي سنگين شود ( تعداد سطوح مثلثي زياد شود ) و نه آنقدر در تعداد آنها صرفه جويي كنند كه كاراكتر داراي لبه هاي تيزي شود و شكل طبيعي نداشته باشد.

استاندارد هاي متفاوتي براي بيان ميزان قدرت پردازش هندسي استفاده مي شود مشخصه چيپNVIDIA بر اساس تعداد رئوس در ثانيه است، كه به مفهوم نقاط در گوشه هاي مثلث مي باشد، در حاليكه مشخصه ATI بر اساس تعداد مثلث در ثانيه است. با توجه به اينكه مثلث هاي كنار هم داراي رئوس مشتركي هستند. نمي توان به سادگي تعداد مثلث ها را بدست آورد.


Anti-aliasing

Anti-aliasing روشي است كه براي حذف دندانه هايي كه در خطوط مورب يا منحني ها ديده مي شود ايجاد شده است. براي فهم بهتر موضوع برنامه paint را باز كنيد و يك خط مورب بكشيد اين دندانه ها به راحتي قابل ديدن هستند، Anti-aliasing باعث مي شود تصوير طبيعي تر به نظر بيايد ولي معمولاً سبب كند شدن كامپيوتر مي شود چندين سطح براي Anti-aliasing وجود دارد كه برخي بيش از بقيه به سيستم فشار وارد مي كنند.

RAMDAC

RAMDAC مخفف عبارت RAM Digital to Analogue Converter مي باشد كه به معناي مبدل ديجيتال به آنالوگ حافظه RAM مي باشد. RAMDAC يك چيپ ست است كه صحنه ها را مي گيرد و به فرمتي مناسب براي مانيتور يا نمايشگر تبديل مي كند. پردازشگر گرافيكي ، تصوير نهايي را خلق مي كند و RAMDAC به عنوان رابط پردازشگر و كابل VGA يا DVI قرار مي گيرد تا در نهايت تصوير روي مانيتور قرار گيرد RAMDAC ها داراي سرعتهاي متفاوتي هستند معمولاً 350-400 مگاهرتز. يك RAMDAC سريعتر به معناي آن است كه كارت گرافيك قادر است رزولوشن بالاتري را در خروجي پشتيباني كند، RAMDAC چند تايي به اين معناست كه كارت گرافيك مي تواند از چندين نمايشگر به طور همزمان پشتيباني كند 


SLI-Support
مخفف عبارت Scalable Link Interface است. شركت NVIDIA اين روش را براي توسعه كارتهاي گرافيكي خود ابداء نموده و از آن استفاده مي نمايد . با استفاده از اين تكنولوژي مي توان دو يا چند كارت گرافيك كه از SLI پشتيباني مي كنند را در كنار هم نصب نمود و يك خروجي بسيار قوي و با كيفيت دريافت نمود .

SLI يك برنامه كاربردي جهت پردازش موازي تصاوير گرافيكي كامپيوترمي باشد كه به منظور افزايش توان پردازش در محاسبات كارتهاي گرافيكي استفاده مي شود. با استفاده از SLI به راحتي مي توان با اضافه كردن تنها يك كارت گرافيكي ديگر به كامپيوترپيچيدگيهاي گرافيكي سنگيني را حل كرد .

نام SLI اولين بار توسط 3dfx استفاده شد . 3dfx يك شركت توليد كننده كارتهاي گرافيكي بود كه در سالهاي 1990 تا 2000 ورشكسته شد و براي هميشه از صنعت توليد قطعات كامپيوتري كنار رفت .اين شركت SLI را Scan-Line Interleave مي ناميد . پس از ورشكستگي 3dfx شركت NVIDIA تشكيل مي شود كه كليه كاركنان 3dfx را استخدام كرده و با خريداري كارخانجات 3dfx فعاليت توليد قطعات كامپيوتري ، به ويژه كارتهاي گرافيكي را با مديريتي نوين از سر مي گيرد .

سرانجام شركت NVIDIA در سال 2004 مجدداً‌SLI را به بازار مصرف معرفي مي كند . NVIDIA اين كار را همزمان با استفاده از كامپيوترهايي كه از تكنولوژي جديد PCI Express پشتيباني مي كردند ، آغاز مي نمايد. به هر حال با حضور SLI، تكنولوژي ، نمايش مهيجي از تصاوير حرفه اي در معرض ديد عموم قرار داد.



خروجي DVI 
از كارت های گرافیك كه دارای اينترفيس ويژوال دیجیتال می باشند ، بمنظور اتصال به مانیتورهای دیجیتال استفاده می گردد. با استفاده از اينترفيس DVI و پورت خروجی DVI، امکان اتصال کارت های گرافيک به انواع مانیتورهای دیجیتال و آنالوگ ، فراهم می گردد . 


ورودي-خروجي S-Video 
پورت خروجی S-Video ، امکان ارسال سیگنالهای ویدئویی را به تلویزیون، VCR و سایر دستگاههای مشابه فراهم می نمايد. با استفاده از پورت ورودی S-Video ، می توان تصاوير ویدئویی را از وسایلی نظیر VCR، دوربین های فیلمبرداری به كامپیوترتان تغذيه نمود. 


ورودي-خروجي مركب 
پورت های مرکب دارای عملکردی مشابه پورت های S-Video بوده با اين تفاوت که امکان اتصال به تجهیزات قدیمی كه دارای پتانسيل لازم بمنظور ارتباط و استفاده از پورت S-Video نمی باشند را فراهم می نمايد .اكثر كارت های گرافیك كه دارای پورت های S-Video می باشند ، دارای يک کابل لازم بمنظور تبديل پورت فوق به پورت های مرکب می باشند . 


نمايش دو تصوير 
بمنظور اتصال کامپيوتر به يک مانيتور ديگر و يا تلويزيون ( مشاهده دو و یا حتی سه تصویر جداگانه ) ، می بايست از يک کارت گرافيک که دارای پورت های اضافه و RAMDAC (تراشه هائی که تصاویر دیجیتال را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می كنند) اضافی ، استفاده گردد

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

                                                                                                                                                           

● قسمت اول

● تاریخچه مودم:  مودم ازسال 1960 در کامپیوتر و بمنظور ارسال و دریافت اطلاعات توسط ترمینال ها و اتصال به سیستم های مراکزی، مورد استفاده قرار گرفته است.

سرعت مودم ها در سال 1960 حدود 300 بیت در ثانیه (Bps) بود. در آن زمان یک ترمینال ( یک صفحه کلید و صفحه نمایشگر) قادر به تماس تلفنی با کامپیوتر مرکزی بود. فراموش نکنیم که در آن زمان کامپیوتر بصورت اشتراکی مورد استفاده قرار میگرفت و سازمانها و موسسات با خریداری نمودن زمان مورد نظر خود، امکان استفاده از کامپیوتر اصلی را بدست می آورند. مودم ها در آن زمان این امکان را بوجود می آورند که موسسات یاد شده قادر به ارتباط با سیستم مرکزی با سرعتی معادل 300 بیت در ثانیه باشند.در چنین حالتی زمانیکه کاربری از طریق ترمینال کاراکتر را تایپ می کرد، مودم کد معادل کاراکتر تایپ شده را بر اساس استاندارد اسکی، برای کامپیوتر مرکزی ارسال می نمود. در مواردیکه کامپیوتر مرکزی اطلاعاتی را بمنظور نمایش برای ترمینال ارسال می کردد نیز از مودم استفاده می گردید.

همزمان با عرضه کامپیوترهای شخصی در سال 1970 استفاده از سیستم های بولتنی مطرح گردید. اشخاص و یا موسسات با استفاده ازیک و یا چند مودم و برخی نرم افزارهای مربوط به BBS  ، سیستم را پیکربندی نموده و کاربران دیگر با استفاده از مودم قادر به تماس با سیستم بولتنی، بودند. در چنین مواردی کاربران برنامه شبیه ساز کننده ترمینال، را بر روی کامپیوتر خود اجراء می نمودند و بدین ترتیب سیستم آنان مشابه یک ترمینال رفتار می نمود.

 

از سیستم های بولتنی اغلب برای اطلاع رسانی استفاده می گردید. سرعت مودم ها در آن زمان حدود 300 بیت در ثانیه بود. در این حالت در هر ثانیه حدود 30 حرف می توانست ارسال گردد. تا زمانیکه کاربران حجم بالائی از اطلاعات را ارسال نمی کردند مشکلات ارتباطی از بعد سرعت چندان مشهود نبود ولی بمحض ارسال داده های با حجم بالا نظیر برنامه ها و تصاویر به سیستم های بولتنی و یا دریافت اطلاعا ت از طریق آنان سرعت 300 بیت در ثانیه پاسخگو نبود . تلاش های فراوانی در جهت افزایش سرعت مودم ها صورت گرفت . ماحصل تلاش های فوق افزایش نرخ انتقال اطلاعات در مودم ها بود .

از سال 1960 تا 1983 سرعت 300 بیت در ثانیه

از سال 1984 تا 1985 سرعت 1200 بیت در ثانیه

از سال 1986 تا 1989 سرعت 2400 بیت در ثانیه

از اواخر سال 1990 تا اوایل 1991 9600 بیت در ثانیه

سرعت 19/2 کیلو بیت در ثانیه

سرعت 28/8 کیلو بیت در ثانیه

سرعت 33/6 کیلو بیت در ثانیه

سرعت 56 کیلو بیت در ثانیه ( در سال 1998 استاندارد گردید )

خطوط ADSL با حداکثر سرعت 8 مگابیت در ثانیه ( از سال 1999 متداول شده است )

مود مهای با سرعت 300 بیت در ثانیه:

در آغاز از مودم های با سرعت 300 بیت در ثانیه استفاده می گردید . طرز کار مودم های فوق بسیار ساده بود. مودم های فوق از یک FSK برای ارسال اطلاعات دیجیتال از طریق خطوط تلفن استفاده می کردند. در FSK از یک فرکانس ( Tone) متفاوت برای بیت های متفاوت استفاده می گردید. زمانیکه یک مودم متصل به ترمینال با مودم متصل به کامپیوتر تماس می گرفت، مودم متصل به ترمینال مودم، Originate نامیده می شود. مودم فوق برای مقدار" صفر" ، فرکانس 1070 هرتز و برای مقدار" یک"، فرکانس 1270 هرتز را ارسال می نماید. مودم متصل به کامپیوتر را مودم Answer می نامند. مودم فوق برای ارسال مقدار" صفر" ، فرکانس 2025 هرتز و برای مقدار" یک" ، فرکانس 2225 هرتز را ارسال می کرد.با توجه به اینکه مودم های فرستنده و گیرنده از فرکانس های متفاوت برای ارسال اطلاعات استفاده می کردند، امکان استفاده از خط بصورت همزمان فراهم می گردید. عملیات فوق Full Duplex نامیده می شود. مودم هائی که صرفا" قادر به ارسال اطلاعات در یک جهت در هر لحظه می باشند Half Duplex نامیده می شوند.

فرض کنید دو مودم متصل و کاربر ترمینال ( فرستنده ) حرف A را تایپ نمائند. کد اسکی حرف فوق 97 دهدهی و یا 01100001 باینری است . دستگاهی با نام UART موجود در ترمینال بایت ها را به بیت تبدیل و آنها را از طریق پورت سریال (RS 232 Port) در هر لحظه ارسال می دارد. مودم ترمینال به پورت سریال متصل بوده و در هر لحظه یک بیت را دریافت می دارد.در ادامه اطلاعات مورد نظر از طریق خط تلفن ارسال خواهند شد.

● قسمت دوم

● مودم Adsl:  یکی از جدیدترین روشهای دسترسی به اینترنت استفاده از خطوط DSL یا Digital Subscriber Line می باشد.سرویسهای مانند VDSL شرکتها را قادر می سازد تا با سرعت 55مگابایت در ثانیه به اینترنت متصل شوند و با سرویسهای خانگی مانند ADSL سرعت دریافت داده ها تا 1/5 مگابایت در ثانیه افزایش می یابد که این تقریبا 30 برابر بیشتر از سرعت مودمهای معمول در بازار با سرعت 56 کیلو بایت در ثانیه می باشد. برای استفاده از فناوری های DSL نیاز به استفاده از هیچ گونه کابل و سیم کشی خاصی نمی باشد و از طریق همین خطوط تلفن معمولی استفاده می شود.

در حقیقت به مودمهایی که استفاده می شود ADSL اطلاق می شود نه به خطوطی که استفاده می کنیم.در این سرویسها لازم است که هم کاربر و هم شرکت ارائه دهنده خطوط پر سرعت از مودمهای ADSL استفاده بکنند. مودمهای معمولی سیگنالهای دیجیتالی را از کامپیوتر دریافت کرده و آنها را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می کنند ولی مودمهای ADSL تمامی داده ها را به صورت دیجیتالی دریافت و ارسال می کنند.از آنجائیکه در این حالت دیگر لازم نیست سیگنالها تبدیل شوند و داده ها تماما به صورت دیجیتالی ارسال و دریافت می شوند لذا سرعت انتقال داده ها بسیار بیشتر می شود. البته برای اینکه سرویس ADSL به خوبی کار کند باید مودم در فاصله مشخصی از مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت قرار داشته باشد. تعیین فاصله دقیق بر حسب نوع سرویس و سرعت درخواستی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای دریافت داده ها با سرعت 8/448 مگابایت در ثانیه فاصله مودم تا مرکز مخابرات سرویس دهنده 2750 متر باشد و در فاصله 4900 متری سرعت دریافت داده ها به 2/048 مگا بایت در ثانیه کاهش می یابد.  یکی از مهمترین ویژگیهای استفاده از مودمهای ADSL ، استفاده همزمان از یک خط تلفن هم برای وصل شدن به اینترنت و هم صحبت کردن با تلفن است.مودمهای ADSL خط تلفن را به 3 کانال تقسیم می کند: یکی برای دریافت داده ها،یک برای ارسال داده ها و یکی برای گفتگو از طریق تلفن. البته خط تلفن به صورت فیزیکی به سه کانال مساوی تقسیم نمی شود بلکه با استفاده از تکنیکهای مدولاسیون(تلفیق) می توان سه نوع سیگنال صوت،ارسال و دریافت داده ها را از هم جدا کرد.

● قسمت سوم

● سرعت استفاده از اینترنت:سرعت استفاده از اینترنت برای هر کاربر به طور کلی به 2 عامل زیر بستگی دارد.

1) سرعت ارتباط کاربر با ISP که از طریق مودم و خطوط تلفن برقرار می شود بستگی به عوامل زیادی از جمله نوع مودم کاربر، نوع مودم های ISP و کیفیت خطوط مخابراتی ( سیم کشی سیم های تلفن،نوع سوئیچ مخابراتی) و مراکز مخابراتی بین راه (بین ISP و کاربر) ، هماهنگی و همگونی مودم های ISP و کاربر و..... دارد.  سرعت ارتباط یا Connection Speed که پس از برقراری ارتباط قابل مشاهده است تا حدود زیادی نشان دهنده سرعت ارتباط کاربر و ISP می باشد. این ارتباط در صورتی که ISP از خطوط تلفن معمولی استفاده کند حداکثر 33600bps و در صورتی که ISP از خطوط E1 استفاده کند حداکثر 56000bps یا اصطلاحا 56K می تواند باشد. لازم به ذکر است که این مقادیر حداکثر سرعت می باشد و با توجه به عوامل ذکر شده در هر مورد این سرعت می تواند کمتر از این باشد. علاوه براین موضوع در بعضی مواقع به دلیل اشکال نرم افزاری درسیستم عامل یا نرم افزارDriver مودم ، این سرعت به اشتباه نمایش داده میشود.

2) ظرفیت موجود ارتباط یک ISP با Backbone شبکه اینترنت به دو عامل بستگی دارد . اول این که شبکه ISP با چه سرعتی به اینترنت متصل است و دوم این که به طور همزمان چند کاربر می توانند از امکانات آن ISP استفاده کنند.  به عنوان مثال اگر یک ISP با سرعت 128Kbps به اینترنت متصل باشد و دارای 10 خط تلفن برای اتصال کاربران خود باشد به طور متوسط به هر خط 12.8Kbps پهنای باند اختصاص می یابد. بنابراین برای محاسبه پهنای باند و یا ظرفیت موجود هر ISP می بایست سرعت کلی آن را بر تعداد خطوط ( و یا کاربران همزمان ) تقسیم کنیم تا سرعت متوسط اختصاص یافته به هر خط مشخص شود.

جهت خرید انواع مودم می توانید به سایت : دیجی ابزار مراجعه فرمایید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

مقدمه

هر سئو کاری برای انجام فعالیتبهینه سازی سایت  مشتریان خودش از یک سری ابزارها استفاده می‌کنه که ممکنه این ابزارها تولید خودش باشه و یا از ابزارهایی استفاده کنه که برای عموم تولید شده و بصورت رایگان عرضه می‌شود.

من هم از یک سری ابزارها برای کارهای دیجی سئو مشتریانمون استفاده می‌کنم که در ادامه نام بعضی از آن‌ها که بیشتر مصرف داره رو می‌نویسم.

البته ذکر این نکته خیلی پر اهمیت هست که یک سری از ابزارهای توسط تیم فنی دیجی سئو تولید شده و  برخی از آن‌هایی که قابل ارائه باشند به مرور درون سایت معرفی می‌شوند.

تولبار توسعه وب یا web developer tools

این ابزار یکی از افزونه‌های مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اپرا است که بیشتر به منظور تشخیص و ویرایش فایل‌های CSS، HTML و جاوا اسکریپ استفاده می‌شود ولیکن من از این ابزار برای تشخیص لینک‌ها و رلوانسی اون‌ها در سئو استفاده می‌کنم.

سوسک آتشین یا Firebug

یعنی من واقعاً عاشق این ابزار هستم ولی حیف که فقط در فایرفاکس می‌تونم نسخه کامل اون رو داشته باشم. از این ابزار نیز می‌توانید برای بررسی کل سایت و حتی تغییرات آنی روی سایت بدون اینکه تغییرات ثبت شوند استفاده کنید.

این ابزار هم مختص سئو نیست ولیکن همانند ابزار قبلی می‌توانید برای بررسی و پیگیری لینک‌ها و سورس سایت استفاده کنید.

رکس هدر

من به این ابزار میگم رکس بگیرد! این ابزار می‌تونه ابزار خیلی مهمی تو سئو سایت باشه ولی خوب خیلی از ما وبمسترها شاید به کاری که این ابزار انجام میده واقف نباشیم.

رکس یک صفحه خیلی ساده اینترنتی هست که خالق اون خواسته به همه ما وبمسترها کمک کنه و ابزاری در اختیارمون قرار بده که براحتی هدرهای (Header) صفحه مورد نظر ما رو تشخیص بده و ما رو در تنظیم درست پیغام‌های بازخوردی از سایتمون کمک کنه.

یکی از مواردی که خیلی می‌تونه برامون کاربرد داشته باشه تشخیص صفحات و کد ۴۰۴ می‌باشد که با این ابزار می‌توانیم ببینم آیا واقعاً سایت ما در زمان بروز خطای ۴۰۴ به صفحه مورد نظر یعنی ۴۰۴ تعریف شده مراجعه می‌کند یا نه. حتماً می‌دونید که چرا باید صفحه ۴۰۴ اختصاصی داشته باشیم درسته؟

Live HTTP Headers

ابزار قبلی خیلی ابزار خوبی هست ولیکن حتما باید به آدرسش بریم تا بتونیم ازش استفاده کنیم. برای اینکه کمی راحت‌تر کار کنیم می‌تونیم از افزونه‌های موجود برای مرورگرمون استفاده کنیم و هدرهای صفحه خود را بررسی کنیم.

زمانی که من می‌خواهم به یکباره اطلاعات زیادی در مورد یک سایت داشته باشم. اون سایت رو بوسیله این قورباغه شیطون بررسی می‌کنم. این ابزار یک نرم‌افزار بسیار قدرتمند برای پیدا کردن مسیر لینک‌ها، عبارات تیتر شده، عکس‌ها و خیلی موارد دیگه هست. نکته قابل توجه این ابزار این هست که برای تمامی انواع سیستم عامل‌های مطرح دنیا ساخته شده و چون بوسیله زبان جاوا نوشته شده، قدرت و سرعت بسیار بالایی برای انجام کارهاش داره.

این ابزار برای استفاده‌های کوچک رایگان بوده و برای اینکه بخواهید سایت‌هایی با تعداد لینک بالای ۵۰۰ عدد را بررسی کنید باید آن را خریداری کنید.

افزونه سئو برای اکسل

این کاملاً اشتباه هست که فکر کنید سئو فقط بهینه سازی ساختار کد (کد نویسی) سایت یا تولید بک لینک است. بلکه سئو قسمت کوچکی از مارکتینگ آنلاین و تجارت الکترونیک است و فعالیت در این حوزه‌ها نیازمند دانش بالایی است. واکاوی اطلاعات و تحلیل آن‌ها تنها بخشی از این دانش‌ها هستند که شما باید داشته باشید تا بتوانید درک خوبی از وضعیت تجارت خود داشته باشید و تصمیمات خوبی برای آینده اتخاذ نمایید.

یکی از بهترین ابزاهای ساده و دم دستی که می‌توانید از برای ثبت، نگهداری و تحلیل سئو سایت خود از آن استفاده نمایید افزونه سئو برای اکسل می‌باشد. ک

سئو آن پیج On page SEO

می‌گویند خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج

این ضرب‌المثل معروف ما ایرانیها در خیلی موقیعت‌ها مصداق دارد و سئو هم یکی از مواردی هست که باید به این ضرب‌المثل توجه کند.

روی صحبت من در این قسمت با سایت‌هایی است که به تازگی فعالیت خود رو شروع کردند و یا قصد شروع فعالیت دارند. دوستان خوبم سعی کنید از همان روز اول پایه و اساسوب مارکتینگ  و سئو سایت خودتون رو درست بنا بگذارید و به موارد زیر توجه کنید.

  • طراحی زیبا و ساده‌ای داشته باشید
  • سایت شما باید سرعت بالایی داشته باشد
  • سعی کنید ساختار کد سایت شما برای روبات‌های موتورهای جستجو که نابینا هستند خوانا باشد.

و خیلی موارد دیگر که چک کردن آن‌ها بصورت یک‌جا برای هر کسی راحت نیست و بهتر است از ابزارهای آماده استفاده شود.

شما بوسیله این سایت می‌توانید بسیاری از معیارهای موتورهای جستجو را بررسی و تنظیم نمایید.

سئو آف پیج Off page SEO

علاوه بر معیارهای بهینه سازی کد سایت، شما نیاز به رعایت معیارهای دیگری همچون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، رنک الکسا و خیلی موارد دیگر نیاز دارید که همه آن‌ها را بصورت یک‌جا می‌توانید در این سایت  داشته باشید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

راهنمای خرید تبلت - ۱۰ نکته که باید به آن‌ها توجه داشته باشید

شاید تا قبل از ورود Ipad به دنیای تکنولوژی کسی فکرش را هم نمیکرد که تبلت‌ها اینگونه در بین کاربران محبوبیت پیدا کنند اما این اتفاق افتاد و هم‌اکنون بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا ترجیح می‌دهند برای کارهای روزمره‌شان یک تبلت در کیف خود داشته باشند تا هرجا که نیاز داشتند به راحتی از آن استفاده کنند.

tablet-buying-guide-1.jpg

اما مدل‌های مختلفی از انواع تبلت در بازار موجود هستند که تفاوت‌هایی از لحاظ نوع سیستم‌عامل، اندازه صفحه نمایش، پردازنده و ... با یکدیگر دارند و انتخاب را برای کاربران کمی سخت کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم به 10 نکته که در هنگام خرید تبلت باید مدنظر داشته باشید بپردازیم.

چه سیستم‌عاملی می‌خواهید؟

تبلت‌های موجود در بازار با سیستم‌عامل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که در این میان شاید به جرات بتوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیای تبلت‌ها را iOS کمپانی Apple که هم روی ipad و هم بر روی iphone نصب است برشمرد اما این سیستم‌عامل را فقط و فقط روی محصولات کمپانی apple می‌توان یافت و شرکت‌های دیگر حق استفاده از آن را ندارند.

اما از طرفی دیگر، بسیاری از تبلت‌های موجود در بازار از نسخه سوم سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند که توانسته به رقیبی جدی برای iOS تبدیل شود. سیستم‌عامل اندروید که محصول کمپانی Google است و روی بیشتر اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های بازار نیز یافت می‌شود در مدت کوتاهی توانست محبوبیت بسیار بالایی بین کاربران پیدا کند و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

در بالا به دو سیستم‌عامل محبوب تبلت‌ها اشاره شد اما در بازار سیستم‌عامل‌های دیگری مانند Black Berry و HP نیز یافت می‌شوند. برخی تبلت‌ها هم با سیستم‌عامل Microsoft Windows 7 روانه بازار شده‌اند که البته این نسخه از ویندوز برای استفاده در تبلت‌ها ساخته نشده است اما نسخه جدید آن یعنی Windows 8 در نسخه پیش‌نمایش خود توانسته محبوبیت زیادی در بین کاربران تبلت‌ها بدست آورد و باید منتظر حضور آن در بازارها بود.

صفحه نمایش چه اندازه‌ای میخواهید؟

اندازه صفحه نمایش یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های انتخاب تبلت توسط کاربران است که تا حد زیادی می‌تواند روی خرید نیز تاثیر بگذارد. تبلت‌های موجود در بازار به طور میانگین از 7 اینچ شروع شده و تا اندکی بزرگتر از 10 اینچ ادامه می‌یابند. تبلت معروف iPad2 با اندازه‌ی 9.7 اینچ به بازار ارائه شده است که به اندازه‌ی کاربرپسند تبلت‌هاست و تبلت‌های جدید Andoid نیز با اختلافی اندک و بزرگ‌تر از iPad2 در اندازه‌های 10:1 اینچی روانه بازار شده‌اند.

tablet-buying-guide-3.jpg

البته تبلت‌ها در اندازه‌های کوچکتری نیز موجود هستند که بیشتر در سایزهای 7 اینچی روانه بازار شده‌اند.

چه پردازنده‌ای؟

همه‌ی تبلت‌های موجود در بازار از چیپ‌ست‌های ARM‌ بهره می‌برند. پردازنده‌های ARM همان پردازنده‌های استفاده شده در اسمارت‌فون‌ها و موبایل‌ها هستند که به تبلت‌ها نیز راه پیدا کرده‌اند. برخی شرکت‌ها نیز از نسخه‌های اختصاصی چیپ‌ست‌های ARM استفاده میکنند. مانند کمپانی Apple که از Apple A5 chip روی iPad2 استفاده کرده و همچنین پردازنده‌های شرکت nVidia موسوم به tagra2 که روی بیشتر تبلت‌های اندرویدی یافت میشود. همچنین لازم به ذکر است که بیشتر تبلت‌های امروزی از پردازنده‌های دو هسته‌ای استفاده می‌کنند.

آیا شما تبلتی مجهز به 3G‌ می‌خواهید؟

همه‌ی تبلت‌ها از تکنولوژی Wifi برای اتصال بی‌سیم به شبکه‌های اینترنت و خانگی استفاده می‌کنند ولی همه تبلت‌ها از فناوری 3G پشتیبانی نمی‌کنند. فناوری 3G به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتور سرویس‌دهنده خطوط موبایل به اینترنت متصل شده و از آن استفاده کنید. البته این ویژگی در ایران با همان تکنولوژی 2G قابل استفاده است.

آیا دوربین دارد؟

یکی از مقوله‌های مدنظر کاربران هنگام خرید تبلت‌ها دوربین آنها می‌باشد. iPad2 و بیشتر تبلت‌های آندرویدی از دو دوربین (یکی در جلو و یکی در پشت تبلت) استفاده می‌کنند. دوربین جلویی برای برقراری مکالمه تصویری می‌باشد که معمولا کیفیت آن VGA بوده و برای مکالمه تصویری مناسب است اما دوربین پشتی دارای کیفیت بالاتری بوده و برای عکسبرداری و فیلم‌برداری استفاده می‌شود. همچنین بیشتر تبلت‌های موجود در بازار از فیلمبرداری 720P پشتیبانی می‌کنند اما بهتر است هنگام خرید دوباره این گزینه را بررسی کنید.

چه تعداد نرم‌افزار برای تبلت من یافت می‌شود؟

فروشگاه نرم‌افزاری Apple هم‌اکنون نزدیک به 300000 نرم‌افزار دارد که حدود 65000 تای آنها به طور اختصاصی برای iPad نوشته شده‌اند پس شما در استفاده از iPad مشکلی از لحاظ نرم‌افزاری نخواهید داشت.

از سوی دیگر Android 3.0 قرار دارد که با توجه به انتشار تازه‌ی‌اش تا کنون نرم‌افزارهای زیادی برای آن نوشته شده است و در این سیستم‌عامل نیز نباید نگران کم بودن نرم‌افزارهای مخصوص آن باشید.

چقدر فضا دارد؟

چقدر فضا برای کار خود احتیاج دارید؟ شاید 16GB فضا برای وبگردی و کارهای روزمره و گوش کردن موسیقی فضای کافی باشد اما برای نگه‌داشتن فیلم و فایل‌های حجیم هرگز. متاسفانه iPad از اسلات کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند اما بیشتر تبلت‌های موجود در بازار دارای شیار کارت حافظه بوده و می‌توانید حافظه‌ی آنها را افزایش دهید. همچنین تبلت‌ها در نسخه‌های 32GB و 64GB نیز روانه بازار شده‌اند.

آیا به تلویزیون یا مانیتور وصل می‌شود؟

بسیاری از تبلت‌ها را می‌توان با استفاده از کابل‌های HDMI به نمایشگرهای خانگی یا مانیتورها وصل کرد و فایل‌های ویدیویی یا سایر فایل‌های تصویری را تماشا کرد. اگر این قابلیت را می‌خواهید باید توجه داشته باشید که در هنگام خرید تبلت، حتما پورت HDMI یا Mini HDMI روی آن موجود باشد. در این صورت شما فقط نیاز به خرید یک کابل HDMI برای متصل کردن تبلت خود به تلویزیون یا مانیتور می‌باشید.

وزن و ضخامت آن چقدر است؟

وقتی iPad2 با وزن 601 گرم و ضخامت 8.8 میلیمتر راهی بازارهای جهانی شد سر و صدای بسیار زیادی به پا کرد و بسیاری را شگفت‌زده کرد اما مدتی پس از آن تبلت سامسونگ یعنی Galaxy Tab 10.1 حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و تبلتی سبک‌تر و نازکتر را راهی بازار کرد. این تبلت تنها 595 گرم وزن و همچنین 8.6 میلیمتر ضخامت داشت.

tablet-buying-guide-2.jpg

مدتی بعد تبلت 7 اینچی بلک‌بری با ضخامت 9.7 میلیمتر با وزنی معادل 400 گرم وارد بازار شد وزن آن از همه‌ی تبلت‌ها سبکتر بود و به همین ترتیب تا به امروز این رقابت در وزن و ضخامت همچنان ادامه دارد. انتخاب در این گونه موارد کمی سخت می‌شود اما اگر به طور مداوم از تبلت استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌شود از تبلت‌های سبک‌تر استفاده کنید و اگر جابجایی آن برایتان مهم‌تر است از تبلت‌هایی با ضخامت کمتر. به هرحال انتخاب با خود شماست.

آیا شما واقعا یک تبلت می‌خواهید؟

اگرچه تبلت‌ها بسیار زیبا، شیک و فوق‌العاده هستند و انجام بسیاری کارهای روزمره مانند وبگردی، مدیریت تصاویر و ... با آنها بسیار ساده‌تر شده است اما شما نمی‌توانید انتظار کارهای سنگین از تبلت‌ها داشته باشید. اگر شما یک کامپیوتر برای کارهای سنگین می‌خواهید به هیچ عنوان نمی‌توان لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای موجود در بازار را از نظر سخت‌افزاری با تبلت‌ها مقایسه کرد. تبلت‌ها برای کارهای ظریف ساخته و پرداخته شده‌اند و اگر واقعا یک تبلت می‌خواهید به سراغ خرید این دستگاه بروید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

تمامی اطلاعات لازم در مورد گوشی جدید Nokia N97 :

نمایشگر 3.5 اینچی با رزولیشن 640 در 360 پیکسل از نوع لمسی به همراه کیبرد لغزنده.  
حافظه داخلی 32 گیگابایت با قابلیت افزایش تا حداکثر 48 گیگابایت.  
 
بلوثوت - WiFi و GPS  
 
پشتیبانی از شبکه های 3G - GSM و HSDPA  
 
ورودی هدفون و پورت USB2  
 
باطری با قابلیت پخش صدا به صورت مداوم تا 1.5 روز یا پخش 4.5 ساعت ویدیو. یا صحبت کردن مداوم با تلفن تا 400 دقیقه در شبکه GSM  
 
دوربین 5 مگاپیکسلی با لنز کارل زایس و ضبط فیلم با کیفیت DVD با سرعت 30 فریم در ثانیه. ضمنا فلاش هم فراموش نشده است.  
 
وزن 150 گرم  
 
سیستم عامل سیمبیان S60 نسخه پنجم.  
 
تمام این ویژگی های خیره کننده را می توانید با حدود 690 دلار داشته باشید. 

کاربران گرامی شما می توانید جهت خریدبه سایت:www.dgabzar.com مراجعه فرمایید.


pclaptop2000@gmail.ir


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

راهنمای خرید لپ تاپ Apple Macbook Pro

در بین این همه لپتاپ که شرکت های مختلف با ویندوز به بازار داده اند لپتاپ های اپل انتخاب های ساده تر و کم دردسر تری هستند اگر حتی نیاز به برنامه های ویندوز دارید نوت بوکهای مک بوک با نصب ویندوز تبدیل به لپتاپ های ویندوزی می شوند. ولی مکبوک ها هم سه مدل دارند و هر کدام قابلیت های مخصوص به خود را دارد. همه گیر بودن MacBook سیزده اینچی . نازکی MacBook Air و قدرت MacBook Pro قابلیت های هر کدام هستند.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از دیجی ابزار مک بوک سفید قدیمی ترین مدل مکبوک است و احتمالا به زودی آپدیت می شود. ولی این لپتاپ ارزانترین لپتاپ اپل است که با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه می شود. با خرید این مدل لپتاپ بدی نمی گیرید ولی به شما پیشنهاد می کنیم با خرج ۲۰۰ دلار بیشتر مدل ۱۳ اینچی MacBook Pro را بگیرید که هم رم بیشتری دارد هم طراحی محکمتری.

مک بوک ایر ماه اکتبر ۲۰۱۰ آمده و مدل های جدیدتری هستند. نازکی و زیبایی این مدل معروف است و اغلب این لپتاپ را به عنوان آینده ی دنیای لپتاپ ها می دانند. طراحی محکم . نازکی و وزن کم از قابلیت های MacBook Air است. اگرچه قدرت این مدل به مک بوک پرو نمی رسد ولی حافظه های SSD به جای هارد دیسک های قدیمی سرعت بوت سیستم را به ۱۵ ثانیه رسانده که فوق العاده است. مک بوک ایر در دو مدل ۱۱ اینچی و ۱۳ اینچی موجود است. که مدل ۱۳ اینچی سرعت پردازش ییشتری دارد.

بررسی MacBook Air

اگر دنبال لپتاپ جدید هستید MacBook Pro ها انتخاب خوبی هستند. در سه مدل ۱۳ . ۱۵ و ۱۷ اینچ عرضه شده اند. پردازنده های این مدل همگی از سری اینتل Core i هستند که دارای پردازنده ی گرافیکی داخلی هستند. مدل ۱۳ اینچی کارت گرافیکی جدا ندارد ولی مدل های ۱۵ و ۱۷ اینچی از کارت های گرافیکی جدید و سریع AMD استفاده می کنند که یرای بازی کردن هم مناسب هستند. قابلیت های دیگر این مدل ها وب کم HD . پورت فوق سریع Thunderbolt . هارد دیسک های بزرگ هستند.

بهترین انتخاب برای ارزش در مقابل هرینه : MacBook Pro سیزده اینچی با پردازنده ی Core i5 بهترین ارزش در مقابل هزینه را دارد. قیمت این مدل در وب سایت اپل ۱۱۹۹ دلار است.

بهترین انتخاب برای افراد در حرکت زیاد : MacBook Air یازده اینچی اگر اندازه ی صفحه برایتان کوچک است سیزده اینچی را بگیرید. قیمت ها به ترتیب ۹۹۹ و ۱۲۹۹ دلار هستند.

بهترین انتخاب برای پول کم : MacBook سفید که ارزانترین است (۹۹۹ دلار) ولی اگر می توانید پول قرض بگیرید مدل ۱۳ اینچی Pro را بگیرید. مطمئن باشید پشیمان نمی شوید.

بهترین انتخاب برای جایگزین دسکتاپ : MacBook Pro هفده اینچی بزرگترین لپتاپ اپل که پردازنده ی چهار هسته ای جدید دارد. قیمت این مدل ۲۴۹۹ دلار است.

بهترین انتخاب : MacBook Pro پانزده اینچی با پردازنده ی چهار هسته ای Core i7 و چهار گیگابایت رم و کارت گرافیکی جدید. به راحتی این لپتاپ را می توان بهترین لپتاپ در بین تمامی انتخاب ها دانست. (همچنین سریعترین ۱۵ اینچی) . قیمت این مدل ۱۷۹۹ دلار است.

برای خرید لپ تاپ اپل میتوانید از سایت دیجی ابزار اقدام به خرید نمایید و برای خرید لپ تاپ Lenovo IdeaPad Z5070 - A نیز میتوانید از دیجی ابزار خرید نمایید

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

دیجی کالا لپ تاپ اچ پی پروبوک 4540 اس رو گذاشته توی پیشنهاد شگفت انگیز ولی وقتی میری روش زده ناموجود.

سوتی بزرگ در عکس های لومیا 510 بود.لینک این گوشی:
http://www.digikala.com/?Products=Mobile&Product=Mobile-Nokia-Lumia-510
و لینک عکس سوتی(اولیش)
http://www.digikala.com/?Page=Album&Products=Mobile&Product=Mobile-Nokia-Lumia-510&Image=4


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی
وقتی قصد خرید کامپیوتر دارید، مقدار حافظه یا RAM آن چقدر باید باشد؟ نوع آن چه باشد؟ آیا می دانستید که اگر مقدار RAM کافی نباشد، سیستم شما نمی تواند بخوبی کار کند. در ادامه بحث به سئوالاتی که همواره با آن مواجهیم (چقدر و چه نوع RAM برای کامپیوتر من کافیست؟) پاسخ خواهیم داد. در ابتدا توجه شما را به دو بحث مقدماتی در مورد تفاوت انواع RAM و تاثیر مقدار حافظه در سرعت و کارآیی کامپیوترجلب می نمایم.
 
تفاوت Static RAM و Dynamic RAM

حافظه یکی از مهم ترین عناصر سخت افزاری استفاده شده در کامپیوتر است. بدین منظور از حافظه های مختلف و با فناوری های متفاوتی استفاده می گردد. حافظه های ایستا ( Static ) و پویا (Daynamic)، دو نمونه متدوال در این زمینه می باشند. کامپیوتر شما ممکن است هم دارای حافظه static و هم dynamic باشد. (توضیحات بیشتردر مورد این اصطلاحات در سایر مقالات سایت میکرو رایانه) از حافظه های فوق با توجه به تفاوت مشهود قیمت آنان با اهداف متفاوتی اسفاده می گردد. با بررسی نحوه عملکرد هر یک از تراشه های حافظه static و ynamic ، می توان به تفاوت های موجود و علت اختلاف قیمت آنان، بیشتر واقف گردید.


Dynamic RAM، متداولترین نوع حافظه در حال حاضر محسوب می گردد. درون یک تراشه dynamic RAM، هر سلول حافظه صرفا” یک بیت اطلاعات را در خود ذخیره نموده و از دو بخش اساسی تشکیل می گردد: یک ترانزیستور و یک خازن. به منظور ذخیره میلیون ها سلول حافظه بر روی یک تراشه از تعداد انبوهی ترانزیستور کوچک و خازن استفاده می گردد. خازن مسئولیت نگهداری صفر و یا یک را برعهده داشته و ترانزیستور به منزله یک سوئیچ است که مدار کنترلی بر روی تراشه را به منظور خواندن خازن و یا تفییر وضعیت آن، مدیریت می نماید. خازن را می توان به منزله یک سطل کوچک در نظر گرفت که قادر به ذخیره الکترون ها می باشد. به منظور ذخیره سازی مقدار یک در حافظه، می بایست سطل فرضی از الکترون ها پر گردد و برای ذخیره مقدار صفر، این سطل می بایست خالی گردد.


مهمترین مشکل سطل فرضی، وجود نشتی و یا سوراخی در آن است که باعث می گردد پس از گذشت مدت زمانی مشخص، خالی گردد. در مدت زمانی کمتر از چند میلی ثانیه، یک سطل پر از الکترون، خالی می گردد. به منظور نگهداری وضعیت خازن و ذخیره سازی مقدار یک قبل از تخلیه خازن، می بایست پردازنده و یا کنترل کننده حافظه، خازن را شارژ نمایند. بدین منظور کنترل کننده حافظه، حافظه را خوانده و آن را مجددا” بازنویسی می نماید. فرآیند فوق که به Refresh معروف است به صورت اتوماتیک در هر ثانیه، هزاران مرتبه تکرار می گردد. علت نامگذاری این نوع از حافظه ها به dynamic به مفهوم فرآیند Refresh برمی گردد. حافظه های dynamic، می بایست به صورت پویا بازخوانی و بازنویسی گردند و گرنه تمامی اطلاعات موجود در آنان از بین خواهد رفت. علاوه بر موارد فوق، عملیات Refresh زمان خاص خود را داشته و باعث می گردد سرعت آنان، کاهش یابد.


Static RAM از یک تکنولوژی کاملا” متفاوت با dynamic RAM، استفاده می نماید. در حافظه های static از یک نوع فلیپ فلاپ خاص که هر یک از بیت های حافظه را در خود نگهداری می نماید، استفاده می گردد. یک فلیپ فلاپ برای هر سلول حافظه از چهار تا شش ترانزیستور استفاده می نماید. در این نوع حافظه، ضرورتی به عملیات Refreshing، نبوده و بدیهی است که سرعت آنان در مقایسه با حافظه های dynamic بمراتب بیشتر می باشد. با توجه به این که این نوع از حافظه ها دارای بخش ها و عناصر بیشتری می باشند، یک سلول حافظه Static فضای بمراتب بیشتری را نسبت به یک سلول حافظه dynamic بر روی تراشه، اشغال خواهد کرد. بنابراین شما حافظه کمتری را در هر تراشه خواهید داشت و بدیهی است که قیمت آنان نیز افزایش خواهد یافت (میزان حافظه قابل استفاده بر روی هر تراشه).


با توجه به موارد اشاره شده ، حافظه های Static سریع و گرانقیمت و حافظه های dynamic ارزان و کند می باشند. از حافظه های Static به منظور ایجاد حافظه های Cache ریزپردازنده (نیاز به سرعت) و از حافظه های dynamic به منظور فضای ذخیره سازی اصلی در سیستم ها (مقدار حجم بالا و لذا در مقایسه با حافظه های Static قمیت پایین تر)، استفاده می گردد.


ارتباط افزایش حافظه اصلی با سرعت کامپیوتر


آیا سرعت اجرای برخی برنامه ها بر روی کامپیوتر شما پائین است؟ برای حل مشکل بدنبال چه راهکاری هستید؟ آیا فکر می کنید اگر حافظه کامپیوتر خود را افزایش دهید، سرعت اجرای برنامه ها بهبود پیدا می نماید؟ با مطالعه ایـن مطلب شاید پاسخ به سوالات فوق، مشخص گردد.
افزایش حافظه اصلی کامپیوتر (RAM)، باعث افزایش سرعت برخی عملیات در کامپیوتر می شود (واقعیتی انکار ناپذیر). RAM یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری موجود در کامپیوتر است که سیستم های عامل برای مدیریت بهینه آن جایگاهی خاص را در نظر می گیرند. زمانی که یک برنامه کامپیوتری نظیر یک واژه پرداز و یا برنامه ای نظیر مرورگرهای وب را اجراء می نمائید، ریزپردازنده موجود در کامپیوتر، فایل اجرائی حاوی برنامه را از محل استقرار دائم (هارد دیسک) به درون حافظه اصلی کامپیوتر، مستقر می نماید (فرآیند معروف Loading ). حجم فایل اجرائی برخی از برنامه ها نظیر Word و یا Excel به پنج مگابایت و بیشتر هم می رسد. ریزپردازنده، همچنین در این زمینه تعداد زیادی فایل های DLL مشترک (dynamic link libraries ) (بخش هائی از کدهای به اشتراک گذاشته شده توسط چندین برنامه) را به درون حافظه منتقل می نماید. (دراین موارد مقالات متعددی در سایت میکرو رایانه وجود دارد، به فهرست مقالات رجوع کنید) فایل های DLL ممکن است بین بیست تا سی مگابایت ظرفیت داشته باشند. در ادامه ریزپردازنده، فایل های حاوی داده مورد نیاز یک برنامه را که ممکن است چندین مگابایت باشند را نیز در حافظه مستقر می نماید (میزان داده مستقر شده در حافظه به نوع برنامه و عملیاتی که انجام می دهد، بستگی دارد). با توجه به موارد فوق، یک برنامه معمولی به فضائی معادل چندین مگابایت (مثلا” بین ده تا سی مگابایت) به منظور اجراء نیاز خواهد داشت .


فرض کنید که نرم افزارهای زیر بر روی کامپیوتر شما در حال اجراء می باشند :


یک واژه پرداز (مثل Word)
یک صفحه گسترده (مثل Excel)
یک برنامه گرافیکی
سه تا چهار پنجره فعال ویندوز


علاوه بر برنامه های فوق، سیستم عامل خود به تنهائی فضای زیادی را اشغال خواهد کرد. برنامه های فوق به فضائی بین یکصد تا یکصد و پنجاه مگابایت نیاز خواهند داشت، ولی ممکن است کامپیوتر شما صرفا” دارای مثلا” شصت و چهار مگابایت حافظه باشد.


فضای اضافی توسط مدیر حافظه مجازی (VMM) ایجاد می گردد. VMM با جستجو در حافظه، محلی را که در آن لحظه مورد نیاز نمی باشد را پیدا نموده و بخش های فوق را در یک فایل Swap بر روی هارد دیسک ذخیره می نماید. مثلا” در صورتی که برنامه پست الکترونیکی (نظیر outlook ) فعال شده باشد و به مدت زمان مشخصی (مثلا” ۴۵ دقیقه) از آن استفاده نمی گردد، VMM، تمامی عناصر تشکیل دهنده فایل اجرائی مربوط به برنامه پست الکترونیکی را بهمراه فایل های DLL و داده بر روی هارد دیسک منتقل می نماید. به فرآیند فوق، Swapping out برنامه گفته می شود. در ادامه و زمانی که بر روی برنامه پست الکترونیکی کلیک می گردد، VMM، مجددا” تمامی اطلاعات مربوط به برنامه را از هارد دیسک خوانده و آنان را با برنامه دیگری که موجود در حافظه می باشد و از آن استفاده نمی گردد، جایگزین می نماید. با توجه به این واقعیت که سرعت هارد دیسک نسبت به RAM کمتر می باشد، فرآیند “جایگزینی اطلاعات ” زمان خاص خود را داشته و عموما این فرآیند با تاخیر انجام می شود .


در صورتی که کامپیوتر شما دارای حجم اندک حافظه باشد (مثلا” شانزده مگابایت)، VMM همواره و با فرکانس بیشتری اقدام به عملیات جایگزینی اطلاعات نموده و سرعت کامپیوتر بطرز کاملا” محسوسی کاهش خواهد یافت. در صورتی که کامپیوتر شما دارای ۲۵۶ مگابایت حافظه می باشد، VMM دارای فضای لازم بوده و فرآیند جایگزینی با فرکانس کمتری انجام شده و کاهش سرعت کامپیوتر چندان محسوس نخواهد بود.


برخی از برنامه ها (نظیر فتوشاپ، اکثر کمپایلرها، اکثر برنامه های ویرایش فیلم و انیمیشن) نیازمند حجم بسیار بالائی از حافظه به منظور انجام عملیات خود می باشند. در صورتی که این نوع برنامه ها را بر روی کامپیوتری که دارای حجم اندکی از حافظه است، اجراء نمائید، فرآیند جایگزینی بطور دائم انجام و سرعت اجرای این نوع برنامه ها، مطلوب نخواهد بود. با افزودن حافظه به سیستم و بهینه سازی فرآیند جایگزینی (و یا حذف آن)، برنامه های فوق با سرعت بالائی اجراء می گردند .


چقدر حافظه RAM؟


سریعترین راه برای آنکه بدانید کامپیوترتان به چه مقدار RAM نیاز دارد آن است که بدانید برنامه هایتان چقدر RAM می خواهند. به دنبال حداقل نیاز حافظه (minimum) و یا مقدار پیشنهاد شده (recommended) بگردید. البته بهتر است مقدار RAM شما از حداکثر این برنامه ها، بیشتر باشد. جدول زیر به شما کمک میکند تا بتوانید مقدار RAM را سریعا بدست آورید.


 


۱) انتخاب حافظه


جدول ارایه شده در حالتهای عمومی تنظیم شده است. قبل از تصمیم نهایی می توانید ببینید برنامه هایتان چقدر RAM لازم دارند. البته بعضی از سیستم های عامل بیش از سایرین به RAM نیاز دارند پس بررسی خود OS هم مهم است. خاطرتان باشد که مقدار RAM کامپیوتر را حتی بعد از خرید و در هر لحظه می توان ارتقاء داد. اگر قصد اینکار را دارید از فروشنده بپرسید که کامپیوتر (مادر برد)، حداکثر تا چقدر RAM را برای ارتقاء می پذیرد.



چه نوع حافظه RAM؟


انتخاب نوع حافظه عامل مهمی در کیفیت سیستم محسوب میشود . سه نوع حافظه مختلف در بازار موجود است: SDRAM ، DDR و RDRAM.


از این سه نوع فقط DDR در مصرف خانگی کاربرد دارد و شما می توانید روی آن تمرکز کنید. در هر نمونه حافظه، سرعت نقش حیاتی دارد. به جدول زیر توجه کنید:


 


 ۲) انتخاب حافظه


هر کامپیوتر معمولا فقط یک نوع RAM می پذیرد و وقتی پروسسور در دو کامپیوتر یکسان باشد، RAM مبنای مقایسه قرار می گیرد. سرعت RAM باید با سرعت باس هر پروسسور تطبیق داشته باشد. مثلا یک پنتیوم۴ با باس ۸۰۰MHZ باید از حافظه PC3200 استفاده کند. در حالیکه +AMD Athlon XP2500 با باس ۳۳۳MHZ بهترین انتخاب حافظه  PC2700 را پیش رو دارد.

با تشکر از شما که مطالب جناب بنده را خواندید اگر خوشتون آمد نظر بدهید

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

كارت گرافيك چيست ؟

 كارت گرافیك در كامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است . كارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط كامپیوتر را اخذ و آنها را بگونه ای تبدیل می نمایند كه برای انسان قابل مشاهده باشند. در اغلب كامپیوترها ، كارت های گرافیك اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر ، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می كنند. در كامپیوترهایLaptop اطلاعات، همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند زیرا این  كامپیوترها اطلاعات را بصورت دیجیتال نمایش می دهند.

اگر از فاصله بسیار نزدیك به صفحه نمایشگر یك كامپیوتر شخصی نگاه كنید ، مشاهده خواهید كرد كه تمام چیزهائی كه بر روی نمایشگر نشان داده می شود از "نقاط" تشكیل شده اند . نقاط فوق " پیكسل " نامیده می شوند. هر پیكسل دارای یك رنگ است . در برخی نمایشگرها ( مثلا" صفحه نمایشگر استفاده شده در كامپیوترهای اولیه مكینتاش ) هر پكسل صرفا" دارای دو رنگ بود: سفید و سیاه . امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ، هر پیكسل می تواند دارای 256 رنگ باشد. در اغلب صفحات نمایشگر ، پیكسل ها بصورت " تمام رنگ "(True Color) بوده و دارای 16/8 میلیون حالت متفاوت می باشند. با توجه به اینكه چشم انسان قادر به تشخیص  ده میلیون رنگ متفاوت است ، 16/8 میلیون رنگ بمراتب بیش از آن چیزی است كه چشم انسان قادر به تشخیص آنها بوده و به نظر همان ده میلیون رنگ كفایت می كند!

هدف یك كارت گرافیك ، ایجاد مجموعه ای از سیگنالها است كه نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر ، نمایش دهند.

 

كارت گرافیك چیست ؟

یك كارت گرافیك پیشرفته، یك برد مدار چاپی بهمراه حافظه و یك پردازنده اختصاصی است . پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز  گرافیكی ، طراحی شده است . اكثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده كه به كمك آنها می توان عملیات گرافیك را انجام داد. كارت گرافیك دارای اسامی متفاوتی نظیر : كارت ویدئو ، برد ویدئو ، برد نمایش ویدئوئی ، برد گرافیك ، آداپتور گرافیك و آداپتور ویدئو است .

مبانی كارت گرافیك

بمنظور شناخت اهمیت و جایگاه كارت های گرافیك ، یك كارت گرافیك با ساده ترین امكانات را در نظر می گیریم . كارت مورد نظر قادر به نمایش پیكسل های سیاه وسفید بوده و از یك صفحه نمایشگر با وضوح تصویر 480 * 640 پیكسل استفاده می نماید.  كارت گرافیك از سه بخش اساسی زیر تشكیل می شود :

-حافظه . اولین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، حافظه است . حافظه رنگ مربوط به هر پیكسل را در خود نگاهداری می نماید. در ساده ترین حالت ( هر پیكسل سیاه و سفید باشد ) به یك بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیكسل نیاز خواهد بود. با توجه به اینكه  هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت(حاصل تقسیم 640 بر 8 ) برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیكسل های موجود در یك سطر بر روی صفحه نمایشگر  و 38400 بایت ( حاصلضرب 480 در 80 ) حافظه بمنظور نگهداری تمام پیكسل های قابل مشاهده بر روی صفحه ، خواهد بود .

-اینترفیس كامپیوتر . دومین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، روشی  بمنظور تغییر محتویات حافظه كارت گرافیك است . امكان فوق با اتصال كارت گرافیك به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی تحقق پیدا خواهد كرد. كامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود.

-اینترفیس ویدئو . سومین چیزی كه یك كارت گرافیك به آن نیاز دارد ، روشی بمنظور تولید سیگنال برای مانیتور است . كارت گرافیك می بایست سیگنال های رنگی را تولید تا باعث حركت اشعه  در CRT گردد. فرض كنید كه صفحه نمایشگر در هر ثانیه شصت فریم را بازخوانی / باز نویسی می نماید ، این بدان معنی است كه كارت گرافیك تمام حافظه مربوطه را بیت به بیت اسكن  و این عمل را شصت مرتبه در ثانیه انجام  دهد. سیگنال های مورد نظر برای هر پیكسل موجود بر هر خط ارسال و در ادامه یك پالس افقی sync ، نیز ارسال می گردد.عملیات فوق برای 480 خط تكرار  شده  و در نهایت یك پالس عمودی sync ارسال خواهد شد.

پردازنده های كمكی گرافیك

یك كارت گرافیك ساده نظیر آنچه در بخش قبل اشاره گردید ،Frame Buffer نامیده می شود. كارت،  یك فریم از اطلاعاتی را نگهداری می نماید كه برای نمایشگر ارسال شده است . ریزپردازنده كامپیوتر مسئول بهنگام سازی هر بایت در حافظه كارت گرافیك است .  در صورتیكه عملیات گرافیك  پیچیده ای را داشته باشیم ، ریزپردازنده كامپیوتر مدت زمان زیادی را صرف بهنگام سازی  حافظه كارت گرافیك كرده و برای سایر عملیات مربوطه زمانی باقی نخواهد ماند. مثلا" اگر یك تصویر سه بعدی دارای 10000 ضلع باشد ، ریزپردازنده می بایست هر ضلع را رسم و عملیات مربوطه در حافظه كارت گرافیك را نیز انجام دهد. عملیات فوق زمان بسیار زیادی را طلب می كند.

كارت های گرافیك جدید ، بطرز قابل توجه ای ، حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی كامپیوتر را كاهش می دهند. این نوع كارت ها دارای یك پردازنده اصلی پر قدرت بوده كه مختص عملیات گرافیكی طراحی شده است. با توجه به نوع كارت گرافیك ، پردازنده فوق می تواند یك " كمك پردازنده گرافیكی "  یا یك " شتاب دهنده گرافیكی " باشد. پردازنده كمكی و پردازنده اصلی بصورت همزمان فعالیت نموده و در مواردیكه از شتاب دهنده گرافیكی استفاده می گردد ، دستورات لازم از طریق پردازنده اصلی برای شتاب دهنده ارسال و شتاب دهنده مسئولیت انجام آنها را برعهده خواهد داشت .

 در سیستم های  " كمك پردازنده "  ، درایور كارت گرافیك عملیات مربوط به كارهای گرافیكی را مستقیما" برای پردازنده كمكی گرافیكی ارسال می كند. سیستم عامل هر چیز دیگر را برای پردازنده اصلی ارسال خواهد كرد.  در سیستم های " شتاب دهنده گرافیكی " ، درایور كارت گرافیك هر چیز را در ابتدا برای پردازنده اصلی كامپیوتر ارسال می كند. در ادامه پردازنده اصلی كامپیوتر ، شتاب دهنده گرافیك را به منظور انجام  عملیات خاصی هدایت می كند. مثلا" پردازنده ممكن است به شتاب دهنده اعلام نماید كه :" یك چند ضلعی رسم كن "  در ادامه شتاب دهنده  فعالیت تعریف شده فوق را انجام خواهد داد.

عناصر دیگر بر روی كارت گرافیك

یك كارت گرافیك دارای عناصر متفاوتی است :

-پردازنده گرافیك . پردازنده گرافیك بمنزله مغز یك كارت گرافیك است . پردازنده فوق می تواند یكی از سه حالت پیكربندی زیر را داشته باشد :

--Graphic Co-Processor . كارت هائی از این نوع قادر به انجام هر نوع عملیات گرافیكی بدون كمك گرفتن از پردازنده اصلی كامپیوتر می باشند.

--Graphics Accelerator. تراشه موجود بر روی این نوع كارت ها ، عملیات گرافیكی را بر اساس دستورات صادره شده توسط پردازنده اصلی كامپیوتر انجام خواهند داد.

--Frame Buffer . تراشه فوق ، حافظه موجود بر روی كارت را كنترل و اطلاعاتی را برای " مبدل دیجیتال به آنالوگ " (DAC) ارسال خواهد كرد . عملا" پردازشی توسط تراشه فوق انجام نخواهد شد.

 

-حافظه . نوع حافظه استفاده شده  بر روی كارت های گرافیك متغیر است . متداولترین نوع ، از پیكربندی dual-ported استفاده می نماید. در كارت های  فوق امكان نوشتن در یك بخش حافظه و امكان خواندن از بخش دیگر حافظه بصورت همزمان امكان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب مدت زمان لازم برای بازخوانی / بازنویسی یك تصویر كاهش خواهد یافت .

-Graphic BIOS . كارت های گرافیك دارای یك تراشه كوچكBIOS می باشند. اطلاعات موجود در تراشه فوق به سایر عناصر كارت نحوه انجام عملیات (مرتبط به یكدیگر) را تبین خواهد كرد.BIOS همچنین مسئولیت تست كارت گرافیك ( حافظه مربوطه و عملیات ورودی و خروجی ) را برعهده خواهد داشت .

-Digital-to-Analog Converter ) DAC) . تبدیل كننده فوق راRAMDAC نیز می گویند. داده های تبدیل شده به دیجیتال مستقیما" از حافظه اخذ خواهند شد. سرعت تبدیل كننده فوق تاثیر مستقیمی را در ارتباط با مشاهده یك تصویر بر روی صفحه نمایشگر خواهد داشت .

 

-Display Connector . كارت های گرافیك از كانكتورهای استاندارد استفاده می نمایند.اغلب كارت ها از یك كانكتور پانزده پین استفاده می كنند. كانكتورهای فوق همزمان با عرضهVGA :Video Graphic Array  مطرح گردیدند.

-Computer(Bus) Connector . اغلب گذرگاه فوق از نوعAGP است ..پورت فوق امكان دستیابی مستقیم كارت گرافیك به حافظه را فراهم می آورد.ویژگی فوق  باعث می گردد كه سرعت پورت های فوق نسبت بهPCI چهار مرتبه سریعتر باشد. بدین ترتیب پردازنده اصلی سیستم قادر به انجام فعالیت های خود بوده و تراشه موجود بر روی كارت گرافیك امكان دستیابی مستقیم به حافظه را خواهد داشت .

استاندارد های كارت گرافیك

اولین كارت گرافیك در سال 1981 توسط شركتIBM عرضه گردید. كارت فوق بصورت تك رنگ  و با نامMonochrome Display Adapters)MDAs) ارائه گردید. صفحات نمایشگری كه از كارت فوق استفاده می كردند ، متنی بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. در ادامه كارت های چهار رنگHercules Graphic Catd)HGC) ارائه گردیدند. سپس كارت های هشت رنگColor Graphic Adapter)CGA)  و كارت های شانزده رنگEnhanced Graphic Adapter)EGA) ارائه گردیدند.  تولیدكنندگانی دیگر، نظیر كمودور كامپیوترهائی را معرفی كردند كه دارای كارت های گرافیك از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند. كارت های فوق قادر به نمایش تعداد زیادی رنگ بودند.

زمانیكه شركتIBM در سال 1987 كارتVideo Graphic Array)VGA) را معرفی كرد، استاندارد جدیدی در این راستا مطرح گردید. نمایشگرهایVGA قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 400 * 720 بودند. یك سال بعد استانداردSuper Video Graphic Array)SVGA) مطرح گردید.  استاندارد فوق قادر به ارائه 16/8 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1024 * 1280 است .

كارت های گرافیك از استانداردهای متفاوتی پیروی می نمایند. تولیدكنندگان كارت گرافیك همواره سعی در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصویر با توجه به راهكارهای اختصاصی خود دارند. كارت های گرافیك می بایست قادر به اتصال به سیستم باشند. كارت های گرافیك قدیمی اغلب از طریق  اسلات هایISA و یا PCI  به سیستم  متصل می شوند . اغلب كارت های گرافیك جدید از پورتAGP برای اتصال به كامپیوتر استفاده می نمایند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 11 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی


تكنولوژی Wireless به كاربر امكان استفاده از دستگاه های متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا كابل ، در حال حركت را می دهد. Wirelessبه تكنولوژی ارتباطی اطلاق می شود كه در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایكروویو ، به جای سیم و كابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود. از میان این دستگاه ها می توان پیغام گیرها، تلفن های همراه، كامپیوتر های قابل حمل، شبكه های كامپیوتری، دستگاه های مكان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد. تكنولوژی Wireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش كلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می كند. 

تكنولوژی Wireless به كاربر امكان استفاده از دستگاه های متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا كابل ، در حال حركت را می دهد. Wirelessبه تكنولوژی ارتباطی اطلاق می شود كه در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایكروویو ، به جای سیم و كابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود. از میان این دستگاه ها می توان پیغام گیرها، تلفن های همراه، كامپیوتر های قابل حمل، شبكه های كامپیوتری، دستگاه های مكان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد. تكنولوژی Wireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش كلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می كند. 

● فواید تكنولوژی Wireless 

تكنولوژی Wireless به كاربر امكان استفاده از دستگاه های متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا كابل ، در حال حركت را می دهد. شما می توانید صندوق پست الكترونیكی خود را بررسی كنید، بازار بورس را زیر نظر بگیرید، اجناس مورد نیاز را خریداری كنید و یا حتی برنامه تلویزیون مورد علاقه خود را تماشا كنید. بسیاری از زمینه های كاری از جمله مراقبت های پزشكی، اجرای قوانین و سرویس های خدماتی احتیاج به تجهیزات Wireless دارند. 
تجهیزات Wireless به شما كمك می كند تا تمام اطلاعات را به راحتی برای مشتری خود به نمایش در بیاورید. از طرفی می توانید تمامی كارهای خود را در حال حركت به سادگی به روز رسانی كنید و آن را به اطلاع همكاران خود برسانید. 
تكنولوژی Wireless در حال گسترش است تا بتواند ضمن كاهش هزینه ها، به شما امكان كار در هنگام حركت را نیز بدهد. در مقایسه با شبكه های سیمی ، هزینه نگهداری شبكه های Wireless كمتر می باشد. شما می توانید از شبكه های Wireless برای انتقال اطلاعات از روی دریاها، كوهها و استفاده كنید و این در حالی است كه برای انجام كار مشابه توسط شبكه های سیمی، كاری مشكل در پیش خواهید داشت. سیستم های Wireless می توانند به سه دسته اصلی تقسیم شوند.

▪ سیستم Wireless ثابت: 

از امواج رادیویی استفاده می كند و خط دید مستقیم برای برقراری ارتباط لازم دارد. بر خلاف تلفن های همراه و یا دیگر دستگاههای Wireless، این سیستم ها از آنتن های ثابت استفاده می كنند و به طور كلی می توانند جانشین مناسبی برای شبكه های كابلی باشند و می توانند برای ارتباطات پرسرعت اینترنت و یا تلویزیون مورد استفاده قرار گیرند. امواج رادیویی وجود دارند كه می توانند اطلاعات بیشتری را انتقال دهند و در نتیجه از هزینه ها می كاهند. 

▪ سیستم Wireless قابل حمل: 

دستگاهی است كه معمولا خارج از خانه، دفتر كار و یا در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه های این سیستم عبارتند از : تلفن های همراه، نوت بوكها، دستگاه های پیغام گیر و PDA ها. این سیستم از مایكروویو و امواج رادیویی جهت انتقال اطلاعات استفاده می كند. 

▪ سیستم Wireless مادون قرمز: 

این سیستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنالهایی محدود بهره می برد. این سیستم معمولا در دستگاه های كنترل از راه دور، تشخیص دهنده های حركت، و دستگاه های بی سیم كامپیوترهای شخصی استفاده می شود. با پیشرفت حاصل در سالهای اخیر، این سیستم ها امكان اتصال كامپیوتر های نوت بوك و كامپیوتر های معمول به هم را نیز می دهند و شما به راحتی می توانید توسط این نوع از سیستم های Wireless ، شبكه های داخلی راه اندازی كنید. 


● آینده Wireless 

نسل سوم شبكه ها ۳،G، نسل آینده شبكه های Wireless نامگذاری شده است. سیستم های ۳G كمك می كنند تا صدا و تصویر و داده را با كیفیت مناسب و به سرعت انتقال دهیم. پیش بینی IDC برای كاربردی شدن ۳G سال ۲۰۰۴ بود و پیش بینی می كرد تا آن موقع در حدود ۲۹ میلیون كاربر m-commerce) mobile commerce) در آمریكا وجود خواهند داشت. از طرفی IBM معتقد بود كه بازار كلی تجهیزات Wireless در سال ۲۰۰۳ به رقمی بالغ بر ۸۳ بیلیون دلار خواهد رسید.



فناوری ADSL چیست ؟ 


ADSL کابل تلفن موجود را برای دستگاه های تلفن استاندارد ( مانند تلفن یا فاکس ) ، قابل استفاده می کند . مانند یک اتصال پرسرعت داده به ISP عمل می نماید . 
این کار با تبدیل داده از کامپیوتر کاربر و یا شبکه محلی LAN به سیگنال های صوتی با فرکانس بالا انجام می گردد ، که این سیگنال های با فرکانس بالا می توانند در طول کابل تلفن کاربر ، در همان بازه زمانی که سیگنال ها از تلفن یا فاکس عبور می کند ، منتقل شوند . 
فیلتر، از پارازیت حاصل از فرکانس بالا که از انتقال بوسیله تلفن یا فاکس ایجاد می شود جلوگیری کرده و سیگنال دیجیتال با فرکانس بالا بوسیله دستگاه کشف می شود را متوقف می کند . 
ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line ( خطوط مشترک دیجیتالی نا متقارن ) می باشد . ADSL دومین تکنولوژی بزرگ در ارتباطات با پهنای باند بالا خواهد شد . ADSL توانایی عبور حداکثر 7 مگابایت داده را از میان سیمهای تلفن مسی ، که در حال حاضر در اکثر منازل نصب شده است و در دسترس می باشد را دارا می باشد. 
به طور کلی ، ADSLتکنولوژی انتقال با سرعت بالا است . ADSL در واقع نوعی از DSL ها می باشد که ارتباط آن نامتقارن می باشد ، یعنی سرعت ارسال داده در ثانیه کمتر از دریافت آن است . به هر حال ف خروجی ( مسیر کند تر ) ، هنوز به طور قابل توجهی سریع تر از اتصال با مودم آنالوگ عمل می کند . ADSL پهنای باند خطوط مسی را به کانال هایی تقسیم می کند و آخرین کانال را جهت ارسال صدا و فاکس معمولی اختصاص می دهد و بقیه را برای انتقال دو طرفه اطلاعات استفاده می کند. 
در این روش ، ADSL می تواند انتقال داده ، تصویر و فاکس را با سرعت بالا هم زمان فراهم کند ، که تمام اینها بدون قطع اتصال سرویس تلفن همیشگی (عادی ) روی همان خط انجام می شود . یک محدوده فرکانس اختصاص داده شده برای POST ) سرویس مخابراتی معمولی ( وجود دارد ، بنابر این همچنان می توانید تماس تلفنی خود را در خلال انتقال داده با سرعت بالا داشته باشید . 

مزایا 
مزایای بسیاری در استفاده ADSL است ، ADSL سرعت انتقال داده جاری را بالا می برد . در حال حاضر ، ADSL به تحویل با سرعت دانلود تا حد 2 مگابایت و سرعت آپلود تا حد 256 کیلوبایت است . البته توانایی افزایش این سرعت ها نیز وجود دارد . در آینده می توان سرعت دانلود را تا حد 32 مگابایت و سرعت آپلود را تا حد 2 مگابایت افزایش دهند . 
بدون نیاز به برقراری ارتباط Dial Up ، ADSL پهنای باند زیادی برای خط تلفن موجو درست می کند و با نصب مودم ADSL ارتباط همیشه برقرار است که این امر به شماره گیری برای بر قراری ارتباط به اینترنت یا شبکه محلی ( LAN ) را رفع می کند . 
حداکثر استفاده از منابع عادی سرویس های تلفن در حدود 1 درصد ظرفیت واقعی خطوط تلفن می باشد . ADSL ، نود و نه درصد قسمت هدررفته را برای انتقال داده با سرعت بالا مورد استفاده قرار می دهد . 
این کار مستقر کردن کانال های فرکانس متقاوت برای کاربرد های مختلف به انجام می رسد ف بنابر این هنگامیکه بقیه سیم برای انتقال اطلاعات با فرکانس بالا استفاده می شود هنوز ارتباط صدا با آخرین حد طیف فرکانسی بر قرار است . 
قابلیت چند وظیفگی هم در آن به این دلیل که کانال های فرکانسی مختلفی روی یک سیم استفاده می شود ، باعث شده که ADSL قادر به استفاده هم زمان از صدا و داده باشد . بطوریکه میتوان از تلفن و فاکس استفاده کرد و هم زمان به شبکه NET و یا شبکه محلی LAN دسترسی داست و تمام اینها روی همان خط تلفن است .


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 11 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

 

1. مودم US ROBOTIC

2. مودم D LINK

3. مودم ASUS

4. مودم TP LINK

5. مودم LINKSYS

6. مودم GIGABYTE

7. مودم MOTOROLA

8. مودم SMC

9. مودم ZYXLE

10. مودم Zoltrix

11. مودم Dell

مودم های موجود در بازار به سه سری از نظر اینترفیس تقسیم می شوند :

1- با اینترفیس Ethernet

-2 با  اینترفیس USB

-3 با اینترفیس USB و Ethernet

کاربرانی که مودم های نوع سوم استفاده می کنند می توانند هر زمان که مایل باشند مودم خود را دوباره و متناسب با اینترفیس دلخواه تنظیم کنند اما استفاده از هر دو به صورت همزمان کار درستی نیست و در اکثر مواقع مسیر نیست ( استفاده همزمان و انتقال اطلاعات از هر دو اینترفیس به یک دستگاه و در یک جهت امکان پذیر نیست ! ) . پس کدام یک مناسب تر است ؟ …

پاسخ این مطلب با توجه به مطالب زیر و نیاز تو تعیین می شود ولی در حالت عادی یک مودم Ethernet می تواند تمامی نیاز تو را به راحتی رفع کند . حال به بررسی تک تک پرامتر های مورد نظر می پردازیم :

مزایا :

اطمینان : در اینترفیس و ارتباط با USB تو دارای قطع ارتباط و افت سرعت بیشتری نسبت به Ethernet خواهید بود . که یکی از دلایل آن استفاده بیشتر از منابع پردازشگر در شبکه USB نسبت به Ethernet هست .

مسافت : کابل های Ethernet برد مسافت بیشتری نسبت به کابل های USB دارند به طوری که یک کابل تکیEthernet توانایی پوشش کامل حداقل یک خانه یا به عبارتی دیگر توانایی پوشش 100 متر را دارد ( لازم به ذکر است در حالتی عادی توانایی پوشش 100 متر وجود ندارد ) و این در حالی است که یک کابل USB توانایی پوشش حداکثر 5 متر را دارد .

بدون نیاز به نصب درایور : یکی از مشکلات مهمی که اکثرا کاربران مودم های اینترفیس USB به آن دچار هستند ، مشکل دسترسی راحت به درایور های سخت افزاری مورد نیاز مودم خود هست که اکثرا در سیستم عامل های جدید مانند سیستم عامل ویستا درایور مورد استفاده مودم هنوز منتشر نشده است و این در حالی است که اکثرا سیستم عامل های نوین مانند XP یا جدید تر بدون نیاز به نصب هیچ گونه نصبی به راحتی می توانند از مودم خود استفاده کنند و اکثر سیستم عامل های موجود با این مودم ها سازگاری کامل دارند . در کل نیاز نداشتن به منابع تامین برای درایور و سازگاری یکی از بزرگترین و بهترین محاسن اینترفیس Ethernet است .

· سرعت بیشتر : همان گونه که گفته شد شبکه USB لود سنگین تری نسبت به Ethernet دارد و از این رو سرعت شبکه های Ethernet از شبکه های USB بیشتر است . البته در اکثر مواقع و در اکثر جاها هر دو اینترفیس یعنیEthernet و USB 2.0 از نظر ارائه بهنای باند مورد نیاز ما با توجه به سرعت ارائه شده توسط عرضه کننده (‌ISP ) کافی و مناسب است که این قاعده در مورد کشورمان نیز صدق می کند اما با این وجود برای شبکه هایی که سرعت بسیار بالاست قطعا اینترفیس USB انتخاب مناسبی نیست .

معایب :

قیمت : در اکثرا مواقع می توان در بازار مشاهده کرد که شبکه ها و مودم هایی با اینترفیس Ethernet قیمت بیشتری نسبت به شبکه های USB پیدا می کنند دو دلیل عمده دارد : 1- قیمت خود مودم Ethernet نسبت به یک هم رده USBبیشتر است

. 2- در اکثرا مواقع عرضه کنندگان برای تنظیمات و آماده سازی مودم با شبکه هزینه ای را دریافت می کنند که خود باعث افزایش قیمت کلی تمام شده شبکه با اینترفیس Ethernet می شود بدون نیاز به کارت شبکه : در اکثر مواقع کارت شبکه موجود است یا تهیه آن آسان است و به راحتی می توان از آن ها بر روی کامپیوتر های شخصی و یا در نت بوک هایی که این کارت را به صورت Built-In دارند استفاده کرد اما در

مواقع نادری که این امکان وجود ندارد تنها راه استفاده از شبکه های باند عرض استفاده از اینترفیس USB است که بدون نیاز به این کارت شبکه مستقیم به دستگاه گیرنده متصل می شود .

حال با توجه به گفته های بالا در صورتی که دسترسی به کارت Ethernet ( کارت شبکه ) دارید قطعا از اینترفیسEthernetاستفاده کنید . در صورتی که مودم تو توانایی استفاده از هر دو نوع اینترفیس را دارد تو در یک صورت می تواند از هر دو اینترفیس به صورت همزمان استفاده کنید که ISP تو حداقل دو IP به تو اجاره دهد که در اکثر مواقع برای استفاده های شخصی در ISP های کشور همچین امکانی غیر ممکن است . پس برای همین تو باید در صورتی نیاز از یکی از اینترفیس ها استفاده کنید . ( برای استفاده در یک کامپیوتر


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 11 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

زیر و بم تبلت‌های ارزان 

تا پیش از عرضه تبلت‌های ارزان قیمت به بازار، همگان تبلت را دستگاهی از قوم و خویش‌های همین گرانقیمت‌های خوشنام می‌شناختند و نگاه‌ها به محدوده دستگاه‌هایی که با قیمت ارزان به بازار عرضه شده بود تا حدود زیادی تردیدآمیز بود.

Android-4.1-Tablet-Pc-Fenris-9.7-Inch-3اما طی یکسال اخیر در پی بروز اتفاقاتی جدید در بازار، شاهد هستیم که تبلت‌های ارزان قیمت نه تنها در بازار به شدت پرفروش شده‌اند، بلکه چهره کلی بازار تبلت بسیار متفاوت با حدود یک سال و نیم قبل (یعنی قبل از زمان عرضه نمونه‌های ارزان قیمت تبلت به بازار) شده است. رشد شدید عرضه نمونه‌های ارزان‌قیمت تبلت به بازار، افزایش چشمگیر تنوع در مورد برند، مدل، طرح و حتی ابعاد و قابلیت‌های فنی در کنار حمایت شرکت‌های صاحب نام از این برندهای ناآشنا تا حدود زیادی در رشد بازار این نوع تبلت‌ها موثر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس اعلام فعالان بازار؛ رشد این تبلت‌ها در بازار در حدی بوده است که اکنون سهم فروش تبلت‌های ارزان قیمت در بازار به مراتب بالاتر از برندهای شناخته شده نظیر APPLE است.

شاید به دلیل همین توجه زیاد به سمت تبلت‌های ارزان قیمت با میانگین قیمت۱۹۰ تا ۶۰۰هزار تومان است که هر روز شاهد عرضه برندی جدید در این زمینه به بازار داخلی هستیم.

با توجه به این موضوع در این بخش ما ضمن بررسی این تبلت‌ها به معرفی برخی از ارزان قیمت‌های محبوب پرداخته‌ایم. پس اگر قصد خرید چنین تبلت‌هایی را دارید (تبلت‌هایی با میانگین قیمت ۱۹۰هزارتا ۶۰۰ هزار تومان) این گزارش را بخوانید:

 زیر و بم تبلت‌های ارزان

این یک حقیقت است که هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست. با کمی تحقیق و بررسی و البته مقایسه تبلت‌های فوق‌ارزان با برندهای نه چندان شناخته شده و برندهای مطرح به خوبی این موضوع برایتان روشن می‌شود.

حقیقت این است که تبلت‌های فوق ارزان به ویژه آن دسته‌ای که محصول کارخانه‌های آسیایی بوده و چندان شناخته شده نیستند از لحاظ کانفیگ (قابلیت‌های فنی) هرگز به پای تبلت‌های مطرح بازار نمی‌رسند. این تفاوت را می‌توان در طراحی و جنس بدنه، نوع ،کیفیت و وضوح تصویر صفحه نمایش ، قابلیت‌های فنی نظیر پردازنده و گرافیک نصب شده روی دستگاه و در نهایت سرعت پردازش دستگاه، پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی گوناگون ،امکانات ارتباطی و… مشاهده کرد.

بررسی این موضوعات می‌تواند دلیل منطقی برای قیمت ارزان تبلت‌های بی‌نام و نشان در بازار باشد.

به گفته علی موذنی یکی از عرضه‌کنندگان تبلت در بازار موبایل ایران؛ تبلت‌های ارزان قیمت که معمولا موطن آنها شرکت‌های چینی و آسیای جنوب شرقی است، اگر چه قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر نمونه‌هایی که تحت لیسانس شرکت‌های شناخته شده در چین یا هر کجای دیگری تولید می‌شوند، اما دارای برخی محدودیت‌ها و نقاط ضعف هستند.

به گفته وی؛ معمولا تبلت‌های ارزان قیمت از سرعت پردازش پایینی برخوردارند که این موضوع سبب می‌شود برخی از برنامه‌های کاربردی به راحتی روی این تبلت‌ها نصب و اجرا نشود. وی همچنین با اشاره به اهمیت صفحه نمایش تبلت‌ها به «دنیای اقتصاد» گفت: تبلت‌های فوق ارزان معمولا دارای صفحات نمایشی با کیفیت و وضوح پایین هستند که با مد نظر قرار دادن این موضوع که صفحه نمایش مهم‌ترین بخش تبلت است به خوبی توجیه‌کننده قیمت پایین تبلت‌های اینچنینی است.

سالارمنش یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: معمولا بسیاری از تبلت‌هایی که در آسیا به فروش می‌رسند، به ویژه آنهایی که از چین و جنوب شرق آسیا روانه بازار می‌شوند، فاقد طراحی مناسب هستند و از سوی دیگر مشکلاتی دارند که در اثر نبود نظارت کافی در کنترل کیفیت ایجاد شده‌اند. یکی دیگر از فعالان بازار هم در این‌باره گفت: به‌رغم  ظاهر زیبا و فریبنده‌ای که تبلت‌های فوق ارزان دارند، اما از کیفیت مناسبی از نظر سخت‌افزار و بدنه  برخوردار نیستند. به عنوان مثال سیستم عامل این نوع تبلت‌ها معمولا با سخت افزار تبلت ناهمخوانی دارد و این امر موجب بروز اشکالاتی چون هنگ کردن در زمان اجرای اپلیکیشن‌های سنگین، به روز رسانی ناموفق سیستم عامل و ناپایداری اتصال wifi می‌شود. همچنین عدم شارژ دهی مناسب، کیفیت بد دوربین و داغ کردن بیش از اندازه تبلت و در موارد معدود سوختن صفحه نمایش از دیگر مشکلاتی است که این دسته از تبلت‌ها دارند.

تبلت‌های ارزان مناسب چه افرادی است؟

در مقابل انتقادهایی که از تبلت‌های ارزان قیمت شده است، اما بی‌انصافی است اگر بگوییم که این تبلت‌ها هیچ نکته مثبتی ندارند. به گفته فعالان بازار قیمت ارزان مهم‌ترین ویژگی این تبلت‌ها است. همچنین به گفته نورمحمدی، یکی از عرضه‌کنندگان تبلت‌های ارزان‌قیمت، تبلت‌ها بدون قابلیت‌های ارتباطی تنها در حد سرگرمی باقی می‌مانند و کاربردهای حرفه‌ای خود را از دست می‌دهند. ارتباط با شبکه در این محصولات از طریق وایرلس برقرار می‌شود و تقریبا تمام مدل‌های موجود در بازار از وایرلس‌های سازگار با استاندارد ۸۰۲٫۱۱n پشتیبانی می‌کنند. تبلت‌های ارزان قیمت هم از این ویژگی برخوردارند که این موضوع موجب محبوبیت آنها شده است.

علاوه بر اینها، تبلت‌های ارزان قیمت بازار معمولا به سیستم عامل محبوب آندروید، صفحه نمایش هفت اینچی لمسی، پورت‌ها و امکانات ارتباطی مورد نیاز کاربر مجهزند. به گفته این فعال بازار، این موضوع در کنار حمایت شرکت‌های مطرح از این محصولات بابت ارائه خدمات پس از فروش تا حدود زیادی موجب مقبولیت این تبلت‌ها در بازار شده است.

این فعال بازار همچنین گفت: این تصوری اشتباه است که تبلت‌هایی که با برندهای غیر مطرح به بازار عرضه شده‌اند ارزان هستند.بلکه این تبلت‌ها با قیمت واقعی به فروش نمی‌رسند و هزینه‌ای بابت برند به قیمت واقعی کالا افزوده نمی‌شود. به همین دلیل است این تبلت‌ها نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان محبوب شده‌اند.

برندهای عرضه‌کننده

در کنار برندهایی نظیر A، A RCHOS ، Hyundai  Huawei، ViewSonic، Jetway، Marshalو… که از برندهای شناخته شده در حوزه‌های تجهیزات کامپیوتری و… هستند برندهای دیگری نیز به تولید تبلت روی آورده‌اند. برندهایی که شاید تا کنون حتی نامی از آنها نشنیده باشید.

۳Q ،VIVA ، VELOXI ،AINOL،SMART TOUCH ،STC ، HIRO ،UNI PAD ، PIPO و… برندهایی هستند که این روزها در بازار تبلت به چشم می‌خورند. این تبلت‌ها معمولا قیمتی حدود ۲۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارند. برخی از این برندها نیز که بیشتر در رده بدون نام‌ها هستند با استفاده یا سوءاستفاده از برندهای مطرحی نظیر پیرکاردین محصولات خود را در بازار معرفی کرده‌ا‌ند.

علاوه بر این گروهی به عرضه تبلت‌هایی برای دانش‌آموزان پرداخته‌اند و اعلام می‌کنند وزارت آموزش و پرورش به آنها مجوز داده است. در حالی که وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران این موضوع را تکذیب و اعلام کرده است که هیچ مجوزی به شرکتی برای تولید یا عرضه تبلت دانش‌آموزی نداده است.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

تبلت چیست و چه مشخصاتی دارد؟

All_About_Tablets

مدتی است که نام تبلت ها زیاد به گوش می‌رسد. محصولاتی که با سر و صدای بسیار به تازگی وارد بازار شده‌اند و قیمت آن‌ها نیز اغلب با یک رایانه ارزان برابری می‌کند. اما اینکه تبلت ها واقعاً چه دستگاهی هستند و چه کاری می‌توانند انجام دهند موضوعی است که برای دانستن آن باید به خواندن ادامه دهید. نام دیگر تبلت ها، لوح‌های اینترنتی است. با همین عنوان مشخص می‌شود که یکی از مهم‌ترین کاربردهای تبلت ها کار با اینترنت است. اما این محصولات هیچ وسیله جانبی به همراه ندارند. در کنار آن‌ها کیبورد یا ماوس نخواهید دید و همه دنیای یک رایانه در همان لوح کوچک خلاصه می‌شود. (ادامه دارد…)

 

كار با تبلت ها

ورودی اصلی اطلاعات یا به عبارت بهتر تمام کار با یک تبلت از طریق صفحه نمایش آن انجام می شود زیرا این نمایشگر از نوع لمسی است و تنها کافی است با نرمی نوک انگشت به صفحه آن اشاره کنید تا دستور مورد نظر را انجام دهد. تایپ و کلیک روی موضوعات مختلف از همین طریق انجام می شود زیرا این صفحات از نوع خازنی یا حرارتی هستند و حساسیت بالایی در مقابل لمس دارند. صفحه نمایش تبلت ها به صورت چند لمسی ساخته می شوند یعنی در یک لحظه می توانید دو یا چند انگشت را برای اجرای دستورهای مختلف روی صفحه قرار دهید. مثلا زمانی که می خواهید یک عکس را در ابعاد بزرگ تر مشاهده کنید کافی است دو انگشت را روی صفحه گذاشته و آنها را از یکدیگر دور کنید. با قرار دادن انگشت و چرخاندن آن در محیط یک دایره فرضی جهت عکس تغییر خواهد کرد.

سيستم عامل در تبلت ها

توانایی یک تبلت به نرم افزارهای درون آن است و نرم افزار نیز باید در محیط سیستم عامل مخصوص خود اجرا شود. این محیط می تواند سیستم عامل اندروید باشد با انبوهی از نرم افزارها که توسط کاربران تولید شده است و یا سیستم عامل IOS شرکت اپل که فقط روی تبلت های مخصوص خودش به نام آی پد اجرا می شود. بیشترین تبلت های موجود در بازار مجهز به اندروید هستند با این حال سیستم عامل اندروید دارای نسخه های متعددی است و می توان گفت هرچه نسخه این سیستم عامل بالاتر باشد کارایی و انعطاف آن بیشتر است.

پشتيباني از زبان فارسي در تبلت ها

توجه داشته باشید که توانایی پشتیبانی از زبان فارسی در تمام نسخه های اندروید، مخصوصا نسخه های اولیه وجود ندارد. زبان فارسی را می توان با کمک برخی برنامه ها و تنظیمات یا با تغییر نسخه سیستم عامل به تبلت افزود ولی این کار نیز دردسرهای خود را دارد پس بهتر است از همان ابتدا، زبان فارسی روی دستگاه باشد.

توانايي هاي نرم افزاري

تبلت ها اغلب کاربردهای ساده یک کامپیوتر را دارند. البته نه با قدرتی که یک رایانه دسکتاپ برنامه ها را اجرا می کند اما از طریق آنها می توانید به مرور اینترنت بپردازید، اسناد متنی را ویرایش کنید، ای میل ها را پاسخ بدهید و بسیاری موارد دیگر. اغلب نرم افزارهای اداری و حتی برخی از نرم افزارهای مهندسی روی تبلت ها قابل اجرا هستند و به عنوان مثال اخیرا نرم افزار نقشه کشی اتوکد هم معرفی شده است. یکی از مواردی که در کار با نرم افزارهای مختلف اهمیت دارد توان پردازشی دستگاه است.

سرگرمي و تبلت

یکی از مهم ترین کاربردهای تبلت ها نیز سرگرمی است در واقع می توان گفت مهم ترین کاربرد فعلی تبلت برای اغلب کاربران سرگرمی است. بازی های زیادی وجود دارند که می توانید آنها را روی یک تبلت کوچک اجرا کنید با این حال همچنان هیجان یک بازی سرگرم کننده مانند آنچه که در کامپیوتر است را دارند. ضمن اینکه بازی در یک تبلت بسیار جذاب است زیرا با تکان دادن آن می توانید بازی را کنترل کنید و این دستگاه مانند یک دسته بازی عمل خواهد کرد. با این تفاوت که یک صفحه نمایش بزرگ در میان دستان شماست.

صفحه نمايش تبلت ها

صفحه نمایش اغلب تبلت ها در دو سایز هفت یا ۱۰ اینچی تولید می شود و می توانید بین مدل های هفت اینچی مانند مدل گالکسی سامسونگ یا ویوپد شرکت ویوسونیک و مدل های ۱۰ اینچی مانند آی پد شرکت اپل یکی را انتخاب کنید. به طور معمول هرچقدر صفحه نمایش بزرگ تر باشد کار با آن راحت تر است و خواندن صفحات وب یا مشاهده برنامه ها به آسانی انجام می شود اما در مقابل مواردی مثل عمر باتری کاهش پیدا می کند. اگر هم دنبال سایز کوچک تر هستید تا بتوانید آن را به راحتی در کیف و کوله پشتی رها کنید مدل های هفت اینچی مناسب تر هستند.

امكانات جانبي تبلت ها

تبلت ها مجهز به گیرنده های موقعیت هستند یعنی زمان که آنها را تکان می دهید و به یک سمت متمایل می کنید دستگاه این تغییر را متوجه خواهد شد. حساسیت این موقعیت یاب به حدی است که حتی با کمک برخی نرم افزارها می توانید همچون یک شاقول بنایی، از تراز بودن سطوح مطمئن شوید. گیرنده های تبلت در سه جهت طول، عرض و ارتفاع فعال هستند و موقعیت فضایی را بررسی می کنند. از این قابلیت می توانید در برنامه های مختلف هم کمک بگیرید. به عنوان مثال زمانی که بازی ماشین رانی می کنید خم کردن دستگاه به جلو مانند گاز است و با متمایل کردن آن به چپ و راست، فرمان را کنترل می کنید. در برنامه های مختلف نیز این ویژگی کاربرد دارد و زمانی که عکس ها را مشاهده می کنید می توانید با متمایل کردن دستگاه به یک سمت عکس های بعدی یا قبلی را هم ببینید.

موقعیت یاب جغرافیایی

اغلب تبلت ها دارای موقعیت یاب جغرافیایی (GPS) هستند و با کمک نرم افزارها می توانند در پیدا کردن مسیر به شما دوست عزیز علاقمند به تبلت tabletکمک کنند. اکنون نقشه های زیادی برای اندروید در ایران وجود دارد و پس از نصب، دستگاه با اتصال به ماهواره محل شما دوست عزیز علاقمند به تبلت tabletرا نشان خواهد داد و پس از آن می توانید با تعیین مقصد، از مسیر پیشنهادی عبور کنید. این ویژگی ها در ایران هم فعال هستند و برخلاف برخی نرم افزارها، محدودیتی ندارند.

ورودي ها و خروجي هاي تبلت

تبلت ها از نظر ورودی ها و خروجی ها با محدودیت هایی روبرو هستند. به عنوان مثال اغلب آنها از درگاه یو.اس.بی پشتیبانی نمی کنند و برای انتقال فایل ها لازم است از روش های دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید آنها را به کارت حافظه منتقل کنید یا از طریق بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل متصل شوید. معمولا تبلت ها دارای یک ورودی برای کارت حافظه هستند و از این طریق می توانید کارت هایی تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت را به آنها اضافه کنید. حجم ذخیره سازی تبلت ها محدود است و بیشترین ظرفیت را مدل های ۶۴ گیگابایتی دارند که قیمت آنها نیز در مقابل مدل های ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی بیشتر است.

تجهيزات ارتباطي سازگار با تبلت ها

تجهیزات ارتباطی نیز یکی دیگر از ویژگی های اصلی تبلت هاست. این محصولات با شبکه های کابلی سازگار نیستند زیرا پورت شبکه ندارند اما به خوبی از شبکه های بی سیم پشتیبانی می کنند. بعضی از آنها نیز می توانند از طریق یک سیم کارت به اینترنت متصل شوند البته فناوری های نسل جدید اینترنت روی شبکه های مخابراتی مانند نسل سوم و بعد از آن در ایران فعال نیست و به امید سال های آینده هزینه نکنید.

ادامه بدهید اطلاعات بیشتر

تبلت تبلت است

.به همین سادگی. وقتی دوستانم ازم در مورد تبلت توضیحاتی رو میخوان و میگن اصلا این تبلت چیه من میگم تبلت تبلته. دوستان عزیزم تبلت نه تلفن همراهه نه لپ تاپ نه یه وسیله برای بازی. تبلت تبلته

.حالا یعنی چی: یعنی اینکه تبلت وسیله ای است که برای کاربردهای چند جانبه طراحی شده وقتی که میبینم که روی یک تبلت یک پردازنده 1 گیگا هرتزی قرار داده شده است و سایر سخت افزارهای آن نیز نسبتا قدرتمند هستند ناخداگاه ذهنمان به سوی یک لپ تاپ میرود. اما زمانی که می بینیم به راحتی میتوان با یک تبلت صحبت نمود و کارهای یک موبایل را در سطح پایینتری به راحتی انجام می دهد ذهنمان به سوی موبایل می رود. اما هر کس یک بار هم با تبلت بازی کرده باشد آنرا مثل یک پلی استیشن کارامد می بیند

.پس می توان نتیجه گرفت که یک سیستم چند منظوره برای انجام کارهای مختلف ایجاد شده است که نام آن تبلت است

چند تصویر از تبلت :

 

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

 

لوح‌رایانه یا تَبلِت (به انگلیسی: Tablet PC) یک رایانه قابل حمل شبیه نوت‌بوک یا یک دستگاه لوح مانند است که دارای یک نمایشگر لمسی یا قلمی است که به کاربر خود این امکان را می‌دهد تا به جای موشواره و صفحه کلید با دستگاه توسط انگشت دست یا قلم کار کند. البته امکان نصب موشواره و صفحه کلید با سیم و یا بلوتوث وجود دارد.

لوح رایانه ها دارای سیستم عامل مختلف مانند اندروید از شرکت گوگل، مائیمو و میگو از نوکیا، آی او اس ساخت اپل، کروم ساخت گوگل، لینوکس، وب او اس از شرکت ایچ پی و ویندوز میباشد البته بلک بری نیز تبلت هایی با سیستم عامل اختصاصی روانه ی بازار کرده است.

تبلت ها از نظر شکل ظاهری و عملکرد هم انواع گوناگونی دارند.از گلکسی تب گرفته که چیزی بیشتر از یک گوشی هوشمند غول پیکر نیست، آی پد که واقعا از تمامی گوشی های هوشمند کنونی و حتی آینده هم چند سروگردن بالاتراست! تا تبدیل شونده های 64 بیتی فوجیتسو یا لنوو که با یک لپ تاپ دی تی ار یا یک دسکتاب دو هسته ای از هر لحاظ(گرافیک، سرعت پردازش، رم، گنجایش، لوازم جانبی)توان رقابت دارند. اندازه تبلت ها از یک نمونه جیبی که در کف دست جا می شود تا تخته های 14 اینچ هم میرسد. صورت های مختلف تبلت اسلیت ها یا تخته ها اولین نوع و شناخته شده ترین نوع تبلت است که تمام رایانه فقط یک قطعه است و دیگر خبری از صفحه کلید فیزیکی نیست که در این شرایط از صفحه کلید مجازی لمسی استفاده می شود البته به قیمت از دست دادن بخشی از فضای صفحه به طور موقت. تبدیل شونده ها همانند لپ تاپ یک صفحه کلید فیزیکی دارند که تبلت دور آن 180 درجه میچرخد و میتوان تبلت را روی آن خواباند.اگر چه این نوع متداول تر است اما خطر آاپل رسیدن به دستگاه براثر چرخش نادرست در این نمونه بسیار بالاست. دورگه ها هم صفحه کلید دارند اما با این تفاوت که چرخان نیست ولی قابل جدا شدن است. کتابچه ها دارای دو صفحه نمایش هستند که یکی یا هر دوی آن لمسی یا چند لمسی است.این نمونه احتمالا بزرگترین مدل و یقینا گران ترین تیلت موجود در بازار است. رایانه فوق قابل حمل کوچکترین نمونه تبلت است که اندازه یک پی دی ای یا گوشی هوشمند بزرگ است و در جیب های بزرگ(البته نه خیلی بزرگ!)جا می شود.این مدل محصول همکاری مشترک مایکروسافت، اینتل و سامسونگ در طی برنامه اوریگامی می باشد. قدرت تبلت ها متفاوت است.ای آر ام ها مانند آندروید و آی او اس در حقیقت گوشی های هوشمند فوق پیشرفته در اندازه و شکل غیر معمول هستند اما 32 بیت ها و64بیت ها یک رایانه همه کاره امروزی هستند.

منبع : ویکی پدیا

 

 

بیشتر بخوانید

تبلت پی سی چیست؟

Tablet PC یک کامپیوتر قابل حمل شبیه نوت بوک یا یک دستگاه لوح مانند است که دارای یک نمایشگر لمسی یا قلمی است که به کاربر خود این امکان را می دهد که به

جای موس و کیبورد با دستگاه توسط انگشت دست یا یک قلم مخصوص که Stylus نام دارد کار کند.

Table PC ها توسط اتصالات بیسیم به شبکه و اینترنت متصل می شوند. شکل لوح مانند این کامپیوتر ها این امکان را می دهد تا آنها در مکان هایی که استفاده از لپ تاپ ها مشکل یا سنگین است قابل استفاده باشند. Tablet PC ها نقطه اوج پیشرفت تکنولوژی سخت افزارهای نوت بوک و راحتی امکان کار و ورود اطلاعات به دستگاه هستند.

انواع Tablet PC

Slate – لوح

Slate یا لوحی نوعی از این خانواده که فاقد کیبورد هستند. هر چند که امکان اتصال جداگانه کیبورد USB یا بلوتوث به آنها وجود دارد. این نوع معمولا دارای نمایشگر از نوع LCD با سایز بین 8.4 تا 14.1 اینچ هستند و به عنوان کامپیوتر کار در شغل های ایستاده مانند پزشکی، آموزش و .. بسیار استفاده می شوند.

Convertibles – قابل تبدیل

این نوع از Tablet PC یک بدنه اصلی دارای کیبورد و یک نمایشگر دارند. این نوع شباهت زیادی به لپ تاپ های پیشرفته دارد و اغلب بزرگتر و سنگین تر از نوع Slate هستند. اغلب نمایشگر از طریق یک مفصل به بدنه متصل است. این مفصل به نمایشگر این امکان را میدهد که 180 درجه حول محور خود بچرخد و بتواند به صورت برعکس روی بدنه و کیبورد قرار بگیرد و یک صفحه تخت قابل نوشتن ایجاد می شود. این قابلیت یک نقطه ضعف هم برای این نوع کامپیوتر محسوب می شود. زیرا این انواع در محل مفصل خود ضعیف هستند و به راحتی آاپل می بینند. البته انواعی از مدل ها با استحکام بالاتر در دسترس است.

این نوع از Tablet ها در حال حاضر مشهورترین نوع در میان دیگر انواع هستند به دلیل اینکه به افرادی که هنوز به استفاده از قلم یا دست برای کار با کامپیوتر عادت ندارند این امکان را می دهد تا بتوانند از کیبورد استفاده کنند.

Hybrid – ترکیبی

مدل های هیبرید یا دو رگه انواعی هستند که خصوصیات Slate ها و Convertible ها را با هم دارند. این انواع دارای یک کیبورد هستند که قابلیت جدا شدن از دستگاه را دارد. نوع دو رگه نباید با انواع Slate که دارای کیبورد قابل جدا شدن هستند اشتباه گرفته شود. کیبورد های قابل جدا شدن انواع Slate قابلیت چرخش و تبدیل به یک کامپیوتر شبیه Convertible ها را ندارند.

استفاده از Tablet ها روز به روز در حال گسترش است. قیمت این نوع کامپیوتر نیز در حال کاهش است و میتوان با قیمتی کمی بیشتر از یک لپ تاپ، یک Tablet PC خریداری کرد.

 

کاربرگرامی شما می توانید برای خرید انواع تبلت ها از فروشگاه اینترنتی دی جی ابزار خرید نمایید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

معرفی برترین مدل های لپ تاپ MSI

شرکت MSI پنج محصول در سری لپ‌تاپ‌های خود از جمله سری G به عنوان سری Gaming شرکت MSI، سری F با پردازش فوق سریع، سری C که قدرت پردازشی و مولتی‌مدیا را در کنار هم جمع کرده است، سری بسیار زیبا و باریک X-Slim با طول عمر باطری فوق‌العاده و سری Wind U فوق سبک عرضه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از ایلنا، اریک کو نایب رییس فروش جهانی MSI Notebook، در این باره اظهارداشت: در چند سال اخیر MSI سعی کرده به یکی سازندگان برتر لپ‌تاپ تبدیل شود.

این شرکت سرمایه‌گذاری عظیمی در زمینه تحقیق و توسعه، طراحی زیبا و بازاریابی محصولات خود انجام داده است و پنج محصول جدید این شرکت GT663، FX603، CX420، X360 و U160DX موفق به کسب جایزه Taiwan Excellence Award شده‌اند.

لپ‌تاپ GT663 برجسته‌ترین محصول MSI

لپ‌تاپ GT663 که نسل جدید سری لپ‌تاپ‌های قدرتمند G شرکت MSI محسموب می‌شود با جدیدترین پردازنده چهار هسته‌ای سری Core i7 و با سه ماژول چهار گیگابایتی حافظه DDR3 برای رسیدن به حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه عرضه شده است.

لپ‌تاپ GT663 از فن‌آوری Turbo Drive دو گانه هم برخوردار است، فن‌آوری که کارایی پردازنده و صفحه‌نمایش را افزایش می‌دهد. تنها یک تماس کوچک کلید‌ لمسی Turbo که در بالای صفحه کلید قرار گرفته کافی است تا فن‌‌آوری TDE+ قدرت پردازنده و عملکر صفحه‌نمایش را افزایش دهد. این فن‌آوری بدون وقفه کمک می‌کند در زمان‌های ضروی قدرت پردازشی و عملکرد لپ‌تاپ خود را تا میزان قابل توجهی افزایش دهید.

لپ‌تاپ FX603

دراین مدل از فناوری ضد خش و ضد فرسودگی انحصاری MSI در طراحی بدنه، اسپیکرهایی با قدرت خروجی فوق‌العاده، صفحه‌کلید چیکلت و یک تاچ‌پد برجسته در کنار منطقه مخصوص کلید‌های Hotkey استفاده شده است. برای افزایش قدرت مولتی‌مدیا FX603 در این مدل از پردازنده قدرتمند سری Core i5 اینتل استفاده شده است. همچنین زمانی که این لپ‌تاپ مشغول پردازش برنامه‌های سنگین است فن‌آوری TDE بدون لحظه‌ای وقفه قدرت پردازنده مرکزی را افزایش می‌دهد. در کنار تمام ویژگی‌های مذکور در FX603، کارت‌گرافیک مجزای GeForce GT 425M به کارگرفته شده که کاملا از DirectX 11 پشتیبانی می‌کند.

در زمانی که به پردازش برنامه‌های گرافیکی سنگین نیاز است فناوری GPU Boost با فعال کردن کارت‌گرافیک مجزا به بیشترین عملکرد گرافیکی می‌رسد در حالی که در اجرای برنامه‌های سبک این فناوری با چرخش بر روی کارت‌گرافیک مجتمع عمر باطری لپ‌تاپ را افزایش می‌دهد.

لپ‌تاپ MSI CX420

لپ‌تاپ CX420 جدیدترین مدل ۱۴ اینچی MSI از سری کلاسیک این شرکت محسوب می‌شود که در آن از جدیدترین پردازنده سال ۲۰۱۰ سری Core اینتل استفاده شده است. نه تنها سطح داخلی لپ‌تاپ و به خصوص محل قرارگرفتن مچ دست کاربر با استفاده از طرح درخشنده و ضدخش CFP شکل گرفته بلکه استفاده از صفحه‌کلید چیکلت و تاچ‌پد یکپارچه کار با آن را بسیار ساده و روان کرده است.

این لپ‌تاپ فوق باریک ۱۴ اینچی وزنی کمتر از ۲٫۲ کیلوگرم دارد و به کاربران اجازه می‌دهد در کنار قابلیت حمل بالا از یک عملکرد مولتی‌مدیا فوق‌العاده لذت ببرند.

لپ‌تاپ X360، نهایت زیبایی و سبکی

مدل X360 که جدیدترین گام MSI در سری زیبای X-Slim این شرکت محسوب می‌شود به همراه پردازنده Arrandale ULV شرکت اینتل ارائه شده تا در کنار عملکردی برجسته یک عمر باطری فوق‌العاده را برای کاربران خود فراهم کند. در طراحی این لپ‌تاپ از پردازنده Core i5 اینتل به همراه فن‌آوری Turbo Boost و Hyper-Threading استفاده شده است. چیپ‌ست H55 هم در کنار عملکرد ویدیویی و صوتی بالا به X360 یک طول عمر باطری فوق‌العاده به میزان ۹ ساعت بخشیده است.

لپ‌تاپ X360 از یک بدنه فوق باریک استاندارد و طراحی بسیار سبک همانند دیگر لپ‌تاپ‌های سری X-Slim بهره می‌برد. وزن این لپ‌تاپ کمتر از ۱٫۴ کیلوگرم و ضخامت آن کمتر از ۱ اینچ است ضمن اینکه در طراحی بدنه این مدل هم از طراحی زیبای Color Film Print استفاده شده است.

MSI Wind U160DX

لپ‌تاپ Wind U160DX که با دقت بسیار و وسواس بالا طراحی شده است به تازگی جایزه iF Product Design Award را از آلمان دریافت کرد و توجه همه را به سمت خود جلب نمود. این لپ‌تاپ که به پردازنده Intel Atom N455، حافظه‌های DDR3 و فن‌آوری انحصاری MSI با نام TDE تجهیز شده است یک جهش بلند در زمینه طراحی لپ‌تاپ‌های فوق سبک محسوب می‌شود.

این لپ‌تاپ که بدنه آن با استفاده از فن‌آوری Color Film Print شکل گرفته، کمتر از یک اینچ ضخامت و حدود ۱ کیلوگرم وزن دارد. در Wind U160DX از یک صفحه‌نمایش ۱۰٫۱ اینچی LED با رفرش ریت ۸ میلی ثانیه، دو برابر سرعت‌ مدل‌های موجود در بازار، صفحه‌کلید چیکلت و تاچ‌پد یکپارچه استفاده شده است ضمن اینکه این مدل از عمر باطری باور نکردنی حدود ۱۵ ساعت برخوردار است.

کاربر گرامی شما می توانید برای خرید انواع لپ تاپ های msi از فروشگاه اینترنتی دی جی ابزار خرید نمایید


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 مرداد 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی

اطلاعات جدیدی در مورد تبلت هواوی مدل MediaPad 7 Vogue منتشر شد .

سری مدیا پدهای کمپانی هواوی در قالب یک تبلت جدید به تکامل می رسند ، که نام این تبلت جدید Huawei MediaPad 7 Vogue است . این اواخر خبرهایی در مورد تبلت MediaPad 7 Vogue به گوش می رسید از این رو انتظار می رود طی چند هفته ی آینده این محصول توسط یک شرکت چینی به بازار عرضه شود .

سری مدیا پدهای کمپانی هواوی در قالب یک تبلت جدید به تکامل می رسند ، که نام این تبلت جدید Huawei MediaPad 7 Vogue  است .

این اواخر خبرهایی در مورد تبلت MediaPad 7 Vogue  به گوش می رسید از این رو انتظار می رود طی چند هفته ی آینده این محصول توسط یک شرکت چینی به بازار عرضه شود .

نخستین عکسی که از این تبلت منتشر شد یا به زبان عامیانه بگوییم لو رفت توسط یک سایت تکنولوژی به نام  evleaks بوده است و از طرفی مشخصات این محصول نیز توسط اکثر وب سایت های آنلاین ارائه شد .

بنا به گفته ی آنها Huawei MediaPad 7 Vogue با سیستم عامل اندروید نسخه ی  4.1 Jelly Bean  در خارج از جعبه ی محصول ویک بسته پردازنده ی چهار هسته ای 1.2 گیگاهرتزی و یا یک سی پی یو چهار هسته ای 1.5 گیگا هرتزی به بازار عرضه می شود .

همچنین این تبلت از یک صفحه نمایش لمسی خازنی 7 اینچی با رزولوشن 1024 x 600 پشتیبانی می کند .

ازدیگرویژگی های مدیا پد 7 ووگ ، محصول جدید شرکت هواوی وجود شبکه ی Wi-Fi ،  پشتیبانی DLNA ، سیستم اتصال  بلوتوث ، همراه با کابل HDMI و GPS می باشد .

تبلت هواوی مدیا پد 7 ووگ


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:, توسط مهندس جمالی
نقد وبررسی هوآوی هانر6 مطالبی در باره باDVD Writer تجربه ای متفاوت با MAC OS X در دل ویندوز موفی باتری و حافظه آیفون را دوبرابر می کند تجهیز 60 درصد خودروها به WiFi در سال 2019 رونمایی از محصولات برتر در روز اول نمایشگاه CES کنترل کردن سرعت فن کامپیوتر علت صدای فن(پنکه) کامپیوتر+عکس مادربرد MSI X99 MSI WS60 ایستگاه کاری نقد و بررسی مک بوک های اپل در مقابل هم : مقایسه MacBook Pro Retina 2014 با MacBook Air تمام ویژگی‌های جدید آیفون 6 و آیفون 6 پلاس اپل لنوو لنوو تاریخچه شرکت ایسوس مقاله ای کامل در مورد با کامپیوتر مخترع موس کامپیوتر، در سن 88 سالگی مرد
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک